Kontrastivnoe opisanie metaforičeskogo polâ «vnešnij vid Čeloveka» v lingvokulʹturologičeskom aspekt
Lûbovʹ В. Balašova
Abstrakt
The article comprises the analysis of the metaphorical field “Appearance” in the Russian and Polish languages. In this respect, the author singles out the subgroups which are productively enriched by figurative naming units. It is emphasised, among other things, that figurative naming units are regular not in naming vitally important human organs, but in the nom ination of those parts of the body which reveal diversity from one human to another and can be evaluated from the point of view ‘attractive / unat[1]tractive’. The contrastive analysis in the linguocultural aspect leads to the conclusion that repre[1]sentatives of both ethnic groups demonstrate a more or less homotypic ideal of a good-lo[1]oking person. The differences are related to the degree of spread of certain types of appe[1]arances among the Russian and the Polish. The special attention is given to the fact that evaluative image-metaphor is concentra[1]ted mainly in the high-flown or, vice versa, in the low colloquial styles of speech, in which the expressive function is a dominant one. It is also of the great importance that, re[1]gardless the styles of speech, metaphors in both languages are formed by the same mo[1]dels, largely homotypic in the languages in question. The usage of the specific metaphorical naming units is connected with the cultural cha[1]racteristics of the two nations as well as with their specific perception of the world as a whole.
Słowa kluczowe:
metaphor, metaphorical model, source of metaphorization, metaphorical field, conceptual picture of the worldAutorzy
Lûbovʹ В. BalašovaStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.