Specyfika formatu Jersey Shore

Jenifer Wyderka



Resumen

Celem niniejszego artykułu jest charakterystyka formatu Jersey Shore oraz zbadanie
jego odbioru wśród grup fokusowych. Analizie w szczególności zostały poddane: aspekt
etyczny formatu oraz jego rola zarówno w funkcjonowaniu jednostki, jak i grupy odbiorców.
Badania przeprowadzone przy pomocy metody wywiadu grupowego (FGI) na dwóch
grupach studentów opierają się na trzech obszarach badawczych, które określają stosunek
respondentów do formatu Jersey Shore, badają poziom identyfikacji studentów z zaprezentowanymi
zachowaniami uczestników reality show oraz umożliwiają zlokalizowanie omawianego
programu między kreacją programu a rzeczywistością, a także badają wrażliwość
widzów i ich poczucie etyki w odniesieniu do formatu Jersey Shore. Badania pomagają
określić specyfikę programu, definiując ją na podstawie osobistych odczuć respondentów,
których istotnymi konkluzjami zdaje się być wspólna refleksja nad fenomenem formatu
oraz jego przyszłością.

Palabras clave:

Reality TV, Jersey Shore, wzorce zachowań, seks, obsceniczność

Bartoszcze R. (2006). Funkcje komunikowania masowego. [w:] Słownik terminologii
  Google Scholar

medialnej. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Bralczyk J., Majkowska G. (2000). Język mediów – perspektywa aksjologiczna. [w:] Język
  Google Scholar

w mediach masowych. Warszawa: Upowszechnienie Nauki – Oświata.
  Google Scholar

Caramanica J. (2011). „Jersey Shore” arrives in Academia. discuss, https://www.nytimes.
  Google Scholar

com/2011/10/31/arts/television/jersey-shore-has-its-day-at-university-of-chicago.html
  Google Scholar

04.2019].
  Google Scholar

Coyne S. M., Robinson S. L., Nelson D. A. (2010). Does reality backbite? Physical, verbal,
  Google Scholar

and relational aggression in reality television programs. Journal of Broadcasting &
  Google Scholar

Electronic Media 54: 282–298, DOI: 10.1080/08838151003737931.
  Google Scholar

Gołaszewska M. (1999). Multimedia – krytyka i obrona. Esej o estetycznym statusie
  Google Scholar

nowych mediów. [w:] Piękno w sieci. Estetyka a nowe media. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

de Graaf A. (2013). Alcohol makes others dislike you: reducing the positivity of teens’
  Google Scholar

beliefs and attitudes toward alcohol use. Health Communication 28(5): 435–442, DOI:
  Google Scholar

1080/10410236.2012.691454.
  Google Scholar

Hill A. (2005).Reality TV: Audiences and popular factual television. Abingdon: Routledge.
  Google Scholar

Jersey Shore (2009), sezon 1., odcinek 1 (program telewizyjny).
  Google Scholar

Kavka M. (2012). Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press
  Google Scholar

Kavka M. (2015). Sex on the shore: care and the ethics of license in Jersey Shore. Camera
  Google Scholar

Obscura 30 (1): 10–127, DOI: 10.1215/02705346-2885464.
  Google Scholar

Kloch Z. (2004). Reality show i kultura masowa. Pamiętnik Literacki 95(3): 145–171.
  Google Scholar

Kozłowska A. (2006). Oddziaływanie mass mediów. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa
  Google Scholar

w Warszawie.
  Google Scholar

Kurdupski M. (2018). „Warsaw Shore 9” hitem MTV Polska. „Format osiągnął status kultowego”,
  Google Scholar

https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/warsaw-shore-ogladalnosc-9-sezonu-
  Google Scholar

-hit-mtv-polska) [03.12.2018].
  Google Scholar

Laskowska M. (2012). Oddziaływanie i wpływ mediów audiowizualnych: zarys problematyki.
  Google Scholar

Studia Ełckie 14: 351–359.
  Google Scholar

Maliński J. (2017) Kapitał uwagi jako skutek powstania mediów społecznościowych.
  Google Scholar

Adeptus 10: 2–13.
  Google Scholar

Małysz K. (2017). Potoczność, wulgarność i agresja w programach reality show na wybranych
  Google Scholar

przykładach „Big Brothera”. Kultura–Media–Teologia 28: 50–73.
  Google Scholar

Manninen B.A. (2016). Virtue ethics, sex and Reality TV: If Aristotle had watched Snooki.
  Google Scholar

