Reportażowe reprezentacje pamięci w tomie Michała Olszewskiego „Najlepsze buty na świecie”

Magdalena Piechota

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-3698-5529

Abstrakt

The article analyses how reportage creates representations of individual and shared memories as well as official and private memories, as described by Michał Olszewski in his volume “The Best Shoes in the World”. Another topic covered in the book and investigated in this article is the mechanisms of memory repression brought about by events of the Second World War. The most important topics and problems incorporated in Olszewski’s book are the erosion of memories of experiences during and after the war; the reasons for, and mechanisms of, this erosion; self-reflection on how memories determine our heritage; and the hiding and falsification of historical facts such as greed and collaboration. An important element of Olszewski’s narrative is how the past is commercialised in performances by reconstruction groups.

Słowa kluczowe:

representations of memory, reportage, World War II

Ankersmit F., 2004, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historio-grafii, przeł. E. Domańska i in., Kraków.
  Google Scholar

Cichocki M.A., 2008, O potrzebie pamięci i grozie pojednania. – Pamięć jako przedmiot władzy, red. P. Kosiewski, Warszawa.
  Google Scholar

Czapliński P., Kończał K., 2014, Odpominanie. – Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa.
  Google Scholar

Dominiak Ł. M., 2004, Zabawa w przeszłość. Festyn archeologiczny jako forma karnawału. – Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań.
  Google Scholar

Glensk U., 2014, Historia słabych. Reportaż i życie w dwudziestoleciu (1918–1939), Kraków.
  Google Scholar

Golka M., 2014, Implanty pamięci. – Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa.
  Google Scholar

Julkowska V., 2014, Białe plamy. – Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa.
  Google Scholar

Kaniowska K., 2014, Etyka. – Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa.
  Google Scholar

Kończał K., 2014, Historia drugiego stopnia. – Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa.
  Google Scholar

Kwiatkowski P.T., 2014, Niepamięć. – Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa.
  Google Scholar

Napiórkowski M., 2014, Pamięć globalna. – Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Warszawa.
  Google Scholar

Nijakowski L. M., 2008, Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa.
  Google Scholar

Piechota M., 2015, Pomnik z okruchów pamięci. Konstruowanie obrazowości w reportażu Małgorzaty Szejnert „Śród żywych duchów”. – Współczesne media. Medialny obraz świata, t. 2, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin.
  Google Scholar

Rapta M., Tupta W., Moskal G., 2009, Mroczne sekrety willi „Tereska”: 1939–1945, Wadowice.
  Google Scholar

Skórzyńska I., 2010, Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci (1989–2009), Poznań.
  Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
  Google Scholar

Wojtak M., 2008, Analiza gatunków prasowych, Lublin.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-18

Cited By / Share

Piechota, M. (2019). Reportażowe reprezentacje pamięci w tomie Michała Olszewskiego „Najlepsze buty na świecie”. Stylistyka, 28, 109–129. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.8

Autorzy

Magdalena Piechota 
https://orcid.org/0000-0003-3698-5529

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.