THE NEW WIEN HAUPTBAHNHOF RAILWAY STATION AS A FACTOR OF SPACIAL AND FUNCTIONAL DEVELOPMENT OF VIENNA
Jakub TACZANOWSKI
Abstract
The construction of the main railway station in Vienna – the biggest investment in the Austrian capital at the present time – has got two main targets. The first one is to create the central railway station which will integrate all the important lines which begin in the Viennese railway junction. The second target is to build the new district which is supposed to have many functions: residential, commercial and recreational. In spite of some technical, architectural and urbanization problems the investment, which is supposed to be finished in 2019, creates many opportunities for Vienna. At the local level a result of the investment could be a possible sprawl of the functions typical of the city centre towards the areas south of the railway station. However, it is also possible that the present service role of the Viennese city centre may decrease. Nevertheless, the most important effect of the construction of the new railway station and the neighbouring district is a chance that the role of Vienna as one of the most important metropolis in Central Europe will increase.
Keywords:
railway station, transport areas, land use, land use in urban areas, railway transport, metropolisReferences
EU-Verkehrsexperte kritisiert Hauptbahnhof, 2010, „Wiener Zeitung” z 4 października 2010, http://www. wienerzeitung.at. (2011).
Hauptvorschlag – Variantenuntersuchung zur U2-Süd-Verlängerung, 2004, http://www.wien.gv.at (2011).
http://bahnhofwien.at (2012) (inicjatywa obywatelska na rzecz odpowiedniego powiązania nowego dworca środkami komunikacji miejskiej, jego otwarcia na przestrzeń miejską i dopasowania do istniejącej architektury).
Infobox Lainzer Tunnel, 2006, ÖBB-Infrastruktur Bau AG, 2006, http://www.oebb.at, (2011).
Kaczmarek S., 2001, Rewitalizacja terenów poprzemysłowych. Nowy wymiar w rozwoju miast, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, Rozprawy Habilitacyjne Uniwersytetu Łódzkiego.
Kaczmarek T., 2010, Handel detaliczny w rozwoju funkcjonalnym i przestrzennym miast w Polsce, „Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM”, nr 15: Problemy rozwoju lokalnego i regionalnego na początku XXI wieku, s. 67–83.
Kaiser W., 2008, Wiener Schienennahverkehr, Geramond, München.
Kołoś A., Trzepacz P., 2010, Transport a metropolitalność – przykład Berlina, „Prace Geograficzne”, z. 124, s. 11–28.
Kubinszky M., 2008, Bahnhöfe in Österreich, Slezak, Wien.
Makieła Z., 2005, Funkcje infrastruktury techniczno-ekonomicznej w strukturze obszarów metropolitalnych, [w:] Infrastruktura techniczno-ekonomiczna w obszarach metropolitalnych, red. Z. Makieła, T. Marszał, s. 7–19, „Biuletyn KPZK PAN” z. 222.
Markowski T., Marszał T., 2006, Metropolie, obszary metropolitalne, metropolizacja. Problemy i pojęcia podstawowe, KPZK PAN, Warszawa.
Mehr als ein Bahnhof, 2010, ÖBB-Infrastruktur AG, http://www.hauptbahnhof-wien.at (2011).
Musil R., 2005, Wien in der internationalen Städtehierarchie: Von der West-Ost-Drehscheibe zur Global City, „Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft” Bd 147, s. 161–186.
Neubaustrecke Wien – St. Pölten, 2009, ÖBB-Infrastruktur Bau AG, http:// www.oebb.at (2011).
Schwarzl J., 1959, Probleme der Wiener Stadtbahn, „Eisenbahn” Nr 9, s. 137–143.
Sobczyński M., Wolaniuk A., 2010, Współczesne tendencje przemian centrów dużych miast Polski na przykładzie Łodzi, Gdańska i Krakowa, „Studia Miejskie” nr 2, s. 13–35.
Verlängerung der Straßenbahnlinie D, http://www.wien.gv.at (2011).
Wiener Hauptbahnhof: 335 Meter zur U-Bahn, 2010, „Die Presse” z 2 czerwca.
Zahlen, Daten & Fakten zum Projekt Hauptbahnhof Wien, 2010, ÖBB-Infrastruktur AG, http://www.hauptbahnhof-wien.at (2011).
Authors
Jakub TACZANOWSKIStatistics
Downloads
Most read articles by the same author(s)
- Jakub Taczanowski, The Extension and Modernization of the Cracow Tram Transport in the Years 1989-2009 in View of the New Requirements of the Town Development , Studia Miejskie: Vol. 2 (2010)