"Cudza mowa" w Cudzoziemce Marii Kuncewiczowej

MACIEJ KAWKA




Abstrakt

Les termes de "discours dau~rui" et de "parole dautrui" qui tirent leur origine des oeuvres de M. Bachtine, lun des fondateurs de la teorie du texte, designent - sur un plan
inter- et metatextuel - tout discours dans un discours, tout enonce dans un enonce, ainsi que tout discours sur un discours, tout enonce sur un enonce. "Discours dautrui" - designe des mots dorigine le plus souvent etrangcre par rapport  la langue maternelle de lauteur (de lemetteur du texte) Dans le texte analyse (le roman de Maria Kuncewiczowa L' Etrangere) ce sont des mots et expressions dorigine allemande, franaise, anglaise, russe, italienne et latine. Examine sous cet aspect, le texte du roman revele un caractere multilingue et une configuration polyphonique au niveau du dialogue et de la narration, "Discours d'autrui" - designe des mots, le plus souvent mis en guillemets, qui appartiennent a la langue de lauteur et fonctionnent dans le texte comme des citations : citations de structures narratives, dun code linguistique (le dialecte des confins orientaux de la Pologne) et dautres codes estetiques (transcriptions de notes musicales), assimiles par le texte litteraire <lont ils font partie integrante. Les fonctions des ces expressions et structures sont multiples : elles apportent des effets de stylisation, renvoient (tout comme lanaphore) aux enonces eloignes dans le temps et informent le lecteur sur la structure du texte.


Pobierz


Opublikowane
2021-07-17

Cited By / Share

KAWKA, M. (2021). "Cudza mowa" w Cudzoziemce Marii Kuncewiczowej. Stylistyka, 6, 489–500. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/4405

Autorzy

MACIEJ KAWKA 

Statystyki

Downloads



Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Stylistyka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.