Rola poradzieckich lotnisk w kształtowaniu nowych przestrzeni gospodarczych Polski Zachodniej
Sylwia Dołzbłasz
Uniwersytet Wrocławskihttps://orcid.org/0000-0002-3206-2690
Michał Suszczewicz
Uniwersytet WrocławskiAbstrakt
Głównym celem badań jest ocena znaczenia lotnisk poradzieckich w kształtowaniu się nowych przestrzeni gospodarczych zachodnich regionów Polski. Badanie objęło analizę wybranych elementów za-gospodarowania przestrzennego siedmiu lotnisk użytkowanych przed 1989 r. przez wojska Armii Radziec-kiej. Analiza była oparta o dane pozyskane z BDOT oraz dane dotyczące aktywności gospodarczej zebrane podczas badań terenowych. Na podstawie wyników stwierdzono, że odpowiednie wykorzystanie terenów dawnych lotnisk może sprzyjać rozwojowi gospodarczemu gmin, w których się one znajdują. Jednakże niezwykle istotną rolę odgrywa lokalizacja tego rodzaju terenów, w dużej mierze warunkująca osiągnięcie sukcesu w ich wykorzystaniu na cele gospodarcze.
Słowa kluczowe:
tereny powojskowe, specjalne strefy ekonomiczne, zagospodarowanie przestrzenne, lotniska poradzieckieBibliografia
Bagińska, Aleksandra i Robert Szmytkie. 2015. Zagospodarowanie lotniska poradzieckiego w Skarbimierzu. Studia Śląskie, 77, 231–255.
Google Scholar
Baker, Douglas C. i Robert Freestone. 2010. The airport city: a new business model for airport development. Critical issues in air transport economics and business. W: Critical Issues in Air Transport Economics and Business, red. Rosario Macario i Eddy Van de Voorde, 150–164. Oxon: Routledge/Taylor and Francis Group.
Google Scholar
Carlin, Wendy. 1994. Privatization and Deindustrialization in East Germany. W: Privatisation in Central and Eastern Europe, red.Estrin Saul, CEPR Discussion Papers. No. 892, 127–153. London: Longman.
Google Scholar
Chmielewska, Marta. 2016. Morfologiczne przekształcenia przestrzeni miejskiej Katowic. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Dołzbłasz, Sylwia i Piotr Mucha. 2015. Wykorzystanie terenów pogórniczych na przykładzie Wałbrzycha. Studia Miejskie, 17, 103–115.
Google Scholar
Gaubatz, Piper. 1999. China’s urban transformation: patterns and processes of morphological change in Beijing, Shanghai and Guangzhou. Urban Studies, 36(9), 1495–1521. DOI: 10.1080/0042098992890.
Google Scholar
Hercik, Jan, Ondrj Šerý i Vaclav Toušek. 2011. Post-military areas in the Czech Republic and their revitalization – examples of the towns of Hodonín and Uherské Hradiště. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Rerum Naturalium, Geographica, 42(2), 107–119.
Google Scholar
Hilbrandt, Hanna. 2017. Insurgent participation: consensus and contestation in planning the redevelopment of Berlin-Tempelhof airport. Urban Geography, 38(4), 537–556. DOI: 10.1080/02723638.2016.1168569.
Google Scholar
Jauhiainen, Jussi S. 1999. The Conversion of Military Areas in the Baltic States. W: The NEBI Yearbook 1999, 327–334. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. DOI: 10.1007/978-3-642-57127-5_21.
Google Scholar
Jarczewski, Wojciech i Michał Kuryło. 2010. Regeneration of Post-Military Areas in Poland. Europa XXI, 21, 117–133. DOI: 10.7163/eu21.2010.21.9.
Google Scholar
Kadar, Kriszta. 2014. The rehabilitation of former Soviet military sites in Hungary. Hungarian Geographical Bulletin, 63(4), 437–456. DOI: 10.15201/hungeobull.63.4.5.
Google Scholar
Keserű, Imre. 2013. Post-suburban transformation in the functional urban region of Budapest in the context of changing commuting patterns. Seged (Doctoral dissertation).
