AN ATTEMPT TO INVESTIGATE THE IMPACT OF SELECTED INFRASTRUCTURE INVESTMENTS ON THE POTENTIAL DEVELOPMENT OF THE BIGGEST EUROPEAN CITIES. APPLICATION OF THE SHIFTING MODEL (INTERVENING OPPORTUNITIES MODEL TYPE)
Tymon Dmochowski
Politechnika Wrocławskahttps://orcid.org/0000-0002-9926-0333
Michał Dzięcielski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniuhttps://orcid.org/0000-0002-7056-5774
Maciej Kamiński
Wrocław University of Science and Technologyhttps://orcid.org/0000-0003-0678-5489
Maciej Szarejko
Wrocław University of Science and Technologyhttps://orcid.org/0000-0001-8234-4349
Jan Zipser
University of Opolehttps://orcid.org/0000-0002-6772-7904
Abstrakt
Przedmiotem niniejszego artykułu jest symulacyjne badanie dyfuzji zmian gospodarczych, oparte na ugruntowanym modelu pośrednich możliwości. Użyty algorytm umożliwił detekcję makroregionów europejskich, w których istnieje wyraźnie podwyższony potencjał rozwoju wielobranżowych klastrów gospodarczych. Eksperymenty symulacyjne wykonano w dwóch seriach: dla prognozy wpływu działania Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz dla działania CPK łącznie z budowaną jednocześnie Via Carpatia (czyli tzw. “Nowym Szlakiem Bursztynowym”). W niniejszym artykule staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie: które rejony Europy najwięcej zyskają działaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego?
Osiągnięte przez nas wyniki eksperymentów symulacyjnych potwierdziły znaczną bezwładność systemu gospodarczego Europy w zakresie formowania centrów i klastrów, w tym trwałość kondycji rejonów najwyżej rozwiniętych
Słowa kluczowe:
Model Przesunięć, (model) Pośrednich Możliwości, Centralny Port KomunikacyjnyStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.