Valuation in pupils’ stories as an expression of cognition and evaluation of the world
Urszula Kopeć
Sažetak
The analysis of stories written by pupils from sixth and seventh grades proves that they evaluate the depicted world mainly by means of stylistic word formation devices, especially hypocoristic forms and epithets, most frequently of positive markedness. They are also willing to apply exclamations, e.g. łał! and colloquial words such as spoko and goœciu. Their application of phraseological expressions and the creation of metaphors does not seem to be very frequent. Metaphors serve mainly as means to describe abstract concepts, e.g. Rozkwitająca miłość przypomina wschód słońca (The thriving love resembles a sunrise). The analysis of the stories proves that pupils evaluate positively what brings them satisfaction, provides a feeling of safety and what is beautiful, which means that moral, aesthetic and hedonistic values are important to them. Negative valuation, in turn, concerns, first of all, what is related to pain, fear, violence, i.e. with vital and moral anti-values.
Ključne riječi:
pupils’ stories, valuation, style##submission.citations##
Bańko M., 2008, Dlaczego wow?, www2.polon.uw.edu.pl/banko/pliki/inne/wow.pdf (accessed on 12.02.2018).
Google Scholar
Czeszewski M., 2006, Słownik polszczyzny potocznej, Warszawa.
Google Scholar
Czapiga A., 2008, Antroponimiczne metafory odzwierzęce w języku polskim, rosyjskim i angielskim, Rzeszów.
Google Scholar
Doroszewski W., 1969, Słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Dunaj B., 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, vol. 2.
Google Scholar
Gajda S., 1995, Styl i stylistyka. Zagadnienia ogólne. – Przewodnik po stylistyce polskiej, ed. S. Gajda, Opole, pp. 11-52.
Google Scholar
Kida J., 1998, Stylistyka, styl i język artystyczny w edukacji polonistycznej, Rzeszów.
Google Scholar
Kopeć U., 2016, Leksykalne środki wartościowania rodzeństwa w wypowiedziach gimnazjalistów. – Język nasz ojczysty w sferze życia rodzinnego, ed. B. Taras, W. Kochmańska, Rzeszów, pp. 201-210.
Google Scholar
Kortas J., 2014, Kondensacyjne mechanizmy leksykalno-słowotwórcze w polszczyźnie.– Język polski – 25 lat po Przełomie. Die polnische Sprache – 25 Jahrenach der Wende, ed. D. Scheller-Boltz, G. Olms, Hildesheim–Zürich–New York, pp. 201-219.
Google Scholar
Laskowska E., 1992, Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz.
Google Scholar
Myszka A., 2007, Przezwiska młodzieżowe – nowe struktury, nowe bazy semantyczne.– Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze, ed. A. Cieślikowa et al., Kraków, pp. 267-279.
Google Scholar
Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa.
Google Scholar
Puzynina J., 2013, Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa, Kraków.
Google Scholar
Starz R., 2013, Pole tematyczne opisu postaci w języku uczniów. Analiza lingwoedukacyjna, Kielce.
Google Scholar
Tokarski R., 2014, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin.
Google Scholar
Żak S., 1994, Nowela – opowiadanie (ewolucja gatunku), Kielce.
Google Scholar
##libcom.authors##
Urszula Kopeć##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.