Grill&Gulasz, czyli o nazwach imprez kulinarnych
Lidia Przymuszała
https://orcid.org/0000-0002-9925-251X
Dorota Świtała-Trybek
https://orcid.org/0000-0001-8525-5800
Abstrakt
Culinary tourism (part of a broader phenomenon called cultural tourism) has become extremely fashionable in recent years. It is closely related to culinary events organised on various occasions – accompanying other events or constituting the goal of a culinary trip in itself. An incentive to participate in them and a kind of trademark are the various names of these events, sometimes extremely original, testifying to the immense creativity of the organisers. The object of observation in this contribution are the names of culinary events belonging – according to Artur Gałkowski’s proposal – to ideational chrematonyms. The names of this subcategory of socioideonyms have not been sufficiently developed yet, so they have become the subject of research. Accordingly, the aim of this article is a formal and semantic analysis of these names, a discussion of the motivation behind the presented onyms,
and an indication of their functions. The research basis for the observations made are 165 names of culinary events, organised periodically in the years 2019-2023 in three voivodeships: Silesia, Lower Silesia and Opole. The analysis of the material shows that multi-word constructions consisting of elements such as: a component identifying the project (e.g. festiwal [festival], święto [celebration], warsztaty [workshop]), specifying its nature (e.g. wodzionki [of Wodzionka soup], smaków [of flavours], maszketówi [of Silesian sweets]), locating event (e.g. w Lyskach [in Lyski], w Bagieńcu [in Bagieniec]) are very characteristic of this type of names. The basic naming model can be supplemented with various variant components. Onyms of this category, apart from their primary informative function, also play marketing, persuasive and promotional roles.
Słowa kluczowe:
onomastics, chrematonyms, names of culinary events, regionalityBibliografia
Długosz-Kurczabowa K., 1982, Formanty -ada i -jada w języku polskim, „Slavia Occidentalis”, 39, s. 65–71.
Google Scholar
Durydiwka M., 2013, Turystyka kulinarna – nowy (?) trend w turystyce kulturowej, „Prace i Studia Geograficzne”, 52, s. 9–30.
Google Scholar
Fałowski P., 2023, Nazwy lokali serwujących kawę w małych polskich i czeskich miastach, „Bohemistyka”, 2, s. 241–254.
DOI: https://doi.org/10.14746/bo.2023.2.6
Google Scholar
Gałkowski A., 2007, Socjoideonimy a chrematonimy – miejsce nazw organizacji i inicjatyw społecznych w dynamice onimicznej języka. – Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze, red. A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek, Kraków: Wydawnictwo PANDIT, s. 495–508.
Google Scholar
Gałkowski A., 2008, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Lisczyk K., 2019, Wege – samodzielna jednostka, człon złożenia, wyraz motywujący, „Poradnik Językowy”, 5, s. 56–66.
Google Scholar
Łuc I., 2020a, Chrematonimy użytkowe o podłożu gwarowym jako komercyjny sposób pozyskiwania regionalnego odbiorcy, „Prace Językoznawcze”, XXII, s. 147–164.
DOI: https://doi.org/10.31648/pj.5713
Google Scholar
Łuc I., 2020b, Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej, „Onomastica”, LXIV, s. 149–166.
DOI: https://doi.org/10.17651/ONOMAST.64.12
Google Scholar
Młynarczyk E., 2016, Modne nazwy firmowe (na przykładzie nazw salonów kosmetycznych), „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, 32, s. 117–125.
DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2016.32.9
Google Scholar
Saniewska D., 2018, Strukturalno-semantyczna analiza nazw białostockich gabinetów rehabilitacji/fizjoterapii. Część 1: Wprowadzenie, „Białostockie Archiwum Językowe”, 18, s. 227–244.
DOI: https://doi.org/10.15290/baj.2018.18.15
Google Scholar
SGŚ – Słownik gwar śląskich, red. B. Wyderka, Opole 2000–2020, t. I–XVII.
Google Scholar
Świtała-Trybek D., 2015, Tasty Events. On Culinary Events in the Silesian Voivodeship, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, 54, s. 124–143.
DOI: https://doi.org/10.12775/LSE.2015.54.08
Google Scholar
USJP – Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz (wersja elektroniczna).
Google Scholar
Waszakowa K., 1988, Rzeczowniki z sufiksem -ada (-jada, -onada, -inada), „Poradnik Językowy”, 7, s. 504–511.
Google Scholar
WSJP – Wielki słownik języka polskiego, red. P. Żmigrodzki (https://wsjp.pl/index. php?pokaz=wstep&l=22&ind=0?pwh=0).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Stylistyka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
Inne teksty tego samego autora
- LIDIA PRZYMUSZAŁA, Frazeologia jako środek stylistyczny w XVII-wiecznej Postylli chrześcijańskiej Samuela Dambrowskiego , Stylistyka: Tom 32 Nr 32 (2023): Stylistyka