Some Elements of the Poetic Language of the Serbian Romantic Poets
Miloslav Ż. Ćarkić
Sažetak
Позты вуковского направленш Tax назытаемме романтики (Бранко Радичевич, Йован Йованович 3маи, Джура Лкшич, Лаза Костич), nopbiBaiOT c лзмком прежнеи литературнои школб1, c ero фонетикои, мо- рфологиеи, синтаксисом и лексикои. OcHOBHbie особенности лзмка noззии романтиков свиделБствут о tom, что они принлли лзнковуго np- ограмму и реформу Вука Караджича, что они принлали принции nuiuu так, как b, све зто представллет oco6biH вид внедренил народно- ro лзмка b литературу. 3ти no3Tbi, стремнсБ к создани10 всенародного литературного лзмка, перенимали из сербскои народнои лоззии Becb репертуар позтических средств: TeMbi, моит, дикци10, символику, rre- ксику, синтаксис, типbI стихов, позтические формм. Позтаму их позт- ические средства в болмлои степени отражагот гетерогеннми диалект- HbiM состав, пролвленнБШ в 6олбшом числе особенностеи различнх народных говоров.
##libcom.authors##
Miloslav Ż. Ćarkić##libcom.statistics##
##plugins.generic.usageStats.downloads##
##submission.license##
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-nc-sa4.footer##1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).
2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.
3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.
4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,
b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,
c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).
d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.
5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.
6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.
7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.
##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##
- , О поэтической функции языка , Stylistyka: Svezak 7 (1998): Stylistyka Słowiańska
- Miloslav Ż. Ćarkić, On Creativity and Originality in Verse Discourses , Stylistyka: Svezak 13 (2004): Styl a płeć