Google Scholar
Krzysztofik, Robert, Maria Tkocz, Tomasz Spórna i Iwona Kantor-Pietraga. 2016. Some dilemmas of post-industrialism in a region of traditional industry: The case of the Katowice conurbation, Poland. Moravian Geographical Reports, 24(1), 42–54.
Google Scholar
Kuśnierz-Krupa, Dominika i Michał Krupa. 2007. Messestadt Riem w Monachium jako modelowy przykład zrównoważonej dzielnicy miejskiej. Czasopismo Techniczne. Architektura, 104(3-A), 171–178.
Google Scholar
Malikowski, Jacek. 2008. Krajobraz po likwidacji garnizonu. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, 10, 447–454.
Google Scholar
Masefield, Peter G. 1968. The modern airport – and its future. Journal of the Royal Society of Arts, 116(5145), 783–804.
Google Scholar
Miszewska, Barbara. 1995. Wpływ ekspansji przestrzennej Wrocławia na sukcesję użytkowania ziemi i strukturę morfologiczną miasta. Czasopismo Geograficzne, 66, 363–370.
Google Scholar
Miszewska, Barbara. 2000. Rodzaje sukcesji funkcjonalnej w mieście na przykładzie Wrocławia. W: Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, red. Janusz Słodczyk, 293–305. Opole: Uniwersytet Opolski.
Google Scholar
Ogburn, William F. 1946. Inventions of Local Transportation and the Patterns of Cities. Social Forces, 24(4), 373–379. DOI: 10.2307/2572206.
Google Scholar
Pijet-Migoń, Edyta i Piotr Migoń. 2014. Infrastruktura dawnych portów lotniczych w Polsce i możliwości jej turystycznego wykorzystania. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 32, 25–41.
Google Scholar
Rucińska, Danuta i Andrzej Ruciński. 2017. Współzależności rozwoju portów lotniczych i struktur zagospodarowania przestrzeni z uwzględnieniem stref okołolotniskowych. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 20(2), 57–68. DOI: 10.4467/2543859xpkg.17.011.7393.
Google Scholar
Sikorski, Dominik. 2013. Rozwój i struktura usług na terenach przemysłowych w wybranych małych miastach województwa dolnośląskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 15(3), 77–95.
Google Scholar
Smolarski Mateusz i Robert Szmytkie. 2014. Zagospodarowanie obiektów potransportowych we Wrocławiu. W: Przekształcenia przestrzeni miejskiej Wrocławia. Ujęcie geograficzne, red. Paweł Brezdeń, Robert Szmytkie, 2, 118–144.
Google Scholar
Sobotka, Sławomir. 2012. Zagospodarowanie i przemiany społeczno-gospodarcze w garnizonie porosyjskim w Szczytnicy. Czasopismo Geograficzne, 83(1–2), 81–91.
Google Scholar
Tintěra, Jiri, et al. 2014. Urban Brownfields in Estonia: Scope, Consequences and Redevelopment Barriers as Perceived by Local Governments. Moravian Geographical Reports, 22(4), 25–38. DOI: 10.1515/mgr-2014-0021.
Google Scholar
Wójcik, Jan. 2011. Obiekty poprzemysłowe w Wałbrzychu i Boguszowie-Gorcach: stan, wykorzystanie i za-gospodarowanie. Przegląd Górniczy, 67(12), 98–106.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Mateusz Smolarski, Michał Suszczewicz, Wpływ niezależnego przewoźnika pasażerskiego (polskibus.com) na rynek przewozów międzywojewódzkich z miast średniej wielkości , Studia Miejskie: Tom 23 (2016)
- Sylwia Dołzbłasz, Piotr Mucha, Wykorzystanie terenów pogórniczych na przykładzie Wałbrzycha , Studia Miejskie: Tom 17 (2015)
- Sylwia Dołzbłasz, Anna Grochowska, Paulina Przepierczyńska, The public space of the city from the perspective of people with motor disabilities using the example of the centre of Wrocław , Studia Miejskie: Tom 43 (2022)