Źródła
Google Scholar
Antonowicz J., 1788, Grammatyka dla Polaków chcących się uczyć angielskiego języka, Warszawa: Drukarnia Nadwor. JKMci i P.K.Edu.
Google Scholar
Epstein I., 1946, Kurs języka angielskiego, Rzym: British Council.
Google Scholar
Jarnowski K., 1843, Ułatwiona grammatyka angielska: zawierająca w sobie najpotrzebniejsze reguły z dołączeniem obszernych ćwiczeń, Poznań: W. Stefański. Kalina P., 1945, Samouczek języka angielskiego, Kraków: Księgarnia Powszechna.
Google Scholar
Piwar S.W., 1925, Praktyczna metoda języka angielskiego do nauki z pomocą lub bez pomocy nauczyciela, Lwów–Warszawa: Księgarnia Polska Bernarda Połonieckiego.
Google Scholar
Worzałła J. i S., 1914, Najnowszy samouczek polsko-angielski braci Worzałłów: dla nauki języka angielskiego bez nauczyciela opracowany i ułożony specjalnie dla Polaków w Ameryce, Chicago: Wydawnictwem i drukiem braci Worzałłów.
Google Scholar
Literatura
Google Scholar
Budziak R., 2013, Gramatyka w nauczaniu i uczeniu się języków obcych: spojrzenie na historię i współczesność, „Studia Germanica Gedanensia”, 29, s. 249–258, https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Germanica_Gedanensia/ Studia_Germanica_Gedanensia-r2013-t29/Studia_Germanica_Gedanensia-r2013-t29-s249-258/Studia_Germanica_Gedanensia-r2013-t29-s249-258.pdf (dostęp: 30.09.2022).
Google Scholar
Howatt A.P.R., Smith R., 2014, The History of Teaching English as a Foreign Language, from a British and European Perspective, „Language & History”, 57/1, s. 75–95, https://doi.org/10.1179/1759753614Z.00000000028.
Google Scholar
Kotlarska I., 2019, Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze, „Socjolingwistyka”, 33, s. 167–180, https:// doi.org/10.17651/SOCJOLING.33.10.
Google Scholar
Kotlarska I., 2022, Sociocultural, Political, and Educational Aspects of Teaching English in Polish Schools in the Interwar Period (1918–1939). – Policies and Practice in Language Learning and Teaching: 20th-century Historical Perspectives, eds. S. Doff, R. Smith, Amsterdam: Amsterdam University Press, s. 263–288.
Google Scholar
Nocoń J., 1997, Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole: Wydawnictwo TiT.
Google Scholar
Nocoń J., 2007, Paradoksy stylu podręczników szkolnych, „Cшuл”, 6, s. 63–76, http://www.rastko.rs/filologija/stil/2007/05Nocon.pdf (dostęp: 20.08.2022).
Google Scholar
Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Nocoń J., 2010, Stylistyczne aspekty temporalizacji w tekście dydaktycznym, „Język Polski”, 3, s. 203–210.
Google Scholar
Nocoń J., 2011a, Badania nad stylem dydaktycznym w Polsce, „Stylistyka”, XX, s. 109–124.
Google Scholar
Nocoń J., 2011b, Stylistyczne aspekty dyskursu edukacyjnego. – Odmiany stylowe polszczyzny dawniej i dziś, red. U. Sokólska, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 187–200.
Google Scholar
Nocoń J., 2013, Styl dydaktyczny – styl dyskursu dydaktycznego. – Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków: Universitas, s. 111–139.
Google Scholar
Nocoń J., 2014, Strategie nabywania wiedzy o języku przez ucznia (na przykładzie zadań podręcznikowych). – Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 27–42.
Google Scholar
Podhajecka M., 2013, “English Self-Taught”: Self-Study Guides for Polish Learners of English (1860–1945). – Language in Cognition and Affect, eds. E. Piechurska-Kuciel, E. Szymańska-Czaplak, Heidelberg: Springer Berlin, s. 315–343.
Google Scholar
Podhajecka M., 2018, A History of Polish-English / English-Polish Bilingual Lexicography (1788−1947), Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Podhajecka M., 2022, Lektorzy języka angielskiego w międzywojniu, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Przyklenk J., 2016, Kim jest mężczyzna w polskim nauczaniu języka angielskiego jako obcego? – Współczesny i dawny obraz mężczyzny w języku, red. L. Mariak, J. Rychter, Szczecin: volumina.pl Daniel Krzanowski, s. 187–195.
Google Scholar
Przyklenk J., 2018a, Teksty i ko(n)teksty nauki języków obcych w międzywojniu a kształcenie polonistyczne. – Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy, red. J. Tambor, t. 5: W kręgu (glotto)dydaktyki, red. A. Achtelik, K. Graboń, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 128–142.
Google Scholar
Przyklenk J., 2018b, Zbytki (nie)pamięci? O polskiej kulturze pamięci w glottodydaktycznym wydaniu. – Pamięć – dyskurs – tożsamość. Rozważania interdyscyplinarne, red. J. Godlewicz-Adamiec, D. Wyrzykiewicz, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 313–332.
Google Scholar
Przyklenk J., Kotlarska I., 2024, Dyskurs glottoedukacyjny a dyskurs glottodydaktyczny. W poszukiwaniu genus proximum i differentia specifica dyskursu dotyczącego nauki języków obcych (perspektywa lingwistyki historycznej), „Postscriptum Polonistyczne”, 33/1, s. 1–17, https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.16.
Google Scholar
Rejter A., 2018, Styl czy dyskurs naukowy? Perspektywa historyczna, „Forum Lingwistyczne”, 5, s. 17–25, https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/7421 (dostęp: 01.09.2022).
Google Scholar
Szczodrowski M., 2017, Procesy przyswajania, uczenia się i użycia języka, „Studia Rossica Gedanensia”, 4, s. 141–150, https://doi.org/10.26881/srg.2017.4.10.
Google Scholar
Wojtak M., 2011, O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i Dyskurs”, 4, s. 69–78, https://tekstdyskurs.eu/resources/html/article/details?id=223450 (dostęp:05.09.2022).
Google Scholar
Woźniak E., 2020, Przełomowe dwudziestolecie. Lata 1918–1939 w dziejach języka polskiego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Zarzycka G., 2018, Dyskurs – dyskursologia – glottodydatyka polonistyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 25, s. 27–42, https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.03.
Google Scholar