Opublikowane: 2020-10-14

KREATYWNOŚĆ DUŻYCH MIAST W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH

Elżbieta CHĄDZYŃSKA

Abstrakt

Kreatywność dużych miast polskich rozwija się zgodnie z tendencjami globalnymi. Na początku XXI w., kiedy nastąpiło przyspieszenie tempa integracji ekonomicznej, rola głównych miast, w kierowaniu rozwojem i socjalnym dobrobytem znacznie wzrosła. Miasta tworzą dziś sieci wymiany inwestycji, informacji, towarów i ludzi, tworzą centra innowacji, wiedzy. Miasto jest miejscem do życia mającym czynniki
wzrostu, rozwoju, zabawy. To także miejsce pracy, nauki,spotkań i relaksu. Miasta kształtują dobrą atmosferę, otwartą dla nowych mieszkańców i innych ludzi, cieszą się sobą i przy tym zarabiają. Zarządzający miastem wymagają nowego podejścia do dialogu z obywatelami, przedsiębiorstwami i organizacjami, tak aby osiągać stały wzrost i rozwój. Wymaga to opracowania strategicznego rozwoju. W kilku miastach świata takie cele zostały osiągnięte i są one dobrymi przykładami dla miast, będących na drodze rozwoju. Sytuacja polskich miast jest różna. Zaczynają się rozwijać z opóźnieniem, tak więc procesy, które mają aktualnie miejsce, są charakterystyczne dla lat 60. i 70. XX w. W niniejszym artykule autorka analizuje kilka dużych miast Polski w odniesieniu do teorii kreatywnego miasta. Procesy, które w nich zachodzą, pokazują wysoką intensywność zmian, ale nie można mówić o ukształtowanych polskich miastach kreatywnych, są one jednak na drodze do osiągnięcia tego celu.

Słowa kluczowe:

kreatywność, miasta, globalizacja, kreatywne miejsce, kreatywna klasa

Pobierz pliki

Zasady cytowania

CHĄDZYŃSKA, E. (2020). KREATYWNOŚĆ DUŻYCH MIAST W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH. Studia Miejskie, 1, 129–139. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2235

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.