Powiązania funkcjonalne dużego miasta i aglomeracji z otoczeniem regionalnym w kontekście dostępności przestrzennej (przykład Szczecina)
Elżbieta Chądzyńska
Abstrakt
Rozwój współczesnych regionów jest wielorako uwarunkowany. Wiąże się on w znacznej mierze (zwłaszcza w krajach postsocjalistycznych) z procesem globalizacji gospodarki oraz metropolizacji. Ogólnie przyjmuje się, że istnieje wyraźny związek między poziomem rozwoju gospodarczego a jakością infrastruktury transportowej i działalnością transportową niezależnie od skali. W wyniku procesów związanych z metropolizacją kształtuje się nowy typ relacji między dużymi, prężnie rozwijającymi się ośrodkami miejskimi a otaczającym je regionem. Podczas gdy duże miasta mogą rozwijać się niezależnie od silnych związków z bezpośrednim zapleczem, funkcjonowanie regionu i kształtowanie rozwoju regionalnego bez współdziałania z ośrodkiem centralnym jest niemożliwe. Przykład Szczecina jest dość złożony ze względu na położenie – blisko granicy polsko-niemieckiej oraz w bliskim sąsiedztwie dobrze rozwiniętych krajów skandynawskich. Fakt ten wpływa zarówno pozytywnie, jak i negatywnie na rozwój samego Szczecina i jego pozycję w szeroko rozumianym regionie. Przez Szczecin przebiegają ważne szlaki transportowe wiodące przez region, a samo miasto stanowi węzeł komunikacyjny o znaczeniu krajowym i europejskim. Przedstawione w artykule podejście polega na wskazaniu powiązań pomiędzy siecią transportu drogowego a kierunkami rozwoju obszarów o zróżnicowanej dostępności komunikacyjnej względem centrum rozwoju, jakim jest Szczecin. W analizie wykorzystano zatrudnienie podstawowych działach gospodarki oraz wyniki modelowania dojazdów do pracy.
Słowa kluczowe:
rozwój funkcjonalny, relacje miasto–region, dostępność komunikacyjnaBibliografia
Aktualizacja strategii rozwoju Szczecina 2025, 2011, Szczecin, http://www.szczecin.eu/sites/default/files/strategia_rozwoju_szczecina_2025.pdf
Google Scholar
Badanie trendów rozwojowych w województwie śląskim poprzez wyznaczanie ośrodków wzrostu i obszarów stagnacji, 2010, red. A. Sobala-Gwosdz, Projekt zlecony przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach, zrealizowany przez STRADA Consulting Piotr Kurowski oraz Business Information Solutions Sp. z o.o., Bielsko-Biała.
Google Scholar
Chądzyńska E., 1994, Próba określenia przydatności modeli opartych na idei „pośrednich możliwości” do rozwiązywania problemów planistycznych związanych z restrukturyzacją, [w:] Planowanie przestrzenne – zarys metod i technik badawczych, red. E. Bagiński, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Google Scholar
Chicago Area Transportation Study, Final Report 2, 1960, Chicago.
Google Scholar
Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego – badanie ciążeń, powiązań, migracji i dostępności komunikacyjnej, Raport zrealizowany przez Centrum Studiów Regionalnych UniRegio na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, 2011, red. R. Guzik, Kraków.
Google Scholar
Kaczmarek T., Kaczmarek U., Bul R., 2011, Analiza relacji funkcjonalnych aglomeracji poznańskiej z otoczeniem regionalnym (w kontekście dyfuzyjno-absorpcyjnego modelu rozwoju), Instytut Geografii Społeczno--Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Centrum Badań Metropolitalnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
Plan rozwoju lokalnego Gminy Kobylanka 2004–2013.
Google Scholar
Sagan I., 2009, Czym są i jak funkcjonują dzisiejsze regiony Polski?, [w:] Jak uczynić regiony motorami rozwoju i modernizacji Polski, red. J. Szomburg, Gdańsk, Polskie Forum Obywatelskie nr 19.
Google Scholar
Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, 2005, Strategia Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2020, Szczecin, http://www.kiph.com.pl/sgd/wazne_informacje/strategia-zach.pdf
Google Scholar
Swianiewicz P., Klimska U., 2005, Społeczne i polityczne zróżnicowanie aglomeracji w Polsce – waniliowe centrum, mozaika przedmieść, „Prace i Studia Geograficzne” t. 35.
Google Scholar
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, 2010, Studium przypadku połączenia autostrady A6 (Szczecin–Berlin) i drogi ekspresowej S3, Szczecin.
Google Scholar
Województwo zachodniopomorskie. Podregiony, powiaty, gminy, 2012, Urząd statystyczny w Szczecinie, Szczecin.
Google Scholar
Zipser T., Sławski J., 1988, Modele procesów urbanizacji, Warszawa.
Google Scholar
Autorzy
Elżbieta ChądzyńskaStatystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Elżbieta CHĄDZYŃSKA, KREATYWNOŚĆ DUŻYCH MIAST W POLSCE NA TLE TENDENCJI ŚWIATOWYCH , Studia Miejskie: Tom 1 (2010)
- Elżbieta Chądzyńska, Rozwój wybranych funkcji w aglomeracji wrocławskiej , Studia Miejskie: Tom 7 (2012)
- Elżbieta Chądzyńska, Rewitalizacja zdegradowanych przestrzeni miejskich – studia przypadku , Studia Miejskie: Tom 17 (2015)