Turcja, obywatelstwo a teologia polityczna Carla Schmitta
Funda Günsoy
Abstract
Artykuł niniejszy stanowi próbę uchwycenia dynamiki i kompleksu przemian polityczno-społecznych dokonujących się w długiej perspektywie czasowej w Turcji przez odwołanie do koncepcji teologii politycznej C. Schmitta. Szczególna uwaga zostaje zwrócona na idee dotyczące państwa, społeczeństwa, jak i ogólne konceptualizacje życia politycznego i kultury, które pojawiały się w ostatniej fazie istnienia Imperium Osmańskiego, podczas narodzin Republiki Turcji, w trakcie realizacji projektu modernizacji oraz w najnowszym okresie rozwoju politycznego islamu. Ta z konieczności skrótowa synteza pozwala nam zidentyfikować istotne, stałe punkty ontologii politycznej w Turcji, ujawniające napięcie pomiędzy sekularyzacją, radykalizmem politycznym a teologicznym (religijnym) wymiarem władzy, suwerenności, norm i praw.
Riferimenti bibliografici
Atabaki T. (red.) (2007). The State and the Subaltern: Modernization, Society and the State in Turkey and Iran. London: I.B. Tauris.
Google Scholar
Aydın S. (2001). İki İttihat Terakki: İki Ayrı Zihniyet, İki Ayrı Siyaset [w:] Alkan M. Ö. (red.). Tanzimat ve Meşrutiyet’in Birikimi, t. 1. İstanbul: İletişim Yayınları 2001.
Google Scholar
Bourdieu P. (1989). Social space and symbolic power. “Sociological Theory” 7 (1), s. 14-25.
Google Scholar
Bourdieu P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Bozarslan H. (2008). Turkey: Postcolonial discourse in a non-colonised state [w:] Poddar P., Patke R.S., Jensen L. (red.). A Historical Companion to Postcolonial Literatures: Continental Europe and its Empires. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 423-427.
Google Scholar
Chakrabarty D. (1989). Rethinking Working Class History: Bengal 1890-1940. Princeton: Princeton University Press.
Google Scholar
Chatterjee P. (1984). Bengal, 1920-1947: The Land Question. Calcutta: K.P. Bagchi.
Google Scholar
Guha R. (1997). Dominance Without Hegemony: History and Power in Colonial India. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
Guha R. (1999). Elementary Aspects of Peasant Insurgency in Colonial India. Durham: Duke University Press.
Google Scholar
Günsoy F. (2010). Felsefe ile Teolojinin Kavşağında: Schmitt ve Strauss'ta ''Politik Olan''. İstanbul: Paradigma.
Google Scholar
Günsoy F. (2012). Politik Olan’ın Nötralizasyonu ve Devrimci Politika: Carl Schmitt’in Marx Okuması. „Kaygı: Uludag University Faculty of Arts and Sciences Journal of Philosophy”. 19, s. 139-158.
Google Scholar
Günsoy F. (2012). Ulus, Devlet ve Yurttaşlık: Fransa Modeli. „Social Sciences Review of the Faculty of Sciences and Letters University of Uludag / Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi”. 13 (23), s. 297-318.
Google Scholar
Kalyvas A. (2008). Democracy and the Politics of the Extraordinary: Max Weber, Carl Schmitt, and Hannah Arendt. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Köker L. (1990). Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Google Scholar
Norris A. (2000). Carl Schmitt's Political Metaphysics: On the Secularization of "the Outermost Sphere”. „Theory and Event”, 4 (1).
Google Scholar
Ortaylı İ. (1999). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. İstanbul: İletişim Yayınları.
Google Scholar
Schmitt C. (2000). Teologia polityczna [w:] Schmitt C. Teologia polityczna i inne pisma. Kraków-Warszawa: Znak, Fund. im. Stefana Batorego.
Google Scholar
Strauss L. (1969). Prawo naturalne w świetle historii. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Google Scholar
Tanör B. (1997). Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Google Scholar
Toker N-Tekin, S. (2001). Batıcı Siyasi Düşüncenin karakteristikleri ve Evreleri: ‘Kamusuz Cumhuriyet’ten Kamusuz [w:] Kocabaşoğlu U. (red.). Demokrasi’ye
Google Scholar
Modernleşme ve Batıcılık, t. 3. İletişim Yayınları: İstanbul.
Google Scholar
“Toplum ve Bilim” (1999). Osmanlı: muktedirler ve mâdunlar (numer specjalny poświęcony rządzącym i podporządkowanym w Imperium Osmańskim).
Google Scholar
Tuck R. (1999). The Rights of War and Peace. Political Thought and the International Order from Grotius to Kant. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Türkes, M. (1999). The Ideology of the Kadro (Cadre) Movement: A Patriotic Leftist Movement in Turkey. [w:] Kedourie S. (red.). Turkey before and after Atatürk: Internal and External Affairs, London: Frank Cass, s. 92–119.
Google Scholar
Zürcher E.J. (2002). Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Google Scholar