Reklama a intertextualita aneb "Vlasy děelaj’ člověka”

Světla Čmejrková




Abstrakt

Many advertisements achieve their effect through the borrowing and inter-weaving of other discourse types, genres, text models. They quote them in a wide sense ofthe word, exploring their communicative potential, be it proverbs, popular sayings, idioms, and other culturally significant texts, with the Bible among them. Ads are parasitic on the well-known historical and even philosophical quotations, they make use ofstrips oftexts which have already been used for some other purpose, such as titles ofthe books, songs, films etc. They borrow so many features ofother discourses to attract and mystify the receiver, through imitation, parody and bricolage, that they are in danger of having no identity oftheir own. Ads share, or attempt to share, the feature ofintertextuality with literature, however, unlike in literature, which allows the voices of other discourses to enter into literary discourse with their accompanying potential and heteroglossia, in ads these voices are silenced by a single monologic and authoritative voice at the end. Ads have a clear purpose that is to be claimed and the finaljudgement must be clear to the receiver. However, ads also provide exceptions, sometimes offering more heteroglossia than usually.



Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Čmejrková, S. (2020). Reklama a intertextualita aneb "Vlasy děelaj’ člověka”. Stylistyka, 9, 117–136. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3950

Autorzy

Světla Čmejrková 

Statystyki

Downloads



Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.