O konsekwencjach podmiocentryzmu w badaniach stylistycznych

Bożena Witosz




Abstrakt

Polish stylistics of the last twenty years. She is concemed with the subject as the research object (subject in a text, discourse, genre) and as the research subject, which is the author of a scientific text in the stylistic field. She notices the changes have taken place in both of the above cases. In the former, the category of the subject has been redefined (from the grammatical to the personalized conceptualization of this category). In the latter, the transformations covered the objectives and problems of the research process (from analysis to interpretation). Apprehension of the subject as a person revitalized the research on individual styles, and simultaneously significantly broadened the scope of manifestation of what has a specific character in social interactions. Subject-centrism caused that, among other things, the stylistics became the open discipline, establishing a dialogue with other branches of humanities, and at the same time the subject has become an element that integrates various methodologies.

Słowa kluczowe:

subject, subject-centrism, conceptualization, subject as the research object, individual style

Attridge D., 2007, Jednostkowość literatury, przeł. P. Mościki, Kraków.

Bachtin M., 1970, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa.

Bartmiński J., 1981, Derywacja stylu. - Pojęcie derywacji w lingwistyce, J. Bartmiński, red., Lublin.

Bartmiński J., 2006, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.

Bartmiński J., 2008, Polifoniczność tekstu czy podmiotu? Podmiot w dialogu z samym sobą. - Podmiot w języku i kulturze, J. Bartmiński, A. Pajdzińska, red., Lublin.

Duszak A., 2010, Styl jako kategoria krytycznej analizy dyskursu. — Styl — dyskurs — media, B. Bogołębska, Worsowicz, red., Łódź.

Fairclough N, 2003, AnalysingDiscourse. Textual AnalysisforSocial Research, London.Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa.

Gajda S., 1996, Język osobniczy uczonych. - Tekst a styl, S. Gajda, M. Balowski, red., Opole.

Habrajska G., Slósarska J., 2006, Kognitywizm w poetyce i stylistyce, Kraków.

Kaniewska B., 2008, „Itak taki jest się, jaki jest” - wokół kategorii podmiotu literackiego. — Podmiot w języku i kulturze, J. Bartmiński i A. Pajdzińska, red., Lublin.

Kasperski E„ 1996, Balbus czy Bachtin? Spór o koncepcję stylu i stylistyki w badaniach literackich. - Tekst a styl, S. Gajda, M. Balowski, red., Opole.

Kita M., 2005, „Historia konwersacyjna ”. Case study: Bachtin w dialogu z Duwakinem, „Stylistyka” XV, t. XV, s. 265-285.

Kurkowska H., Skorupka S., 1959, Stylistyka polska. Zarys, Warszawa.

Lewicki A. M., 2001, Językoznawstwo polskie w XX wieku. — Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław.

Maćkowiak K., Piątkowski C„ red., 2009, Język i styl twórcy w kręgu badań współczesnej humanistyki, Zielona Góra.

Majer-Baranowska U., 2005, Podmiot w języku czy język w podmiocie? — Polonistyka w przebudowie, M. Czermińska i in„ red., Kraków.

Nycz R., 1997, Tropy ,ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia. - Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław.

Ostaszewska D„ 2007, „Cudze słowo” w pisarstwie intymistycznym Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. - Interakcyjny wymiar dyskursu literackiego, B. Witosz, red., „Język Artystyczny”, t. 13.15
Pobierz


Opublikowane
2020-12-04

Cited By / Share

Witosz, B. (2020). O konsekwencjach podmiocentryzmu w badaniach stylistycznych. Stylistyka, 20, 7–17. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/2923

Autorzy

Bożena Witosz 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.