Publicističeskij tekst i ego stilističeskie osobennosti
Natalʹâ I. Klušina
Abstrakt
The displacement o f a scientific paradigm has occurred in modem linguistics: the transition from the systematic approach to the study o f language in the communicative approach. We can observe the formation o f a new, communicative stylistics o f text. This stylistics takes place o f the traditional functional stylistics. If the text is the most important part o f the language system in the functional stylistics, then the text in the communicative stylistics is simply a verbal work by a sender which is directed at the addressee. The main intention o f the author-publicist is to convince the reader not only to the legitimacy o f the idea (ideologism), suggested by the author, but also to its correctness. Therefore, the main text-forming (intentional) categories o f any publicistic work as an impactful type o f text are the ideologism, the nomination, the evaluative format, the interpretation and the tone. It means that a certain suggested idea (ideologism) is being realized in the publicistic text with the help o f author’s evaluative foundation, the interpretation o f reality, and the strategy o f naming the stylistic manner o f disclosure (communicative aggression, communicative approval or an emphasized objectivity). All mentioned categories provide the realization o f the author’s global convincing strategy in a publicistic text and further - in a publicistic discourse as a compilation of the publicistic texts, submerged in a communicative situation (for the publicistic discourse - in the ideological communicative situation). And therefore, we can consider the ideologism, the evaluative format, and the ideological interpretation o f the event, to be the discourse (hyper-textual) characteristics o f publicism.
Słowa kluczowe:
functional stylistics, communicative stylistics of text, addressee, a communicative situation, publicistic text, discourse, intentional categoriesAutorzy
Natalʹâ I. KlušinaStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Natalʹâ I. Klušina, Mediastilʹ i ego intenconalʹno-narrativnaâ struktura , Stylistyka: Tom 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- Natalʹâ I. Klušina, Diskurs i stilʹ: socialʹnoe i èstetičeskoe izmereniâ teksta , Stylistyka: Tom 23 (2014): Dyskurs i styl
- Natalʹâ I. Klušina, Russkij nacionalʹnyc stilʹ i ègo realizaciâ v tekstah sovremennyh smi , Stylistyka: Tom 21 (2012): Styl narodowy