Functional relations of a large city and agglomeration with regional environment in the context of the spatial accessibility (example of Szczecin)

Elżbieta Chądzyńska



Abstract

The development of modern regions is conditioned in many ways. It is connected in large part (especially of post-socialist countries) with the process of globalization of the economy and metropolization of space. Generally it is assumed that there is a clear relationship between the level of economic development, and the quality of transport infrastructure and transport activities irrespective of the scale. As a result of processes related to metropolization it is form a new type of relationship between large, rapidly growing urban centers and the surrounding region of them. While the big cities can develop regardless of strong relationships with the immediate hinterland, the functioning of the region and the evolution of regional development without interaction with the central hub is impossible. Example of Szczecin is rather complex due to its location near the Polish-German border, and in the close vicinity of the well developed Nordic countries. This affects both positively and negatively on the development of the Szczecin and its position in the wider region. By Szczecin run the important transport routes leading through the region. The city itself is a hub of national and European level. The approach presented in article consists in identifying links between the road transport network and guidelines for the development of areas of varying transportation accessibility to Szczecin. In the analysis the employment in the basic sectors of the economy and the results of modeling of commuting was used.

Keywords:

functional development, city-region relationships, transportation accessibility

Aktualizacja strategii rozwoju Szczecina 2025, 2011, Szczecin, http://www.szczecin.eu/sites/default/files/strategia_rozwoju_szczecina_2025.pdf
  Google Scholar

Badanie trendów rozwojowych w województwie śląskim poprzez wyznaczanie ośrodków wzrostu i obszarów stagnacji, 2010, red. A. Sobala-Gwosdz, Projekt zlecony przez Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach, zrealizowany przez STRADA Consulting Piotr Kurowski oraz Business Information Solutions Sp. z o.o., Bielsko-Biała.
  Google Scholar

Chądzyńska E., 1994, Próba określenia przydatności modeli opartych na idei „pośrednich możliwości” do rozwiązywania problemów planistycznych związanych z restrukturyzacją, [w:] Planowanie przestrzenne – zarys metod i technik badawczych, red. E. Bagiński, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  Google Scholar

Chicago Area Transportation Study, Final Report 2, 1960, Chicago.
  Google Scholar

Czynniki i ograniczenia rozwoju miast województwa pomorskiego – badanie ciążeń, powiązań, migracji i dostępności komunikacyjnej, Raport zrealizowany przez Centrum Studiów Regionalnych UniRegio na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, 2011, red. R. Guzik, Kraków.
  Google Scholar

Kaczmarek T., Kaczmarek U., Bul R., 2011, Analiza relacji funkcjonalnych aglomeracji poznańskiej z otoczeniem regionalnym (w kontekście dyfuzyjno-absorpcyjnego modelu rozwoju), Instytut Geografii Społeczno--Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, Centrum Badań Metropolitalnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań.
  Google Scholar

Plan rozwoju lokalnego Gminy Kobylanka 2004–2013.
  Google Scholar

Sagan I., 2009, Czym są i jak funkcjonują dzisiejsze regiony Polski?, [w:] Jak uczynić regiony motorami rozwoju i modernizacji Polski, red. J. Szomburg, Gdańsk, Polskie Forum Obywatelskie nr 19.
  Google Scholar

Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego, 2005, Strategia Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2020, Szczecin, http://www.kiph.com.pl/sgd/wazne_informacje/strategia-zach.pdf
  Google Scholar

Swianiewicz P., Klimska U., 2005, Społeczne i polityczne zróżnicowanie aglomeracji w Polsce – waniliowe centrum, mozaika przedmieść, „Prace i Studia Geograficzne” t. 35.
  Google Scholar

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, 2010, Studium przypadku połączenia autostrady A6 (Szczecin–Berlin) i drogi ekspresowej S3, Szczecin.
  Google Scholar

Województwo zachodniopomorskie. Podregiony, powiaty, gminy, 2012, Urząd statystyczny w Szczecinie, Szczecin.
  Google Scholar

Zipser T., Sławski J., 1988, Modele procesów urbanizacji, Warszawa.
  Google Scholar


Published
2020-10-29

Cited by

Chądzyńska, E. (2020). Functional relations of a large city and agglomeration with regional environment in the context of the spatial accessibility (example of Szczecin). Studia Miejskie, 14, 27–42. https://doi.org/10.25167/sm.2386

Authors

Elżbieta Chądzyńska 

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.