Opublikowane: 2020-10-23

STACJA WIEN HAUPTBAHNHOF JAKO CZYNNIK ROZWOJU PRZESTRZENNEGO I FUNKCJONALNEGO WIEDNIA

Jakub TACZANOWSKI

Abstrakt

Budowa nowego dworca głównego, będąca obecnie największą inwestycją w Wiedniu, posiada dwa zasadnicze cele: stworzenie centralnej przelotowej stacji wiążącej wszystkie najważniejsze linie wybiegające z wiedeńskiego węzła kolejowego oraz realizacje całkowicie nowej dzielnicy przydworcowej o funkcjach mieszkaniowej, usługowej i rekreacyjnej. Realizacja inwestycji, której całkowite zakończenie planowane jest na 2019 r., mimo pewnych ograniczeń natury technicznej i urbanistyczno-architektonicznej stwarza poważny impuls do rozwoju stolicy Austrii. W skali lokalnej skutkiem może być „rozlanie sie” wiedeńskiego śródmieścia na tereny na południe od dworca, choć prawdopodobny jest również pewien spadek znaczenia funkcji usługowej historycznego śródmieścia. Za najważniejszy efekt inwestycji należy jednak uznać szanse ponownego poważnego wzrostu znaczenia Wiednia jako jednej z najważniejszych metropolii Europy Środkowej.

Słowa kluczowe:

dworzec kolejowy, tereny komunikacyjne, użytkowanie ziemi, zagospodarowanie przestrzeni miejskiej, transport kolejowy, metropolia

Pobierz pliki

Zasady cytowania

TACZANOWSKI, J. (2020). STACJA WIEN HAUPTBAHNHOF JAKO CZYNNIK ROZWOJU PRZESTRZENNEGO I FUNKCJONALNEGO WIEDNIA. Studia Miejskie, 5, 33–45. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2312

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.