Semantyka nastroju
Teresa Skubalanka
Abstrakt
The author analyses the meaning structure of moody poetic texts. Basing on the example of melancholie descriptions of naturę in modemism poetry, the author indicates the constructive role of meanings of words such as dream, silence, fog, and shadow. Some theses of componential analyse of meaning are used also in the article to describe so called emotional dispersion.
Słowa kluczowe:
semantics, moody poetic texts, componential analyse, meaningBibliografia
Greimas A., 1965, La semantiąue structurale, Paris.
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 3 poprawione i rozszerzone, Warszawa.
Lyons J., 1984,1989, Semantyka, t. 1, 2, Warszawa.
Maciejewska I., 1987, Wiersze Leopolda Staffa, wyd. 2 rozszerzone, Warszawa.
Okopień-Sławińska A., 1973, Sny i poetyka, „Teksty” 2(8).
Podraza-Kwiatkowska M., 1973, Somnabule, „Teksty” 2(8).
Podraza-Kwiatkowska M., 1985, Somnabulicy. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków.
Skubalanka T., 1991, O modalności poetyckiej na przykładzie wybranych wierszy Józefa Czechowicza, w: ead., Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin.
Skubalanka T., 1995, O pojęciu irradiacji semantycznej i jego przydatności dla opisu magicznych funkcji mowy. - Studia o metaforze II, M. Głowiński, red., Okopień-Sławińska, Wrocław 1983.
Skubalanka T.,1998, Uwagi o stylu wiersza Adama Mickiewicza „Wsłuchać się w szum wód głuchy...", „Język Polski” LXXV1II, 5.
Sławiński J., 1971, Semantyka poetycka Leśmiana. — Studia o Leśmianie, M. Głowiński, J. Sławiński, red., Warszawa.
Słownik języka polskiego [SDor], 1966-1967, W. Doroszewski, red., 1.1-11, Wrocław.
Słownik języka polskiego [SSzym], 1978, M. Szymczak, red., t. 1-3, Warszawa, w skrócie: SSzym. Sobolewska A., 1999, Jak sen jest zrobiony? Poetycka materia snu. - Oniryczne tematy i konwencje w literaturze polskiej XX wieku, I. Glatzel, J. Smul- ski, A. Sobolewska, red., Toruń.
Autorzy
Teresa SkubalankaStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Skubalanka, Pragmatyczne wyznaczniki rozmowy , Stylistyka: Tom 25 (2016): Gajda i stylistyka
- TERESA SKUBALANKA, Język graffiti , Stylistyka: Tom 8 (1999): Styl i gatunek - Стиль и жанр - Style and Genre
- Teresa Skubalanka, Antropomorfizacja w poetyckich opisach przyrody , Stylistyka: Tom 18 (2009): Styl i kreatywność - Style and Creativity
- Teresa Skubalanka, Styl językowy poezji Zbigniewa Herberta , Stylistyka: Tom 17 (2008): Znaczenie i styl
- Teresa Skubalanka, Aluzja , Stylistyka: Tom 15 (2006): Styl i kultura
- Teresa Skubalanka, Postać i język. Na przykładzie Gustawa z IV części "Dziadów" Adama Mickiewicza , Stylistyka: Tom 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Teresa Skubalanka, Elementy kodu miłosnego w liryce Haliny Poświatowskiej , Stylistyka: Tom 19 (2010): Style a media
- Teresa Skubalanka, Kategorie stylistyczne , Stylistyka: Tom 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Teresa Skubalanka, O kilku problemach stylistyki historycznej , Stylistyka: Tom 14 (2005): Stylistyka i Kożyna - Stylistics and Kozhina
- Teresa Skubalanka, O gramatyce stylistycznej , Stylistyka: Tom 21 (2012): Styl narodowy