Опубликовано: 2021-08-08

W kierunku sztuki radykalnej polityczności. O filmach politycznych boliwijskiego kolektywu Ukamau

Kamil Minkner
Studia Krytyczne/Critical Studies
Раздел: Temat numeru
DOI https://doi.org/10.25167/sk.4485

Аннотация

Tekst przedstawia rozważania na temat twórczości boliwijskiego reżysera filmowego, Jorge Sanjinésa w szerokim kontekście społeczno-politycznym i  artystycznym. Autor analizuje również manifest teoretyczny Sanjinésa (1976), w których wyłożył on podstawowe założenia zaangażowanego kina politycznego w Ameryce Łacińskiej. Tezą nadrzędną artykułu jest twierdzenie, że filmy Sanjinésa należą do kina radykalnej polityczności. Jest to kino odsłaniające fundamentalne sprzeczności społeczne, a zarazem aktywnie nawołujące do zmiany niesprawiedliwych warunków w systemie. Istotnym wyróżnikiem tego typu aktywności twórczej jest więc nie to, że polega ona na opowiadaniu o zmianie politycznej, ale ma być praktycznym instrumentem nowego, kontrhegemonicznego porządku politycznego. Wśród cech charakterystycznych tego kina wymienia się: ideologiczny sprzeciw wobec neokolonializmu, imperializmu i zapóźnienia społecznego; radykalną formę zrywającą z kodami narracyjnymi kina głównego nurtu; podziemne warunki produkcji; alternatywne formy dystrybucji omijające oficjalne kanały obiegu filmowego. Pod koniec rozważań autor zastanawia się nad współczesnym znaczeniem filmów Sanjinésa.

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)

Скачать файлы

Правила цитирования

Minkner, K. (2021). W kierunku sztuki radykalnej polityczności. O filmach politycznych boliwijskiego kolektywu Ukamau. Studia Krytyczne/Critical Studies, (9), 11–33. https://doi.org/10.25167/sk.4485

##plugins.themes.libcom.share##


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##