Specyfika formatu Jersey Shore
Jenifer Wyderka
Resumen
Celem niniejszego artykułu jest charakterystyka formatu Jersey Shore oraz zbadanie
jego odbioru wśród grup fokusowych. Analizie w szczególności zostały poddane: aspekt
etyczny formatu oraz jego rola zarówno w funkcjonowaniu jednostki, jak i grupy odbiorców.
Badania przeprowadzone przy pomocy metody wywiadu grupowego (FGI) na dwóch
grupach studentów opierają się na trzech obszarach badawczych, które określają stosunek
respondentów do formatu Jersey Shore, badają poziom identyfikacji studentów z zaprezentowanymi
zachowaniami uczestników reality show oraz umożliwiają zlokalizowanie omawianego
programu między kreacją programu a rzeczywistością, a także badają wrażliwość
widzów i ich poczucie etyki w odniesieniu do formatu Jersey Shore. Badania pomagają
określić specyfikę programu, definiując ją na podstawie osobistych odczuć respondentów,
których istotnymi konkluzjami zdaje się być wspólna refleksja nad fenomenem formatu
oraz jego przyszłością.
Palabras clave:
Reality TV, Jersey Shore, wzorce zachowań, seks, obscenicznośćCitas
Bartoszcze R. (2006). Funkcje komunikowania masowego. [w:] Słownik terminologii
Google Scholar
medialnej. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Bralczyk J., Majkowska G. (2000). Język mediów – perspektywa aksjologiczna. [w:] Język
Google Scholar
w mediach masowych. Warszawa: Upowszechnienie Nauki – Oświata.
Google Scholar
Caramanica J. (2011). „Jersey Shore” arrives in Academia. discuss, https://www.nytimes.
Google Scholar
com/2011/10/31/arts/television/jersey-shore-has-its-day-at-university-of-chicago.html
Google Scholar
04.2019].
Google Scholar
Coyne S. M., Robinson S. L., Nelson D. A. (2010). Does reality backbite? Physical, verbal,
Google Scholar
and relational aggression in reality television programs. Journal of Broadcasting &
Google Scholar
Electronic Media 54: 282–298, DOI: 10.1080/08838151003737931.
Google Scholar
Gołaszewska M. (1999). Multimedia – krytyka i obrona. Esej o estetycznym statusie
Google Scholar
nowych mediów. [w:] Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Kraków: Universitas.
Google Scholar
de Graaf A. (2013). Alcohol makes others dislike you: reducing the positivity of teens’
Google Scholar
beliefs and attitudes toward alcohol use. Health Communication 28(5): 435–442, DOI:
Google Scholar
1080/10410236.2012.691454.
Google Scholar
Hill A. (2005).Reality TV: Audiences and popular factual television. Abingdon: Routledge.
Google Scholar
Jersey Shore (2009), sezon 1., odcinek 1 (program telewizyjny).
Google Scholar
Kavka M. (2012). Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press
Google Scholar
Kavka M. (2015). Sex on the shore: care and the ethics of license in Jersey Shore. Camera
Google Scholar
Obscura 30 (1): 10–127, DOI: 10.1215/02705346-2885464.
Google Scholar
Kloch Z. (2004). Reality show i kultura masowa. Pamiętnik Literacki 95(3): 145–171.
Google Scholar
Kozłowska A. (2006). Oddziaływanie mass mediów. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa
Google Scholar
w Warszawie.
Google Scholar
Kurdupski M. (2018). „Warsaw Shore 9” hitem MTV Polska. „Format osiągnął status kultowego”,
Google Scholar
https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/warsaw-shore-ogladalnosc-9-sezonu-
Google Scholar
-hit-mtv-polska) [03.12.2018].
Google Scholar
Laskowska M. (2012). Oddziaływanie i wpływ mediów audiowizualnych: zarys problematyki.
Google Scholar
Studia Ełckie 14: 351–359.
Google Scholar
Maliński J. (2017) Kapitał uwagi jako skutek powstania mediów społecznościowych.
Google Scholar
Adeptus 10: 2–13.
Google Scholar
Małysz K. (2017). Potoczność, wulgarność i agresja w programach reality show na wybranych
Google Scholar
przykładach „Big Brothera”. Kultura–Media–Teologia 28: 50–73.
Google Scholar
Manninen B.A. (2016). Virtue ethics, sex and Reality TV: If Aristotle had watched Snooki.
