Aluze a citáty v české reklamě
Hana Srpová
Abstrakt
The analysis ofthe Czech commercials, the new type of discourse that has been influencing both life and language ofthe country lately, concentrates on that part of commercial discourse that is more attractive for consumers than others, i. e. commercials including allusions or quotations. The paper provides the factorial analysis and classifica- tion ofboth types, it enlists various sources ofthose phenomena: celebrities ofthe world culture and history (philosophers, inventors, dramatists, writers, painters etc.), stars of pop-culture, experts, company representatives, „typical satisfied consumers”, famous artifacts, fiction and the Bible, films, folk, classic and modem music, idioms etc. Sometimes they exploit even other commercials -their slogans -mostly as a parody or to state an opposition.
Autorzy
Hana SrpováStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Hana Srpová, Názvy ceských politických stran jako součást marketingové strategie , Stylistyka: Tom 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- Hana Srpová, Světla Čmejrková, Martin Havlik, Jana Hoffmanová, Olga Müllerová, Jiř Zeman, Styl mediálnich dialogů, Praha: Academia, 2013, 314 s. , Stylistyka: Tom 24 (2015): Różnorodność kulturowa a styl
- Hana Srpová, Typologie žen a mužů v českých reklamách , Stylistyka: Tom 17 (2008): Znaczenie i styl
- Hana Srpová, Reklama a čas , Stylistyka: Tom 16 (2007): Styl i czas - Style and Time
- Hana Srpová, James Naughton, Czech. An Essential Grammar, London and New York: Routledge, 2005, 282 s. , Stylistyka: Tom 17 (2008): Znaczenie i styl