Rozbudowa i modernizacja krakowskiej sieci komunikacji tramwajowej w latach 1989-2009 wobec nowych wymagań rozwoju miasta
Abstrakt
Celem pracy jest odpowiedź na pytanie, czy i w jaki sposób miejski transport tramwajowy w Krakowie był w stanie dostosować się do nowych warunków społeczno-gospodarczych po 1989 r. Do najważniejszych cech zagospodarowania przestrzennego miasta w ciągu ostatnich 20 lat zalicza się zmniejszenie znaczenia przemysłu, zwłaszcza w najważniejszych obszarach miasta - szybki rozwój usług w formie centrów handlowych, centrów biznesowych i restauracji czy kawiarni w centrum miasta. W latach 1989 i 2009 trzy sekcje tramwajowe o łącznej długości 5,6 km zostały wybudowane i ponad 75% sieci zostało zmodernizowanych. Jednakże rozwój przestrzenny miasta jest nadal o wiele szybszy niż rozbudowa sieci tramwajowej. Wiele osiedli mieszkaniowych, budowanych w okresie komunizmu i po 1989 r„ jak również nowy kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego w dzielnicy Ruczaj nadal nie ma dostępu do miejskiej komunikacji tramwajowej. Z tego też względu niektóre nowo powstające osiedla mieszkaniowe dostosowują się do istniejącej sieci tramwajowej, np. w Grzegórzki, Zakrzówek, Kurdwanów i dzielnica Krowodrza Górka.
Słowa kluczowe:
zagospodarowanie przestrzenne, transport tramwajowy, geografia miastBibliografia
Budny P. (red.), 1988,1875-19(...'). Komunikacja miejska Krakowa, KAW, Kraków (folder).
Google Scholar
Domański B., 2001, Kapitał zagraniczny w przemyśle Polski. Prawidłowości rozmieszczenia, uwarunkowania i skutki, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
Google Scholar
Encyklopedia Krakowa, 2000, PWN , Warszawa-Kraków.
Google Scholar
Gancarczyk M., 2008a, Tramwaj wyjechał ostatni, „Przewoźnik Krakowski” 2008, nr 2, s. 3.
Google Scholar
Gancarczyk M., 2008b, Tunel otwarty dla tramwajów, „Przewoźnik Krakowski" 2008, nr 4, s. 8.
Google Scholar
Kołodziej J„ 2000, Niskopodłogowe wagony NGT6 w Krakowie, „Świat Kolei” 2000, nr 2, s. 30-31.
Google Scholar
Kołodziej J., 2009, Pierwszy tunel tramwajowy w Polsce, „Świat Kolei” 2009, nr 3, s. 3.
Google Scholar
Kraków. Plan miasta, 1990, PPWK, Warszawa-Wrocław.
Google Scholar
Łubka A., Stiasny M„ 2004, Atlas tramwajów, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań.
Google Scholar
Mydeł R., 1979, Rozwój struktury przestrzennej miasta Krakowa, PAN, Oddział w Krakowie, Komisja Nauk Geograficznych, Kraków.
Google Scholar
Mydeł R., 1994, Rozwój urbanistyczny miasta Krakowa po drugiej wojnie światowej, Wydawnictwo Secesja, Kraków.
Google Scholar
Obuchowicz A., 2007, Nowa trasa tramwajowa, „Przewoźnik Krakowski” 2007, nr 4, s. 12.
Google Scholar
Obuchowicz A., 2008a, Przebudowa u. Starowiślnej i skrzyżowania Dietla/Starowiślna, „Przewoźnik Krakowski” 2008, nr 4, s. 24.
Google Scholar
Obuchowicz A., 2008b, Remonty krakowskich torowisk, „Przewoźnik Krakowski” 2008, nr 3, s. 13.
Google Scholar
Osman J., Koźmic J„ 2008, Kronika krakowskich linii tramwajowych 1882-2007, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Kraków.
Google Scholar
Szatkowski M., 2007, Przebudowa trasy tramwajowej do Krowodrzy Górki, „Przewoźnik Krakowski" 2007, nr 2, s. 3.
Google Scholar
Ulotka informacyjna MPK Kraków, 1999.
Google Scholar
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dz.U. z 2003 r., Nr 80, poz. 717), http://isip.sejm.gov.pl (2009).
Google Scholar
Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennejregionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
Google Scholar
www.arm.krakow.pl (2009).
Google Scholar
www.stat.gov.pl (2009).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Jakub TACZANOWSKI, STACJA WIEN HAUPTBAHNHOF JAKO CZYNNIK ROZWOJU PRZESTRZENNEGO I FUNKCJONALNEGO WIEDNIA , Studia Miejskie: Tom 5 (2012)