Mechanizmy perswazji pośredniej w tekstach media relations
Katarzyna Sujkowska-Sobisz
Abstrakt
This article treats abo ut functions of media relations texts. lt is proved that in spite of their authors' declarations; in such texts dominates persuasive function. Mechanisms
ofindirect persuasion were described thanks to using methods offered by cognitive linguistic and given by R. Langacker, G. Lako ff and M. Johnson. The authors
of MR texts deliberately use the following existing in language_ methapors:
THE INSTITUTION I S A WINNER, THE INSTITUTION IS A FRIEND, THE
INSTITUTION IS A MAN, THE INSTITUTION'S ACTIVITY IS SPORTS
COMPETITION, THE INSTITUTION'S ACTIVITY IS WAR.
Słowa kluczowe:
cognitive linguistic, persuasion, prototype, media relations texts, text linguisticBibliografia
Bauer Z., 2000, Gatunki dziennikarskie. - Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków.
Black S., 1998, Public relations, przekład I. Chlewińska, Warszawa.
Bortnowski S., 1999, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa.
Bralczyk J., b.d.w., Język na sprzedaż, Warszawa.
Budzyński W., 1 998, Public relations - zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 1998.
Cenker E. M., 2000, Public relations, Poznań.
Cwalina W., 2000, Telewizyjna reklama polityczna. Emocje i poznanie w kształtowaniu preferencji wyborczych, Lublin.
Duszak A., 1 990, O lokalizacji tematu w zdaniu. - Tekst w kontekście, red. T. Dobrzyńska, Wrocław.
Fleischer M., 2003, Corporate identity i public relations, Wrocław.
Fras J., 1 999, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław.
Gajda S., 1 995, Styl i stylistyka. Zagadnienia ogólne. - Przewodnik po stylistyce polskiej, red. S. Gajda, Opole.
Gajda S., 2001 , Stylistyka polska i stylistyka w Polsce. - Kurkowska H., Skorupka S., Stylistyka polska, Warszawa.
Goban - Klas T, 1 997, Public relations czyli promocja reputacji, Warszawa.
Grala S., Polskie badania naukowe w zakresie public relations, www.Piar.com/artykuły/.
Gregory A., red., 2000, Public relations w praktyce, Karków.
Grice H. P., 1 980, Logika a konwersacja. - Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa.
Jachnis A., Terelak J.T., 1 998, Psychologia konsumenta i reklamy, Bydgoszcz.
Kadragic A., Czarnowski P., 1997, Public relations czyli promocja reputacji. Praktyka, Warszawa.
Kisielewski A., 1 999, Sztuka i reklama, Białystok.
Kochan M., 2002, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa.
Koszembar-Wiklik M., 200 1 , Organizacja działalności public relations w przedsiębiorstwach w województwie śląskim. - Public relations w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej
organizacji, red. S. Ślusarczyk, J. Świda, D. Tworzydło, Rzeszów.
Kucznik M, Zimpfel A., 2000, Wprowadzenie do dziennikarstwa, Warszawa.
Lakoff G., Johnson M., 1 988, Metafory w naszym życiu, przekład T. Krzeszowski, Warszawa.
Langacker R. W., 1 995, Wykłady z gramatyki kognitywnej. Kazimierz nad Wisłą, grudzień 1993, red. H. Kardela, Lublin.
Leech G. N., 1 983, Principes of Pragmatics, New York.
Lewiński P., 1 999, Retoryka reklamy, Wrocław.
Lisowska-Magdziarz M., 2000, Bunt na sprzedaż. Przemysł muzyczny-reklama-semiotyka, Kraków.
Loewe I., 200 1 , Stylistyczna perspektywa tekstu perswazyjnego. - Stylistyka a pragmatyka, red. B. Witosz, Katowice.
Miczka E., 1 992, Tematyczna i argumentacyjna struktura komentarza i informacji prasowej. - Typy tekstów, red. T. Dobrzyńska, Warszawa.
Pitrus A., 1 999, Zrozumieć reklamę, Warszawa.
Pitrus A., 2000, Znaki na sprzedaż, Warszawa.
Skowronek K., 200 1 , Reklama. Studium pragmalingwistyczne. Kraków.
Sujkowska K., 2002, Komunikacja media relations. - Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź.
Sujkowska K., 2003, Wywiad prasowy jako typ tekstu wykorzystywanego w działalności public relations - próba typologii. - Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne
aspekty dialogu, red. M. Kita, J. Grzenia. Katowice.
Sujkowska-Sobisz K., 2004, Nowy dialog czy zobiektywizowany monolog (informacje prasowe w media relations). - Dialog a nowe media, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice.
Sujkowska-Sobisz K., 2004 a, Czy przemilczenie ma wartość perswazyjną (interpretacja aktów mowy stosowanych w komentarzach public relations w świetle reguł konwersacyjnych
H.P Grice 'a), ,,2K. Kultura i Komunikacja", nr 1 , Wrocław.
Sujkowska-Sobisz K., Wyrwas K., 2004, Nadawca wszechwiedzący w reklamie telewizyjnej. - Poznańskie Spotkania Językoznawcze, t. XII, red. Z. Krążyńska, Z. Zagórski, Poznań.
Szczęsna E., 200 1 , Poetyka reklamy, Warszawa.
Ślusarczyk S., Świda J., Tworzydło D., 200 1 , red., Public relations w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej organizacji, Rzeszów.
Wojcik K., 200 1 , Public relations od A do Z, t. 1 -2, Warszawa.
Wojcik K., 200 1 , Public relations od A do Z, t. 1 -2, Warszawa.
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin
Wolińska O., 1 987, Język XJX-wiecznych wiadomości prasowych, Katowice.
Wyrwas K., Sujkowska-Sobisz K., (w druku), Mały słownik z zakresu teorii tekstu, Warszawa.
Zemler Z., 1992, Public relations - kreowanie reputacji firmy, Warszawa.
Autorzy
Katarzyna Sujkowska-SobiszStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Stylistyka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Sujkowska-Sobisz, Dwa światy, dwa style negocjacji – o kulturowej determinacji w inicjowaniu dyskursu handlowego , Stylistyka: Tom 22 (2013): Styl w kulturze