Istorična stilistika - instrument doslidžennâ kulʹturnoï pam`âti slova
Abstrakt
The article emphasizes the fact that in Ukrainian linguistics, the status of historical stylistics is not yet fully defined. The basic reason for it is that this field of study combines two perspectives – the historical one (the connection with the history of the literary language) and the functional with the axiological (the subject of linguistic style). The very idea of the study of the formation and diachronic dynamics, the development of emotionally expressive, cognitive properties of those groups of vocabulary, phraseology, grammatical units, and specific genre-style varieties of texts is not new. It is noted that the transition from the history of Ukrainian literary language to historical stylistics in terms of knowledge of the circumstances of the history and socio-cultural life of Ukrainians through texts greatly extends the idea of their dynamics. In the article, the differentiation of several directions of historical stylistics is proposed: axiological (the theory of synonymic series), conceptual-sign (the theory of a linguistic sign, the philosophy of the linguistic sign of the modern text), genrestyle, individual authors’ stylistics (linguopersonology), sociolinguistic with stylistics, and codification lexicographic. As a result, it is emphasised that the construction of a holistic conception of the history of the Ukrainian literary language is impossible without the experience of historical stylistics as a direction of general linguistics, which, in the process of its methodological development, provides broad material for modelling the dynamics of the national linguistic culture.
Słowa kluczowe:
stylistics, associativ and figurative line, synonym, ephitet, metaphorStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.