THE ROLE OF POST-SOVIET AIRPORTS IN SHAPING NEW ECONOMIC SPACES IN WESTERN POLAND
Sylwia Dołzbłasz
Uniwersytet Wrocławskihttps://orcid.org/0000-0002-3206-2690
Michał Suszczewicz
Uniwersytet WrocławskiAbstract
The main purpose of the article was to identify the importance of post-Soviet airports in the shaping of new economic spaces in the western regions of Poland. The study included an analysis of selected aspects of spatial development of seven airports used before 1989 by the Soviet Army. The analysis was based on data obtained from the Topographic Objects Database and data on economic activity collected during field studies. The study showed that the appropriate use of the areas of former airports may be conducive to the economic development of the municipalities in which they are located. However, an extremely impor-tant role is played by the factors associated with the location of post-military area, largely conditioning the achievement of success in their use for economic purposes.
Keywords:
post-military areas, special economic zones, spatial development, post-Soviet airportsReferences
Bagińska, Aleksandra i Robert Szmytkie. 2015. Zagospodarowanie lotniska poradzieckiego w Skarbimierzu. Studia Śląskie, 77, 231–255.
Google Scholar
Baker, Douglas C. i Robert Freestone. 2010. The airport city: a new business model for airport development. Critical issues in air transport economics and business. W: Critical Issues in Air Transport Economics and Business, red. Rosario Macario i Eddy Van de Voorde, 150–164. Oxon: Routledge/Taylor and Francis Group.
Google Scholar
Carlin, Wendy. 1994. Privatization and Deindustrialization in East Germany. W: Privatisation in Central and Eastern Europe, red.Estrin Saul, CEPR Discussion Papers. No. 892, 127–153. London: Longman.
Google Scholar
Chmielewska, Marta. 2016. Morfologiczne przekształcenia przestrzeni miejskiej Katowic. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Dołzbłasz, Sylwia i Piotr Mucha. 2015. Wykorzystanie terenów pogórniczych na przykładzie Wałbrzycha. Studia Miejskie, 17, 103–115.
Google Scholar
Gaubatz, Piper. 1999. China’s urban transformation: patterns and processes of morphological change in Beijing, Shanghai and Guangzhou. Urban Studies, 36(9), 1495–1521. DOI: 10.1080/0042098992890.
Google Scholar
Hercik, Jan, Ondrj Šerý i Vaclav Toušek. 2011. Post-military areas in the Czech Republic and their revitalization – examples of the towns of Hodonín and Uherské Hradiště. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Rerum Naturalium, Geographica, 42(2), 107–119.
Google Scholar
Hilbrandt, Hanna. 2017. Insurgent participation: consensus and contestation in planning the redevelopment of Berlin-Tempelhof airport. Urban Geography, 38(4), 537–556. DOI: 10.1080/02723638.2016.1168569.
Google Scholar
Jauhiainen, Jussi S. 1999. The Conversion of Military Areas in the Baltic States. W: The NEBI Yearbook 1999, 327–334. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. DOI: 10.1007/978-3-642-57127-5_21.
Google Scholar
Jarczewski, Wojciech i Michał Kuryło. 2010. Regeneration of Post-Military Areas in Poland. Europa XXI, 21, 117–133. DOI: 10.7163/eu21.2010.21.9.
Google Scholar
Kadar, Kriszta. 2014. The rehabilitation of former Soviet military sites in Hungary. Hungarian Geographical Bulletin, 63(4), 437–456. DOI: 10.15201/hungeobull.63.4.5.
Google Scholar
Keserű, Imre. 2013. Post-suburban transformation in the functional urban region of Budapest in the context of changing commuting patterns. Seged (Doctoral dissertation).
Google Scholar
Krzysztofik, Robert, Maria Tkocz, Tomasz Spórna i Iwona Kantor-Pietraga. 2016. Some dilemmas of post-industrialism in a region of traditional industry: The case of the Katowice conurbation, Poland. Moravian Geographical Reports, 24(1), 42–54.
