CREATIVITY OF BIG POLISH CITIES AGAINST THE BACKGROUND OF GLOBAL TENDENCIES

Elżbieta CHĄDZYŃSKA




Abstract

In the beginning of21 st centuries, when we move ever fastertowards global economic integration, the role of major cities, in driving forward growth, prosperity and social wellbeing is changing significantly. Citiestoday are dense networks ofinterchanging investments, Information, goods and people as well as centers ofinnovation and knowledge management. City is place to live, which means somewhere to grow, to develop and to enjoy. It’s also a place to work, to educate, to socialize and to relax. Cities aim to provide a warm
atmosphere, welcoming people to stay, enjoy themselves and in doing so spend their money. City managers require a new approach to networks and arenas for dialogue with citizens, companies and organizations so that strategie growth and development can be achieved on a sustainable basis. In several cities ofthe world this aims had achieved and they are a good examples for cities which are "on the way to develop”. Situation of Polish cities is different. They start to develop with the delaying so processes which take place in them are characteristic for 60th and 70th years of XX century.
In the paper author analyses some of big Polish cities in the perspective of theory of creative city. The processes which occurs in them shows that the high intensity of changes appears in them but there are not enough creative places and creativity in management to say that they are the creative cities. They are in the way to creativity.

Keywords:

creative, cities, globalization, creative places, creative class

Bałdys P., Geisler R., 2008, Kreatywne miasto i jego przestrzeń. W poszukiwaniu nowego wizerunku Katowic, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, z. 47.

Bieske-Matejak A., 2005, Przekształcanie terenów poprzemysłowych w tereny zieleni na przykładzie aglomeracji Paryża, „Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. - OL PAN”, t. 1.

Chądzyńska E., 2008, Miasta przyszłości-tendencje rozwojowe wybranych miast na świecie, [w:] J. Słodczyk, M. Śmigielska (red.), Współczesne kierunki i wymiary procesów urbanizacji, Opole.

Cities of the Futurę - Global Competition, Local Leadership (report), 2004, www.pwc.com/gx/en/government-public-services, maj 2009.

Florida R., 2002, The Rise of the Creative Class, Basic Books, New York.

Florida R., 2005, Cities and the Creative Class, Routledge Chapman & Hall, New York-London.

Giddens A., 2002, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, PWN, Warszawa.

Jałowiecki B., 1999, Metropolie, Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania, Białystok.

Kapuściński R., 2006, Ten Inny, Znak, Kraków.

Kazuoki O., 2005, Urban Ecomuzeum Movements in Japan Making a Sustainable Community through Amuseologikal Way, [w:] Urban Futures: Continuities and Discontinuities.

Kopel A., 2008, Klasa kreatywna jako czynnik rozwoju miast, http://www.sbc.org.pl, maj 2009.

Korenik S., 2004, Metropolie we współczesnej gospodarce z uwzględnieniem realiów polskich, [w:] S. Korenik, K. Szołek (red.), Konkurencyjność i potencjał rozwoju polskich metropolii - szanse i bariery, „Biuletyn KPZK PAN”, z. 214.

Królikowski L., 2000, Refleksje na temat prac nad przyszłością Warszawy, [w:] A. Kukliński, J. Kołodziejski, T. Markowski (red.), Globalizacja polskich metropolii, Euroreg, Warszawa.

Kukliński A., 2000, Metropolia Warszawy wobec wyzwań procesów globalizacji, [w:] A. Kukliński, J. Kołodziejski, T. Markowski (red.), Globalizacja polskich metropolii, Euroreg, Warszawa.

Landry Ch., 1996, The Creative City in Britain and Germany, http://www.comedia.org.uk/pages/pdf/downloads, maj 2009.

Landry Ch., 2005, Creativity and the City: Thinking through the Steps, http://www.comedia.org.uk/pages/
pdf/downloads, maj 2009.
Parysek J. 2003, Metropolie: metropolitalne funkcje i struktury przestrzenne, [w:] I. Jażdżewska (red.), Funkcje metropolitalne i ich rola w organizacji przestrzeni, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Pęski W., 1999, Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast, Arkady, Warszawa.

Pirveli M., 2004, Miasto jako przedsiębiorstwo, www.regioportal.pl/pl29/teksty562, maj 2009.

Raport Pricewatershouse (2006), www.pwc.com/pl_PL/sektor-publiczny/raporty, kwiecień-maj 2009.

Ruffieux M., 1999, Extrait d'un rapport d'activite de 1’Association Suisse pour L'Amenagement du Territoire (ASPAN), [w:] Latest Developments in The Field of Housing and Planning, IFHP, Haga.

Słodczyk J„ 2004, Identyfikacja i kształtowanie się funkcji metropolitalnych, [w:] S. Korenik, K. Szołek (red.), Konkurencyjność i potencjał rozwoju polskich metropolii - szanse i bariery, „Biuletyn KPZK PAN", z. 214.

Swianiewicz P., Ziemianowicz W., 1999, Atrakcyjność inwestycyjna miast, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Warszawa-Gdańsk.

Zipser T„ Sławski J„ 1988, Modele procesów urbanizacji - teoria i jej wykorzystanie w praktyce planowania, „Biuletyn KPZK PAN”, t. 97.

http://mojemiasto.bblog.pl, maj 2009.

www.britishcouncil.org/pl/poland-projects-creative-cities.htm, maj 2009

Published
2020-10-14

Cited by

CHĄDZYŃSKA, E. (2020). CREATIVITY OF BIG POLISH CITIES AGAINST THE BACKGROUND OF GLOBAL TENDENCIES. Studia Miejskie, 1, 129–139. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2235

Authors

Elżbieta CHĄDZYŃSKA 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.