NIEPOKOJĄCA ZMYSŁOWOŚĆ. KOBIETY W DZIENNIKACH PODRÓŻY GUSTAVA ZECHENTERA-LASKOMERSKIEGO I MARTINA KUKUČÍNA
Aleksandra HUDYMAČ
Wydział Filologiczny, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Filologii Słowiańskiej,https://orcid.org/0000-0001-6180-0560
Abstrakt
The Orient (as well as the Balkans) is one of the deepest rooted images of “the Other” in European culture. Contact with the Other open the possibility to set the limits of one’s own identity, but also create the opportunity to formulate a number of stereotypes about that otherness. One of the central stereotypes is the myth of eastern/southern femininity and sensuality. In other words, one of the central points of the phenomenon of “orientalism”, as described by Edward Said, is the figure of a woman dangerously sensual and dissolute or – on the other hand – deprived of her femininity. The attitude towards oriental and southern beauties anticipates, on the basis of pars pro toto, the attitude towards the Orient and the Balkans in general. In this relation, like in the lens, a series of colonizing aspirations of the West is focused. Both Slovak writers approach the East and South just as representatives of Western European civilization. The reports of their journeys in their journals confirm Said’s findings that the ideas of Western European intellectuals about the Orient and the Balkans had little to do with the reality of the East and South.
Bibliografia
Bauman Z., 1995, Wieloznaczność nowoczesna. Nowoczesność wieloznaczna, Warszawa.
Google Scholar
Czapliński P., 2016, Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku, Kraków.
Google Scholar
Czermińska M., 2009, Podróż egzotyczna i zwrot do wnętrza: narracje niefikcjonalne między „orientalizmem” a intymistyką, „Teksty Drugie”, nr 4 (118), s. 13–22.
Google Scholar
Czerniak S., 2002, Założenia i historyczne aplikacje Bernharda Waldenfelsa fenomenologii obcego – B. Waldenfels, Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek, Warszawa, s. VII – XXIX.
Google Scholar
Douglas M., 2007, Czystość i zmaza. Analiza pojęć nieczystości i tabu, przeł. M. Bucholc, Warszawa. Gruchlik H., 2007, Inność a obcość w kontekście filozoficznym, „Anthropos?”, nr 8–9, http:// www.anthropos.us.edu.pl/anthropos5/texty/gruchlik.htm (dostęp 31.08.2018).
Google Scholar
Janion M., 2007, Niesamowita Słowiańszczyzna, Warszawa.
Google Scholar
Jezernik B., 2013, Dzika Europa. Bałkany w oczach zachodnich podróżników, przeł. P. Oczko, Kraków.
Google Scholar
Klátik Z., 1968, Vývin slovenského cestopisu, Bratislava.
Google Scholar
Kukučín M., 1945, Cestopisné črty. V Dalmácii a na Čiernej hore, Turčianský sv. Martin.
Google Scholar
Noge J., 1962, Martin Kukučín – tradicionalista a novátor, Bratislava.
Google Scholar
Nycz R., 2006, Literatura nowoczesna wobec doświadczenia, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 55–69.
Google Scholar
Piwińska M., 2005, Złe wychowanie. Fragmenty romantycznej biografii, Gdańsk.
Google Scholar
Rybicka E., 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków.
Google Scholar
Said E., 1991, Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, Warszawa.
Google Scholar
Šmatlák S., 2001, Dejiny slovenskej literatúry II (19. storočie a prvá polovica 20. storočia), Bratislava.
Google Scholar
Waldenfels B., 2002, Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek, Warszawa.
Google Scholar
Zacharska J., Kochanowski M. (red.), 2002, Wiek kobiet w literaturze, Białystok.
Google Scholar
Zdaniowicz-Cyganiak K., 2008, Inność w potrzasku. Kilka refleksji o „innym” ponowoczesnym, „Anthropos?”, nr 10–11, http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos6/texty/zdanowicz. htm (dostęp 31.08.2018).
Google Scholar
Zechenter-Laskomerský G., 1960, Cestopisy, Bratislava.
Google Scholar
Żygulski Z., 1991, Wstęp do wydania polskiego – E. Said, Orientalizm, przeł. W. Kalinowski, Warszawa.
Google Scholar