Rozbudowa i modernizacja krakowskiej sieci komunikacji tramwajowej w latach 1989-2009 wobec nowych wymagań rozwoju miasta


Abstrakt

Celem pracy jest odpowiedź na pytanie, czy i w jaki sposób miejski transport tramwajowy w Krakowie był w stanie dostosować się do nowych warunków społeczno-gospodarczych po 1989 r. Do najważniejszych cech zagospodarowania przestrzennego miasta w ciągu ostatnich 20 lat zalicza się zmniejszenie znaczenia przemysłu, zwłaszcza w najważniejszych obszarach miasta - szybki rozwój usług w formie centrów handlowych, centrów biznesowych i restauracji czy kawiarni w centrum miasta. W latach 1989 i 2009 trzy sekcje tramwajowe o łącznej długości 5,6 km zostały wybudowane i ponad 75% sieci zostało zmodernizowanych. Jednakże rozwój przestrzenny miasta jest nadal o wiele szybszy niż rozbudowa sieci tramwajowej. Wiele osiedli mieszkaniowych, budowanych w okresie komunizmu i po 1989 r„ jak również nowy kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego w dzielnicy Ruczaj nadal nie ma dostępu do miejskiej komunikacji tramwajowej. Z tego też względu niektóre nowo powstające osiedla mieszkaniowe dostosowują się do istniejącej sieci tramwajowej, np. w Grzegórzki, Zakrzówek, Kurdwanów i dzielnica Krowodrza Górka.

Słowa kluczowe:

zagospodarowanie przestrzenne, transport tramwajowy, geografia miast

Budny P. (red.), 1988,1875-19(...'). Komunikacja miejska Krakowa, KAW, Kraków (folder).
  Google Scholar

Domański B., 2001, Kapitał zagraniczny w przemyśle Polski. Prawidłowości rozmieszczenia, uwarunkowania i skutki, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
  Google Scholar

Encyklopedia Krakowa, 2000, PWN , Warszawa-Kraków.
  Google Scholar

Gancarczyk M., 2008a, Tramwaj wyjechał ostatni, „Przewoźnik Krakowski” 2008, nr 2, s. 3.
  Google Scholar

Gancarczyk M., 2008b, Tunel otwarty dla tramwajów, „Przewoźnik Krakowski" 2008, nr 4, s. 8.
  Google Scholar

Kołodziej J„ 2000, Niskopodłogowe wagony NGT6 w Krakowie, „Świat Kolei” 2000, nr 2, s. 30-31.
  Google Scholar

Kołodziej J., 2009, Pierwszy tunel tramwajowy w Polsce, „Świat Kolei” 2009, nr 3, s. 3.
  Google Scholar

Kraków. Plan miasta, 1990, PPWK, Warszawa-Wrocław.
  Google Scholar

Łubka A., Stiasny M„ 2004, Atlas tramwajów, Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań.
  Google Scholar

Mydeł R., 1979, Rozwój struktury przestrzennej miasta Krakowa, PAN, Oddział w Krakowie, Komisja Nauk Geograficznych, Kraków.
  Google Scholar

Mydeł R., 1994, Rozwój urbanistyczny miasta Krakowa po drugiej wojnie światowej, Wydawnictwo Secesja, Kraków.
  Google Scholar

Obuchowicz A., 2007, Nowa trasa tramwajowa, „Przewoźnik Krakowski” 2007, nr 4, s. 12.
  Google Scholar

Obuchowicz A., 2008a, Przebudowa u. Starowiślnej i skrzyżowania Dietla/Starowiślna, „Przewoźnik Krakowski” 2008, nr 4, s. 24.
  Google Scholar

Obuchowicz A., 2008b, Remonty krakowskich torowisk, „Przewoźnik Krakowski” 2008, nr 3, s. 13.
  Google Scholar

Osman J., Koźmic J„ 2008, Kronika krakowskich linii tramwajowych 1882-2007, Muzeum Inżynierii Miejskiej, Kraków.
  Google Scholar

Szatkowski M., 2007, Przebudowa trasy tramwajowej do Krowodrzy Górki, „Przewoźnik Krakowski" 2007, nr 2, s. 3.
  Google Scholar

Ulotka informacyjna MPK Kraków, 1999.
  Google Scholar

Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (Dz.U. z 2003 r., Nr 80, poz. 717), http://isip.sejm.gov.pl (2009).
  Google Scholar

Zborowski A., 2005, Przemiany struktury społeczno-przestrzennejregionu miejskiego w okresie realnego socjalizmu i transformacji ustrojowej (na przykładzie Krakowa), Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków.
  Google Scholar

www.arm.krakow.pl (2009).
  Google Scholar

www.stat.gov.pl (2009).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-17

Cited By / Share

Taczanowski, J. (2020). Rozbudowa i modernizacja krakowskiej sieci komunikacji tramwajowej w latach 1989-2009 wobec nowych wymagań rozwoju miasta. Studia Miejskie, 2, 139–152. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2248

Autorzy

Jakub Taczanowski 
https://orcid.org/0000-0001-9421-5982

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.