Intertekstual'nost' i ee funkcii v hudožestvennom diskurse
Nataliâ A. Fateeva
Abstrakt
In this paper we summarize all contemporary views on the problems of ‘intertextuality’, ‘dialogic structures’ and ‘other voices’ in literary discourse and at the same time we try to generate our own systematic understanding ofthe no[1]tions under consideration. First of all we distinguish between author’s and reader’s (researcher’s) intertextuality. From a reader’s point ofview intertextuality is an orientation towards more deep understanding ofa literary text or solving of some text’s semantic anomalies by establishing versatile relations with other texts that are correlated with a given text on the basis ofsemantic and verbal memory. In this aspect we study a story ofT.Tolstaja „Limpopo” which is full of allusions and reminiscences from A.Pushkin, B.Pasternak, M.Cvetaeva and children’s writer K.Chukovsky. These semantical relations based on recollection of already existing texts of other authors help to understand the poetic message of Tolstajan story. From an author’s point of view intertextuality is a way of genesis of his own text and postulating of his own „I” by a complex system of oppositions, identifications and camouflage with texts of other writers or other poetical „I”. Similarly, when this system of oppositions and identifications functions in the confines ofthe idiolect of a definite writer we can speak about autointertextuality. From this point ofview we study the latest novels ofV.Narbikova („The foreground of the first person. And ofthe second”, „Whisper ofnoise”, and travel”) and try to point out main peculiarities ofher postmodernist’s manner. Analyzing texts of different modernist and postmodernist writers we determine the following functions ofintertextuality: (1) intertext permits to adduce in a new text some idea or concrete form ofpresenting ofthis idea objectified before its existence as a whole; thus (2) intertextuality has constructive, text generating function that (3) bears relation to metalinguistic and metatextual reflection. At the same time we distinguish between 4 kinds of intertexts: 1) that which serves as an impulse ofthe creation of a new text; 2) the text which reveals the poetic message of a later text; 3) the structure which forms rhythmic and sound congruence oftwo texts; 4) the text which is treated polemically by the author.
Autorzy
Nataliâ A. FateevaStatystyki
Downloads
Licencja
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Nataliâ A. Fateeva, Imena sobstvennye i zaglaviâ v proze i poèzii Borisa Pasternaka , Stylistyka: Tom 3 (1994): Stylistyka porównawcza