Artefakty i różne style ich doświadczania w kulturze konsumpcji

Bożena Witosz



Résumé

The author adopts a broad definition of an artifact as an artificial creation that is created by man. Real and virtual objects, both artistic and utilitarian, are housed in the collection. This article aims to identify some trends, which are often contradictory, in the relationship between people and things that crystallized in the era of postmodern consumerism. These trends do not fall within the mainstream. Generally speaking, they are an expression of social discord on the destruction of items. The author addresses several topics: a) the inclination to save things that can be observed in contemporary literature. Images of trash, abandoned industrial sites and landfills of civilization induce nostalgia for the styles of the past. They are also a part of the identity of the individual; b) recycling and the recovery of specific things, which is visible both in the Internet space (also in the area of net-art) as well as in real life. This is an indication that in a civilization of overproduction, the repeated use of things may be a cultural pattern; c) as a result, the “de-aestheticization of art” and “aestheticization of everyday life” has blurred the line between art and utility and is the cause of the semantic and axiological instability of things. Differences in the perception of artifacts can result in serious conflicts that sometimes arise in the public space.

Mots-clés :

artifacts, consumer culture, net art, rubbish, recycling

Barański J., 2007, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Kraków.
  Google Scholar

Bardanu T., 2013, Tęcza, „Fronda”, nr 4.
  Google Scholar

Baudrillard J., 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa.
  Google Scholar

Brzozowska B., 2005, Gen X. Pokolenie konsumentów, Kraków.
  Google Scholar

Brzozowska B., 2009, Spadkobiercy flâneura. Spacer jako twórczość kulturowa – współczesne reprezentacje, Łódź.
  Google Scholar

Culler J., 1998, Rubbish Theory. – tenże, Framing the Sign. Criticism and its Institutionis, Oxford.
  Google Scholar

Dant T., 2007, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków.
  Google Scholar

Dowgiałło B., 2007, W lumpeksie z Mary Douglas, „Kultura Współczesna”, nr 4.
  Google Scholar

Dziemidok B., 2002, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa.
  Google Scholar

Dymek J., 2014, Tęcza jako potwór morski. – www.krytykapolityczna.pl [dostęp: 8.05.2014].
  Google Scholar

Featherstone M., 1991, Consumer Culture and/Postmodernism, London.
  Google Scholar

Featherstone M., 1997, Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków.
  Google Scholar

Frydryczak B., 2002, Świat jako kolekcja, Poznań.
  Google Scholar

Hostyński L., 2006, Wartości w świecie konsumpcji, Lublin.
  Google Scholar

Kopytoff I., 2005, Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces. – Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, wybór i wstęp M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa.
  Google Scholar

Koszowy M., 2013, W poszukiwaniu rzeczywistości. Mediacyjna rola fotografii we współczesnej prozie polskiej, Kraków.
  Google Scholar

Krajewski M., 2008, Przedmiot, który uczłowiecza..., „Kultura Współczesna”, nr 3, s. 43–55.
  Google Scholar

Lury C., 1996, Consumer Culture, New Brunswick.
  Google Scholar

McCracken G., 1990, Culture and Consumption. New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington.
  Google Scholar

Miller D., 1987, Material Culture and mass Consumption, Oxford.
  Google Scholar

Ritzer G., 2001, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa.
  Google Scholar

Ronduda Ł., 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków.
  Google Scholar

Stasiuk A., 2001, Zima, Wołowiec.
  Google Scholar

Stasiuk A., 2004, Jadąc do Babadag, Wołowiec.
  Google Scholar

Witosz B., 2010, Estetyzacja świata i estetyzacja języka „kolorowej” prasy kobiecej (przyczynek do rozważań o wpływie postmodernizmu na współczesną polszczyznę). – Styl – dyskurs – media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź.
  Google Scholar

Wójtowicz E., 2007, Lost in uploading. Kulturowa garbologia internetu, „Kultura Współczesna" nr 4, s. 87–102.
  Google Scholar


Publiée
2020-01-10

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Witosz, B. (2020). Artefakty i różne style ich doświadczania w kulturze konsumpcji. Stylistyka, 24, 29–39. https://doi.org/10.25167/Stylistyka.24.2015.2

Authors

Bożena Witosz 

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.


Licence

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.