Opublikowane: 2020-10-17

Rozbudowa i modernizacja krakowskiej sieci komunikacji tramwajowej w latach 1989-2009 wobec nowych wymagań rozwoju miasta

Jakub Taczanowski

Abstrakt

Celem pracy jest odpowiedź na pytanie, czy i w jaki sposób miejski transport tramwajowy w Krakowie był w stanie dostosować się do nowych warunków społeczno-gospodarczych po 1989 r. Do najważniejszych cech zagospodarowania przestrzennego miasta w ciągu ostatnich 20 lat zalicza się zmniejszenie znaczenia przemysłu, zwłaszcza w najważniejszych obszarach miasta - szybki rozwój usług w formie centrów handlowych, centrów biznesowych i restauracji czy kawiarni w centrum miasta. W latach 1989 i 2009 trzy sekcje tramwajowe o łącznej długości 5,6 km zostały wybudowane i ponad 75% sieci zostało zmodernizowanych. Jednakże rozwój przestrzenny miasta jest nadal o wiele szybszy niż rozbudowa sieci tramwajowej. Wiele osiedli mieszkaniowych, budowanych w okresie komunizmu i po 1989 r„ jak również nowy kampus Uniwersytetu Jagiellońskiego w dzielnicy Ruczaj nadal nie ma dostępu do miejskiej komunikacji tramwajowej. Z tego też względu niektóre nowo powstające osiedla mieszkaniowe dostosowują się do istniejącej sieci tramwajowej, np. w Grzegórzki, Zakrzówek, Kurdwanów i dzielnica Krowodrza Górka.

Słowa kluczowe:

zagospodarowanie przestrzenne, transport tramwajowy, geografia miast

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Taczanowski, J. (2020). Rozbudowa i modernizacja krakowskiej sieci komunikacji tramwajowej w latach 1989-2009 wobec nowych wymagań rozwoju miasta. Studia Miejskie, 2, 139–152. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2248

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.