Opublikowane: 2021-06-20

Order and Disorder in Farce

Jessica Milner Davis

Abstrakt

Oczekiwania widzów, ich cechy osobowościowe i czynniki środowiskowe pełnią ważną, lecz słabo zbadaną rolę w postrzeganiu bodźca humorystycznego i reagowaniu na niego. Tradycja teatralna wykształciła hierarchię typów i stylów komediowych o określonych sygnałach strukturalnych, które pozwalają przewidzieć pewne istotne aspekty tego, czego z dużym prawdopodobieństwem widzowie doznają.
Wśród bogactwa gatunków od satyry i burleski po romantyczną komedię i slapstick farsa uważana jest za formę najniższą. Jest ona gatunkiem z długą tradycją, o najsztywniej wyznaczonych cechach i o najściślej określonych regułach komediowych. Niewerbalne żarty czynią z niej gatunek “fizyczny”, szeroko akceptowany jako najmniej agresywny i najbardziej “nieszkodliwy” rodzaj komedii. Ścisłość reguł farsy jest bezpośrednio związana z jej charakterem - przestrzeganie reguł pozwala farsie na częste ich łamanie, wywołujące śmiech widowni.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Milner Davis, J. (2021). Order and Disorder in Farce. Stylistyka, 10, 327–349. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4199

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.