Językowe strategie oddziaływania perswazyjnego w czasopismach młodzieżowych
Magdalena Skowrońska
Abstrakt
The aniele presents linguistic strategies of persuasive influence in youth magazines. Persuasive methods employed by teenage magazi les are based on social influence mechanisms. Their form and course were adapted to the specifics of communication in the press medium and to the characteristics of the target reader. These magazines use the rules of social influence, which are the most effective tools o f persuasion, the presence of which the teenager will neither ąuestion nor reject. These methods avoid direct pressure, using willingly morę subtle persuasive mechani >ms. They work via the rule of authority, the rule of social proof, the rule o f scarcty combined with the rule o f liking, thanks to which the methods address the teenager’s needs, transferring those attitudes, opinions and value Systems, which are to be imprinted and accepted.
Słowa kluczowe:
persuasion, youth magazines, social influence mechanisms, linguistic strategies of persuasive influenceBibliografia
Acewicz M , 2002, Akty argumentacyjne przekonywania, „Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej. Ekonomia i Zarządzanie”, z. 7, 7-19.
Google Scholar
Cialdini R., 2002, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk.
Google Scholar
Nowakowski P. T., 2004, Modele człowieka propagowane w wybranych czasopismach młodzieżowych. Analiza antropologiczno-etyczna, Tychy.
Google Scholar
Siwek A., 2002, Perswazja i sposoby jej wyrażania w miesięczniku „ Twój Styl", Poradnik Językowy”, z. 1, 29-41.
Google Scholar
Stępień K. E., 2002, Techniki skutecznej perswazji, „Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Seria: Studia Neofilologiczne”, z. 3, 305-316.
Google Scholar
Szczepański M., 2004, Techniki manipulacji i wpływu społecznego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej. Ekonomia i Zarządzanie”, z. 9, 233-251.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena SkowrońskaStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Skowrońska, Wizualizacja w dyskursie perswazyjnym (na materiale prasy młodzieżowej) , Stylistyka: Tom 22 (2013): Styl w kulturze