Google Scholar
Think 15(44): 47–68, DOI: 10.1017/S1477175616000208.
Google Scholar
McCoy Ch.A., Scarborough R.C. (2014). Watching „bad” television: Ironic consumption,
Google Scholar
camp, and guilty pleasures watching bad television. Poetics 47: 41–59, DOI: 10.1016/j.
Google Scholar
poetic.2014.10.003.
Google Scholar
Mrozowski M. (1991). Między manipulacją a poznaniem: człowiek w świecie mass mediów.
Google Scholar
Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
Google Scholar
O zjawisku podglądania na podstawie programu Big Brother (brak daty), https://www.
Google Scholar
nauki-spoleczne.info/o-zjawisku-podgladania-na-podstawie-programu-big-brother
Google Scholar
05.2019].
Google Scholar
Oświadczenie Rady Etyki Mediów w sprawie reality show (2002), „Rzeczpospolita”,
Google Scholar
https://archiwum.rp.pl/artykul/380490-Oswiadczenie-Rady-Etyki-Mediow-w-sprawie-
Google Scholar
-reality-show.html [20.05.2020].
Google Scholar
Papacharissi Z., Mendelson A.M. (2007). An exploratory study of reality appeal:
Google Scholar
uses. Journal of Broadcasting & Electronic Media 51(2): 355–370, DOI: 10.1080/
Google Scholar
Prauzner T. (2010). Wpływ nowoczesnych mass mediów na osobowość człowieka. Częstochowa:
Google Scholar
Wydawnictwo Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.
Google Scholar
Sastre A. (2014). The “Guido” Situation: minstrelsy, parody, and ethnic performance
Google Scholar
on MTV’s Jersey Shore. Communication, Culture & Critique 7(3): 356–370, DOI:
Google Scholar
1111/cccr.12041.
Google Scholar
Scarborough R.C., McCoy Ch.A. (2014). Moral reactions to reality TV: Television viewers’
Google Scholar
endogenous and exogenous loci of morality. Journal of Consumer Culture 16(1):
Google Scholar
–191, DOI: 10.1177/1469540514521078.
Google Scholar
Seidman R. (2010). Nielsen ratings for ‘Jersey Shore’ Season One, http://tvbythenumbers.
Google Scholar
zap2it.com/2010/07/30/nielsen-ratings-for-jersey-shore-season-one/58648 [08.02.2019].
Google Scholar
Sherry M., Martin K. (2015). Jersey Shore: part fantasy, part train wreck cloaked in
Google Scholar
neoliberalism. Journal of Popular Culture 47(6): 1271–1282, DOI: 10.1111/jpcu.12211.
Google Scholar
Sorrentino M., Mills Ch. (2010), Here’s the situation. a guide to creeping on chicks avoiding
Google Scholar
grenades, and getting in your GTL on the Jersey Shore. New York: Penguin
Google Scholar
Group.
Google Scholar
South Park (2013), sezon 17, odcinek 9 (program telewizyjny).
Google Scholar
Szponar E. (2010). Ludzie przed kamerami są w stanie zrobić wszystko, https://kultura.
Google Scholar
onet.pl/film/wiadomosci/ludzie-przed-kamera-sa-w-stanie-zrobic-wszystko/z8en
Google Scholar
f4?utm_source=l.facebook.com_viasg_kultura&utm_medium=referal&utm_campaign
Google Scholar
=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 [21.04.2019].
Google Scholar
Thompson E., Mittell J. (2013). How to watch television: New York: New York University
Google Scholar
Press.
Google Scholar
Thompson J.B. (2001). Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław: Astrum.
Google Scholar
Ward S. J. A (2013). Global media ethics: problems and perspectives: Malden, MA–Chichester:
Google Scholar
Wiley-Blackwell.
Google Scholar
Warsaw Shore (2013), sezon 1., odcinek 2 (program telewizyjny).
Google Scholar
Warsaw Shore (2013), sezon 1., odcinek 3 (program telewizyjny).
Google Scholar
Warsaw Shore (2018), sezon 9., odcinek 2 (program telewizyjny).
Google Scholar
Witwicka K. (brak daty). Rola mediów we współczesnym świecie i ich wpływ na rozwój
Google Scholar
młodego człowieka, http://www.profesor.pl/publikacja,5543,Artykuly,Rola-mediow-we-
Google Scholar
-wspolczesnym-swiecie-i-ich-wplyw-na-rozwoj-mlodego-czlowieka [05.12.2018].
Google Scholar