Think 15(44): 47–68, DOI: 10.1017/S1477175616000208.
  Google Scholar

McCoy Ch.A., Scarborough R.C. (2014). Watching „bad” television: Ironic consumption,
  Google Scholar

camp, and guilty pleasures watching bad television. Poetics 47: 41–59, DOI: 10.1016/j.
  Google Scholar

poetic.2014.10.003.
  Google Scholar

Mrozowski M. (1991). Między manipulacją a poznaniem: człowiek w świecie mass mediów.
  Google Scholar

Warszawa: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury.
  Google Scholar

O zjawisku podglądania na podstawie programu Big Brother (brak daty), https://www.
  Google Scholar

nauki-spoleczne.info/o-zjawisku-podgladania-na-podstawie-programu-big-brother
  Google Scholar

05.2019].
  Google Scholar

Oświadczenie Rady Etyki Mediów w sprawie reality show (2002), „Rzeczpospolita”,
  Google Scholar

https://archiwum.rp.pl/artykul/380490-Oswiadczenie-Rady-Etyki-Mediow-w-sprawie-
  Google Scholar

-reality-show.html [20.05.2020].
  Google Scholar

Papacharissi Z., Mendelson A.M. (2007). An exploratory study of reality appeal:
  Google Scholar

uses. Journal of Broadcasting & Electronic Media 51(2): 355–370, DOI: 10.1080/
  Google Scholar


  Google Scholar

Prauzner T. (2010). Wpływ nowoczesnych mass mediów na osobowość człowieka. Częstochowa:
  Google Scholar

Wydawnictwo Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.
  Google Scholar

Sastre A. (2014). The “Guido” Situation: minstrelsy, parody, and ethnic performance
  Google Scholar

on MTV’s Jersey Shore. Communication, Culture & Critique 7(3): 356–370, DOI:
  Google Scholar

1111/cccr.12041.
  Google Scholar

Scarborough R.C., McCoy Ch.A. (2014). Moral reactions to reality TV: Television viewers’
  Google Scholar

endogenous and exogenous loci of morality. Journal of Consumer Culture 16(1):
  Google Scholar

–191, DOI: 10.1177/1469540514521078.
  Google Scholar

Seidman R. (2010). Nielsen ratings for ‘Jersey Shore’ Season One, http://tvbythenumbers.
  Google Scholar

zap2it.com/2010/07/30/nielsen-ratings-for-jersey-shore-season-one/58648 [08.02.2019].
  Google Scholar

Sherry M., Martin K. (2015). Jersey Shore: part fantasy, part train wreck cloaked in
  Google Scholar

neoliberalism. Journal of Popular Culture 47(6): 1271–1282, DOI: 10.1111/jpcu.12211.
  Google Scholar

Sorrentino M., Mills Ch. (2010), Here’s the situation. a guide to creeping on chicks avoiding
  Google Scholar

grenades, and getting in your GTL on the Jersey Shore. New York: Penguin
  Google Scholar

Group.
  Google Scholar

South Park (2013), sezon 17, odcinek 9 (program telewizyjny).
  Google Scholar

Szponar E. (2010). Ludzie przed kamerami są w stanie zrobić wszystko, https://kultura.
  Google Scholar

onet.pl/film/wiadomosci/ludzie-przed-kamera-sa-w-stanie-zrobic-wszystko/z8en
  Google Scholar

f4?utm_source=l.facebook.com_viasg_kultura&utm_medium=referal&utm_campaign
  Google Scholar

=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 [21.04.2019].
  Google Scholar

Thompson E., Mittell J. (2013). How to watch television: New York: New York University
  Google Scholar

Press.
  Google Scholar

Thompson J.B. (2001). Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów. Wrocław: Astrum.
  Google Scholar

Ward S. J. A (2013). Global media ethics: problems and perspectives: Malden, MA–Chichester:
  Google Scholar

Wiley-Blackwell.
  Google Scholar

Warsaw Shore (2013), sezon 1., odcinek 2 (program telewizyjny).
  Google Scholar

Warsaw Shore (2013), sezon 1., odcinek 3 (program telewizyjny).
  Google Scholar

Warsaw Shore (2018), sezon 9., odcinek 2 (program telewizyjny).
  Google Scholar

Witwicka K. (brak daty). Rola mediów we współczesnym świecie i ich wpływ na rozwój
  Google Scholar

młodego człowieka, http://www.profesor.pl/publikacja,5543,Artykuly,Rola-mediow-we-
  Google Scholar

-wspolczesnym-swiecie-i-ich-wplyw-na-rozwoj-mlodego-czlowieka [05.12.2018].
  Google Scholar


Publicado
2020-06-28

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Wyderka, J. (2020). Specyfika formatu Jersey Shore. Studia Krytyczne/Critical Studies, (8), 116–136. https://doi.org/10.25167/sk.2118

Authors

Jenifer Wyderka 

Statistics

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.