Stylistyka literaturoznawcza - stylistyka językoznawcza (przegląd stanowisk)

Marek Ruszkowski




Sažetak

Stylistics as a separate discipline was developed in the 19th century, but the most dis[1]tinguishing division between 1. literary and 2.linguistic stylistics was formed quite re[1]cently: This division is still regarded as ambiguous and unclear which is related to the in[1]terdiscplinary characteristic of stylistics itself. There are, however, a few opponent features which may be applied to both types of stylistics such as: 1.Subjectivity versus objectivity; 2. the individual linguistic expression studies v. all types of utterances systematisation; 3. the analyses of utterances which are connected with a conscious choice v. the analyses ofutterances which are connected with a sponta[1]neous choice; 4. deep structure studies v. surface structure studies; 5. summarising of stylistic analyses v. the preparation for stylistic analyses; 6. literary works studies v. all text: studies The division described in this paper was discussed when linguistic phenomena were analysed without taking the external conditions into account. Nowadays, however, it is believed that the distinction made between literary and linguistic stylistics is not re[1]quired. Therefore every researcher should integrate his linguistic knowledge with liter[1]ary data. Unfortunately, it is still a theoretical postulate at present.


##plugins.themes.libcom.download##


Objavljeno
2000-12-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Ruszkowski, M. (2000). Stylistyka literaturoznawcza - stylistyka językoznawcza (przegląd stanowisk). Stylistyka, 9, 417–422. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3981

##libcom.authors##

Marek Ruszkowski 

##libcom.statistics##

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##


##submission.license##

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.