Gdy przyjaciel odchodzi… Sylwetka-wspomnienie. Studium przypadku

Maria Wojtak

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-4537-2732

Abstrakt

The subject of the analysis is a specific utterance realising the poetics of the profile of recollection. The author of the utterance refers to the convention of the genre only in the framework of the text. He uses a variety of concepts in the main segment, adding the general shape of a letter with elements of memories, vita and biography to the statement. The originality of expression, however, is determined by references to other genres adopting the nature of genre copies. In the early passages of the utterance, a funeral oration emerges from the obituary form, and in further parts reviews and other forms of critical literary discourse are filtered through the remembrances. The stylistics of utterance diversifies and enriches epistolary conventions as well asothermanners of a monologue into a dialogic utterance.

Słowa kluczowe:

genre, utterance, profile, style, recollection, memory

Bulisz E., 2014, Ku pamięci – nienekrologicznie, „Acta Humana”, z. 5, s. 197–209.
DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2014.5.197   Google Scholar

Doroszewski W. (red.), ROK, Słownik języka polskiego, t. 9, M-CE WYD., s. 1315.
  Google Scholar

Iwańczyk P., 2016, „Wchodził na boisko i stawał się geniuszem” – nawiązania do konwencji gatunkowej sylwetki-wspomnienia w felietonach z tygodnika „Piłka Nożna” z lat 1995–2008. – Język i sport, red. A. Czapla, M. Koper, Lublin, s. 61–78.
  Google Scholar

Kacprzak A., 2002, Palimpsesty słowne w języku mediów. – Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź, s. 46–52.
  Google Scholar

Kawka M., 2001, Biogram jako gatunek tekstu, „Język Polski”, z. 5, s. 325–330.
  Google Scholar

Kita M., 2013, Dyskurs prasowy. – Przewodnik po stylistyce polskiej. Odmiany współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 251–252.
  Google Scholar

Wojtak M., 2003, Wyznaczniki gatunkowe sylwetki prasowej, „Stylistyka”, XII, s. 259–????.
  Google Scholar

Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
  Google Scholar

Wojtak M., 2015, Gdy „między” jest w środku, czyli o przenikaniu się konwencji gatunkowych w konkretnych tekstach (na przykładzie przekazów prasowych). – Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice, s. 82–93.
  Google Scholar

Worsowicz M., 2008, Sylwetka-wspomnienie, czyli między tradycją a nowoczesnością tekstu dziennikarskiego. – Wypowiedź dziennikarska. Teoria i praktyka, red. B. Bogołębska, A. Kudra, Łódź, s. 65–79.
  Google Scholar

Zielińska K., 2018, Pamięć w wymiarze multimodalnym – strategie upamiętniania na przykładzie polskich i niemieckich zapowiedzi internetowych. – Pamięć w ujęciu lingwistycznym. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne, red. W. Czachur, Warszawa, s. 218–243.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530077.pp.218-243   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-01-10

Cited By / Share

Wojtak, M. (2020). Gdy przyjaciel odchodzi… Sylwetka-wspomnienie. Studium przypadku. Stylistyka, 28, 131–142. https://doi.org/10.25167/Stylistyka28.2019.9

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.