Google Scholar
Kuśnierz-Krupa, Dominika i Michał Krupa. 2007. Messestadt Riem w Monachium jako modelowy przykład zrównoważonej dzielnicy miejskiej. Czasopismo Techniczne. Architektura, 104(3-A), 171–178.
Google Scholar
Malikowski, Jacek. 2008. Krajobraz po likwidacji garnizonu. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, 10, 447–454.
Google Scholar
Masefield, Peter G. 1968. The modern airport – and its future. Journal of the Royal Society of Arts, 116(5145), 783–804.
Google Scholar
Miszewska, Barbara. 1995. Wpływ ekspansji przestrzennej Wrocławia na sukcesję użytkowania ziemi i strukturę morfologiczną miasta. Czasopismo Geograficzne, 66, 363–370.
Google Scholar
Miszewska, Barbara. 2000. Rodzaje sukcesji funkcjonalnej w mieście na przykładzie Wrocławia. W: Społeczne, gospodarcze i przestrzenne przeobrażenia miast, red. Janusz Słodczyk, 293–305. Opole: Uniwersytet Opolski.
Google Scholar
Ogburn, William F. 1946. Inventions of Local Transportation and the Patterns of Cities. Social Forces, 24(4), 373–379. DOI: 10.2307/2572206.
Google Scholar
Pijet-Migoń, Edyta i Piotr Migoń. 2014. Infrastruktura dawnych portów lotniczych w Polsce i możliwości jej turystycznego wykorzystania. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 32, 25–41.
Google Scholar
Rucińska, Danuta i Andrzej Ruciński. 2017. Współzależności rozwoju portów lotniczych i struktur zagospodarowania przestrzeni z uwzględnieniem stref okołolotniskowych. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 20(2), 57–68. DOI: 10.4467/2543859xpkg.17.011.7393.
Google Scholar
Sikorski, Dominik. 2013. Rozwój i struktura usług na terenach przemysłowych w wybranych małych miastach województwa dolnośląskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 15(3), 77–95.
Google Scholar
Smolarski Mateusz i Robert Szmytkie. 2014. Zagospodarowanie obiektów potransportowych we Wrocławiu. W: Przekształcenia przestrzeni miejskiej Wrocławia. Ujęcie geograficzne, red. Paweł Brezdeń, Robert Szmytkie, 2, 118–144.
Google Scholar
Sobotka, Sławomir. 2012. Zagospodarowanie i przemiany społeczno-gospodarcze w garnizonie porosyjskim w Szczytnicy. Czasopismo Geograficzne, 83(1–2), 81–91.
Google Scholar
Tintěra, Jiri, et al. 2014. Urban Brownfields in Estonia: Scope, Consequences and Redevelopment Barriers as Perceived by Local Governments. Moravian Geographical Reports, 22(4), 25–38. DOI: 10.1515/mgr-2014-0021.
Google Scholar
Wójcik, Jan. 2011. Obiekty poprzemysłowe w Wałbrzychu i Boguszowie-Gorcach: stan, wykorzystanie i za-gospodarowanie. Przegląd Górniczy, 67(12), 98–106.
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2019 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Mateusz Smolarski, Michał Suszczewicz, Wpływ niezależnego przewoźnika pasażerskiego (polskibus.com) na rynek przewozów międzywojewódzkich z miast średniej wielkości , Studia Miejskie: Vol. 23 (2016)
- Sylwia Dołzbłasz, Piotr Mucha, The Use of Post-Mining Areas on the Example of Walbrzych , Studia Miejskie: Vol. 17 (2015)
- Sylwia Dołzbłasz, Anna Grochowska, Paulina Przepierczyńska, The public space of the city from the perspective of people with motor disabilities using the example of the centre of Wrocław , Studia Miejskie: Vol. 43 (2022)