KREATYWNOŚĆ DUŻYCH MIAST W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH

Elżbieta CHĄDZYŃSKA




Abstrakt

Kreatywność dużych miast polskich rozwija się zgodnie z tendencjami globalnymi. Na początku XXI w., kiedy nastąpiło przyspieszenie tempa integracji ekonomicznej, rola głównych miast, w kierowaniu rozwojem i socjalnym dobrobytem znacznie wzrosła. Miasta tworzą dziś sieci wymiany inwestycji, informacji, towarów i ludzi, tworzą centra innowacji, wiedzy. Miasto jest miejscem do życia mającym czynniki
wzrostu, rozwoju, zabawy. To także miejsce pracy, nauki,spotkań i relaksu. Miasta kształtują dobrą atmosferę, otwartą dla nowych mieszkańców i innych ludzi, cieszą się sobą i przy tym zarabiają. Zarządzający miastem wymagają nowego podejścia do dialogu z obywatelami, przedsiębiorstwami i organizacjami, tak aby osiągać stały wzrost i rozwój. Wymaga to opracowania strategicznego rozwoju. W kilku miastach świata takie cele zostały osiągnięte i są one dobrymi przykładami dla miast, będących na drodze rozwoju. Sytuacja polskich miast jest różna. Zaczynają się rozwijać z opóźnieniem, tak więc procesy, które mają aktualnie miejsce, są charakterystyczne dla lat 60. i 70. XX w. W niniejszym artykule autorka analizuje kilka dużych miast Polski w odniesieniu do teorii kreatywnego miasta. Procesy, które w nich zachodzą, pokazują wysoką intensywność zmian, ale nie można mówić o ukształtowanych polskich miastach kreatywnych, są one jednak na drodze do osiągnięcia tego celu.

Słowa kluczowe:

kreatywność, miasta, globalizacja, kreatywne miejsce, kreatywna klasa

Bałdys P., Geisler R., 2008, Kreatywne miasto i jego przestrzeń. W poszukiwaniu nowego wizerunku Katowic, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, z. 47.

Bieske-Matejak A., 2005, Przekształcanie terenów poprzemysłowych w tereny zieleni na przykładzie aglomeracji Paryża, „Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. - OL PAN”, t. 1.

Chądzyńska E., 2008, Miasta przyszłości-tendencje rozwojowe wybranych miast na świecie, [w:] J. Słodczyk, M. Śmigielska (red.), Współczesne kierunki i wymiary procesów urbanizacji, Opole.

Cities of the Futurę - Global Competition, Local Leadership (report), 2004, www.pwc.com/gx/en/government-public-services, maj 2009.

Florida R., 2002, The Rise of the Creative Class, Basic Books, New York.

Florida R., 2005, Cities and the Creative Class, Routledge Chapman & Hall, New York-London.

Giddens A., 2002, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa.

Jałowiecki B., 1999, Metropolie, Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania, Białystok.

Kapuściński R., 2006, Ten Inny, Znak, Kraków.

Kazuoki O., 2005, Urban Ecomuzeum Movements in Japan Making a Sustainable Community through Amuseologikal Way, [w:] Urban Futures: Continuities and Discontinuities.

Kopel A., 2008, Klasa kreatywna jako czynnik rozwoju miast, http://www.sbc.org.pl, maj 2009.

Korenik S., 2004, Metropolie we współczesnej gospodarce z uwzględnieniem realiów polskich, [w:] S. Korenik, K. Szołek (red.), Konkurencyjność i potencjał rozwoju polskich metropolii - szanse i bariery, „Biuletyn KPZK PAN”, z. 214.

Królikowski L., 2000, Refleksje na temat prac nad przyszłością Warszawy, [w:] A. Kukliński, J. Kołodziejski, T. Markowski (red.), Globalizacja polskich metropolii, Euroreg, Warszawa.

Kukliński A., 2000, Metropolia Warszawy wobec wyzwań procesów globalizacji, [w:] A. Kukliński, J. Kołodziejski, T. Markowski (red.), Globalizacja polskich metropolii, Euroreg, Warszawa.

Landry Ch., 1996, The Creative City in Britain and Germany, http://www.comedia.org.uk/pages/pdf/downloads, maj 2009.

Landry Ch., 2005, Creativity and the City: Thinking through the Steps, http://www.comedia.org.uk/pages/
pdf/downloads, maj 2009.
Parysek J. 2003, Metropolie: metropolitalne funkcje i struktury przestrzenne, [w:] I. Jażdżewska (red.), Funkcje metropolitalne i ich rola w organizacji przestrzeni, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Pęski W., 1999, Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, Warszawa.

Pirveli M., 2004, Miasto jako przedsiębiorstwo, www.regioportal.pl/pl29/teksty562, maj 2009.

Raport Pricewatershouse (2006), www.pwc.com/pl_PL/sektor-publiczny/raporty, kwiecień-maj 2009.

Ruffieux M., 1999, Extrait d'un rapport d'activite de 1’Association Suisse pour L'Amenagement du Territoire (ASPAN), [w:] Latest Developments in The Field of Housing and Planning, IFHP, Haga.

Słodczyk J„ 2004, Identyfikacja i kształtowanie się funkcji metropolitalnych, [w:] S. Korenik, K. Szołek (red.), Konkurencyjność i potencjał rozwoju polskich metropolii - szanse i bariery, „Biuletyn KPZK PAN", z. 214.

Swianiewicz P., Ziemianowicz W., 1999, Atrakcyjność inwestycyjna miast, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa-Gdańsk.

Zipser T„ Sławski J„ 1988, Modele procesów urbanizacji - teoria i jej wykorzystanie w praktyce planowania, „Biuletyn KPZK PAN”, t. 97.

http://mojemiasto.bblog.pl, maj 2009.

www.britishcouncil.org/pl/poland-projects-creative-cities.htm, maj 2009
Pobierz


Opublikowane
2020-10-14

Cited By / Share

CHĄDZYŃSKA, E. (2020). KREATYWNOŚĆ DUŻYCH MIAST W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH. Studia Miejskie, 1, 129–139. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2235

Autorzy

Elżbieta CHĄDZYŃSKA 

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.