Odraz kolektivního prožívání nervozity a strachu v komunikačním chování mládeže v internetové diskuzi o koronavirové pandemii

Abstrakt

The coronavirus pandemic is an unprecedented phenomenon that has caused feelings of nervousness and fear in society. On the basis of selected texts being part of the Internet-based discussion on the coronavirus pandemic, which is taking place on the Czech community website for children and youth, we can prove that the collective experience of nervousness and fear of the participants of the discussion, also responding to the discourse on coronavirus pandemics found in the media, is clearly reflected in the participants’ communication behaviour and consequently also in the style of individual discussion posts. These posts are characterized by consid[1]erable stylistic stability, which testifies to the significant intertextual activity, which contributes to the formation of their own stylistic norms. These norms partly correspond to those typical of the journalistic style. This is reflected specifically in the use of the standard language, in precise and clear formulations (the authors using numerical data, terminology, citations and hypertext links). Moreover, they are often related to stereotypical formulations, caused by a high frequency of key lexemes and stable sentence patterns. This is significantly influenced by a very small range of texts, which limits the possibility of stylistic variability. The narrow range of the texts is the result of intertextual activity within the Internet discussion, as well as the expression of emotions through emoji. Due to its collective nature, emotional reactions to current events, i.e. nervousness and fear of the coronavirus pandemic, permeate across discourses and, as a communication factor – influence the communication behaviour of participants in the analysed Internet discussion. They consistently monitor current events and proclaim negative emotional reactions to events, indicating a negative trend in the pandemic. It is their shared communication strategy. The intensity of collective emotional experience might not necessarily reflect the true intensity of an individual‘s emotional relation to pandemic events, but it may reflect the effort to reach and maintain a collective consensus and virtual friendship within the discussion.

Słowa kluczowe:

style, Internet discussion, emotion as style-forming factor, communication factor, intertextuality, interdiscursivity


Opublikowane
2021-12-27

Cited By / Share

Khatebová, S. (2021). Odraz kolektivního prožívání nervozity a strachu v komunikačním chování mládeže v internetové diskuzi o koronavirové pandemii. Stylistyka, 30, 197–215. https://doi.org/10.25167/Stylistyka30.2021.11

Autorzy

Simona Khatebová 
https://orcid.org/0000-0001-8248-7622

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.