Leksyka imitująca i nazywająca głosy ptaków w polifonicznym tekście

Maria Wojtak

Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Анотація

The article is dedicated to an analysis of lexis related to the representation of the sounds of birds in a text that might be treated as an original implementation of principles of the popular science discourse. The author of the book builds an independently peculiar discourse community acting as the host a polyphonic message. Referring to his own experience base, built on his wide reading in the field of ornithology and bird watching, he describes, in the form of a report, and in the poetics of a feature article and a diary, his own fascination with the world of birds. He treats the knowledge constituting the cognitive background of the utterance as a value that he wants to share with interested readers. Describing the sounds of birds the author uses conventional lexical measures,i.e. nominal or verbal names of sounds and onomatopoeic exclamations imitating thesounds of birds. The originality of the message is gained not by morphological invention, but due to references to artistic style, colorfulness, and the suggestiveness of originally selected epithets, comparisons, and figurative expressions.

Ключові слова:

popular science discourse, lexis, specialist lexis, onomatopoeia

Bańko M., 2008, Współczesny polski onomatopeikon. Ikoniczność w języku, Warszawa.
  Google Scholar

Collins, 2012, Przewodnik Collinsa Ptaki. Najlepszy przewodnik do rozpoznawania ptaków Europy i obszaru śródziemnomorskiego. Tekst i mapy Lars Svensson, tablice i podpisy Kilian Mullarney i Dan Zetterström, Warszawa.
  Google Scholar

Gajda S., 2013, Styl naukowy .– Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków, s. 61–70.
  Google Scholar

Jonsson L., 1998, Ptaki Europy i obszaru śródziemnomorskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Karetta M., 2008 ,Ptaki Polski, Warszawa.
  Google Scholar

Kępa-Figura D., 2007, Kategoryzacja w komunikacji językowej na przykładzie leksemu ptak, Lublin.
  Google Scholar

Łubień ski S., 2016,Dwanaście srok za ogon, Wołowiec.
  Google Scholar

Singer D., b.r., Atlas ptaków Europy, Warszawa.
  Google Scholar

Starzec A., 2013, Styl popularnonaukowy – styl dyskursu popularnonaukowego. – Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska,J. Nocoń, U. Żdek-Bednarczuk, Kraków, s. 71–110.
  Google Scholar

Strutyński J., 1965, Sposoby naśladowania głosów ptaków w języku polskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, Prace Językoznawcze”, z. 15, s. 85–117.
  Google Scholar

Tokarski R., 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin.
  Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2018-10-03

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Wojtak, M. (2018). Leksyka imitująca i nazywająca głosy ptaków w polifonicznym tekście. Stylistyka, 26, 69–84. https://doi.org/10.25167/Stylistyka26.2017.5

##libcom.authors##

Maria Wojtak 

##libcom.statistics##

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.


Ліцензія

1. Prawa autorskie majątkowe do opublikowanych utworów ma Uniwersytet Opolski (do utworu zbiorowego) oraz Autorzy (do poszczególnych części utworu zbiorowego mających samodzielne znaczenie).

2. W czasopiśmie naukowym „Stylistyka” publikowane mogą być jedynie utwory wcześniej nie rozpowszechnione.

3. Uniwersytet Opolski nie ogranicza możliwości dalszego rozpowszechnienia przez Autora jego utworu pod warunkiem wskazania czasopisma naukowego „Stylistyka” jako pierwotnego miejsca publikacji oraz zgody Wydawnictwa UO.

4. Zgoda na publikację utworu w czasopiśmie naukowym „Stylistyka” jest równoznaczna z udzieleniem przez Autora Uniwersytetowi Opolskiemu licencji niewyłącznej, obejmującej prawo do korzystania z utworu bez ograniczeń terytorialnych oraz czasowych na następujących polach eksploatacji:

a) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką dowolnej ilości egzemplarzy utworu w całości lub w części, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową, wprowadzenie utworu do pamięci komputera i sieci informatycznych,

b) w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału lub egzemplarzy,

c) w zakresie rozpowszechnienia utworu w sposób inny niż określonych w pkt 2 – udostępnienie utworu lub jego streszczenia w Internecie przez umożliwienie odbiorcom dostępu do utworu on-line lub umożliwienie ściągnięcia utworu do własnego urządzenia pozwalającego na zapoznawanie się z utworem, zamieszczenie utworu w bazach elektronicznych zajmujących się rozpowszechnianiem utworów naukowych, w tym w szczególności w bazie  CEEOL (Central and Eastern Online Libray) oraz streszczenia w języku angielskim w bazie CEJSH (The Central Europaen Journal of Social Scienes and Humanites).

d) w zakresie tworzenia i rozpowszechniania dzieł zależnych zrealizowanych przy wykorzystaniu utworu – korzystanie z nich na polach eksploatacji określonych w pkt 1–3.

5. Z tytułu udzielenia licencji do utworu Autorowi nie należy się wynagrodzenie.

6. Autor wyraża zgodę na udzielenie przez Uniwersytet dalszego zezwolenia na korzystanie z utworu (sublicencja) na polach eksploatacji wymienionych w par. 2 ust. 4.

7. Autor wyraża zgodę na upublicznienie, w związku z rozpowszechnieniem utworu, swoich danych osobowych, to jest imienia i nazwiska, afiliacji oraz adresu e-mail.