Indywidualna realizacja wzorca gatunkowego kazania

Maria Wojtak




Аннотация

In an attempt to describe an individual realization of the sermon as a genre pattem, the article characterizes a collection of a few dozen sermons delivered by one preacher. In accordance with the conventions typical ofaltemating pattems, i.e. modifications of individual components of the canonical pattem, the preacher uses above all the mecha[1]nism ofreduction. He omits the classic introduction, uses only argumentative schemata in the main bodies of his sermons, and formulates the ending as a conclusion or an appeal. It appears as important for the author to differentiate individual segments of the whole and arrange them in such a way so as to achieve persuasive effects. The preacher assumes the role of an interpreter of the w ord of God, and constructs his sermons in the form of in[1]temally dialogized monologues. The choice of stylistic devices is dictated above all by the principle of appropriateness. The preacher avoids bombastic and official forms, uses religious or colloąuial lexis in or[1]der to render the transfer of message more vivid, imagelike and suggestive. Taking into account the basie features of the altemating pattem of the sermon as a gen[1]re, the said author attempts to speak from his own perspective, but in sucha way as to pre[1]serve the message of God.



Опубликован
2002-12-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Wojtak, M. (2002). Indywidualna realizacja wzorca gatunkowego kazania. Stylistyka, 11, 413–431. извлечено от https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3785

Authors

Maria Wojtak 

Statistics

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.


Лицензия

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.