Medicinskaâ terminologiâ v belorusskich, pol'skich, russkich i ukrainskich media: semantoko-stilističeskaâ charakteristika

Dimitrij Ju. Sizonov



Abstrakt

In the article, medical terminology in the modern Slavic languages is examined on the basis of mass-media resources. Based on Ukrainian, Russian, Belarussian and Polish media the stylistic functions of medical terminology and their functional role in modern informative space are analyzed. The language material gives an opportunity to explain the feature of secondary nomination of terms and also to analyze the stylistic transformations of medical terms in the Slavic mass-media texts. Special attention is paid to the semantic process of determinologization, due to which the medical terms can have different functions. It is well-proven, that media communication is a productive context for the functioning of medical terminology that envisages the achievement of the effect of predictability, influence on the recipient and designing of emotionally- expressive estimation of the information. Analyzing modern mass-media in Ukraine, the Russian Federation, the Republic of Belarus and the Republic of Poland, it is possible to make a conclusion about the prospects of media terminological transformation for the modern dynamic processes of evolution of Slavic literary languages.

 

Słowa kluczowe:

term, determinologization, language of Slavic mass-media, media sphere, function of language


Opublikowane
2020-01-10

Cited By / Share

Sizonov, D. J. (2020). Medicinskaâ terminologiâ v belorusskich, pol’skich, russkich i ukrainskich media: semantoko-stilističeskaâ charakteristika. Stylistyka, 24, 261–269. https://doi.org/10.25167/Stylistyka.24.2015.18

Autorzy

Dimitrij Ju. Sizonov 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.