ROZSZERZANIE SIĘ PRZESTRZENI AKADEMICKIEJ WE WROCŁAWIU
Barbara MISZEWSKA
Robert SZMYTKIE
Abstrakt
Pojawienie się w przestrzeni miasta nowych uczelni publicznych i niepublicznych implikuje rozszerzanie się strefy dzielnic uczelnianych, przejmowanie przez uczelnie odmiennie dotychczas użytkowanych obiektów i wytwarzanie się strefy usług nastawionych na potrzeby studentów. Przykład Wrocławia pokazuje, że nowe uczelnie wyższe pojawiają się głównie poza obszarem Starego Miasta i Śródmieścia, często lokując się na dawnych terenach przemysłowych lub wojskowych, tworząc nowe przestrzenie akademickie.
Słowa kluczowe:
uczelnie wyższe, przestrzeń akademicka, sukcesja funkcjonalna, WrocławBibliografia
Borowiec M., 2003, Kształtowanie się krakowskiego ośrodka akademickiego w latach 1960–2001, [w:] Geograficzne aspekty globalizacji i integracji europejskiej, red. M. Śmigielska, J. Słodczyk, Uniwersytet Opolski, Opole, s. 385–391.
Dolata M., 2004, Funkcjonowanie Europejskiego Uniwersytetu Viadrina i Collegium Polonicum oraz ich rola w rozwoju społeczno-gospodarczym Frankfurtu nad Odrą i Słubic, [w:] Regionalny wymiar integracji europejskiej, red. S. Ciok, D. Ilnicki, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, s. 256–268. Przekształcenia Regionalnych Struktur Funkcjonalno-Przestrzennych nr 8/1.
Dolata M., Konecka-Szydłowska B., 2006, Kampus Morasko – nowa przestrzeń w strefie peryferyjnej Poznania, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 117–129.
Liszewski S., 1999, Elity intelektualne w przestrzeni miasta. Przykład Łodzi, [w:] XI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Zróżnicowanie przestrzenne struktur społecznych w dużych miastach, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 9–21.
Mironowicz I., 2005, Obszary degradacji o funkcjach metropolitalnych. Studium przypadku: Plac Grunwaldzki we Wrocławiu – dzielnica akademicka, [w:] Transformacja zdegradowanych struktur przestrzennych metropolii polskich, red. T. Parteka, Warszawa, s. 156–182, „Biuletyn KPZK PAN” z. 223.
Parysek J.J., 2006, Stare i nowe obszary miast polskich, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 49–62.
Raczyk A., 2008, Potencjał przestrzeni akademickiej (przykład Wrocławia), [w:] Rola wyższych uczelni
w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast, red. T. Markowski, D. Drzazga, Warszawa, s. 236–249, „Studia KPZK PAN” t. 121.
Rocznik statystyczny Wrocławia 2010, 2010, Urząd Statystyczny we Wrocławiu, Wrocław.
Rola wyższych uczelni w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast, 2008, red. T. Markowski, D. Drzazga, Warszawa, „Studia KPZK PAN” z. 121.
Słodczyk J., 2003, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Uniwersytet Opolski, Opole, Studia i Monografie, 298.
Słodczyk J., Fortuński B., 2003, Rozwój funkcji akademickiej miasta Opola, [w:] XVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Funkcje metropolitalne i ich rola w organizacji przestrzeni, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 93–106.
Struktura przestrzenna nauki w Polsce, 1997, red. Z. Chojnicki, T. Czyż, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
Wolaniuk A., 2001, Rozwój ośrodków szkolnictwa wyższego na tle sieci miast w Polsce i we Francji, [w:] XIV Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Miasto postsocjalistyczne – organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany (cz. 2), red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 107–119.
Wolaniuk A., 2006, Nowa przestrzeń akademicka, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 103–116.
Wolaniuk A., 2010, Uniwersytety i ich rola w organizacji przestrzeni, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Wolaniuk A., Bachvarov M., 2003, Sieć szkolnictwa wyższego – studia przypadków europejskich, [w:] XVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Funkcje metropolitalne i ich rola w organizacji przestrzeni, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 83–92.
Dolata M., 2004, Funkcjonowanie Europejskiego Uniwersytetu Viadrina i Collegium Polonicum oraz ich rola w rozwoju społeczno-gospodarczym Frankfurtu nad Odrą i Słubic, [w:] Regionalny wymiar integracji europejskiej, red. S. Ciok, D. Ilnicki, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, s. 256–268. Przekształcenia Regionalnych Struktur Funkcjonalno-Przestrzennych nr 8/1.
Dolata M., Konecka-Szydłowska B., 2006, Kampus Morasko – nowa przestrzeń w strefie peryferyjnej Poznania, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 117–129.
Liszewski S., 1999, Elity intelektualne w przestrzeni miasta. Przykład Łodzi, [w:] XI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Zróżnicowanie przestrzenne struktur społecznych w dużych miastach, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 9–21.
Mironowicz I., 2005, Obszary degradacji o funkcjach metropolitalnych. Studium przypadku: Plac Grunwaldzki we Wrocławiu – dzielnica akademicka, [w:] Transformacja zdegradowanych struktur przestrzennych metropolii polskich, red. T. Parteka, Warszawa, s. 156–182, „Biuletyn KPZK PAN” z. 223.
Parysek J.J., 2006, Stare i nowe obszary miast polskich, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 49–62.
Raczyk A., 2008, Potencjał przestrzeni akademickiej (przykład Wrocławia), [w:] Rola wyższych uczelni
w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast, red. T. Markowski, D. Drzazga, Warszawa, s. 236–249, „Studia KPZK PAN” t. 121.
Rocznik statystyczny Wrocławia 2010, 2010, Urząd Statystyczny we Wrocławiu, Wrocław.
Rola wyższych uczelni w rozwoju społeczno-gospodarczym i przestrzennym miast, 2008, red. T. Markowski, D. Drzazga, Warszawa, „Studia KPZK PAN” z. 121.
Słodczyk J., 2003, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Uniwersytet Opolski, Opole, Studia i Monografie, 298.
Słodczyk J., Fortuński B., 2003, Rozwój funkcji akademickiej miasta Opola, [w:] XVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Funkcje metropolitalne i ich rola w organizacji przestrzeni, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 93–106.
Struktura przestrzenna nauki w Polsce, 1997, red. Z. Chojnicki, T. Czyż, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
Wolaniuk A., 2001, Rozwój ośrodków szkolnictwa wyższego na tle sieci miast w Polsce i we Francji, [w:] XIV Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Miasto postsocjalistyczne – organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany (cz. 2), red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 107–119.
Wolaniuk A., 2006, Nowa przestrzeń akademicka, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 103–116.
Wolaniuk A., 2010, Uniwersytety i ich rola w organizacji przestrzeni, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Wolaniuk A., Bachvarov M., 2003, Sieć szkolnictwa wyższego – studia przypadków europejskich, [w:] XVI Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Funkcje metropolitalne i ich rola w organizacji przestrzeni, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 83–92.
MISZEWSKA, B., & SZMYTKIE, R. (2020). ROZSZERZANIE SIĘ PRZESTRZENI AKADEMICKIEJ WE WROCŁAWIU. Studia Miejskie, 5, 19–32. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2311
Autorzy
Barbara MISZEWSKAAutorzy
Robert SZMYTKIEStatystyki
Downloads
Download data is not yet available.
Inne teksty tego samego autora
- Robert SZMYTKIE, OSIEDLA WIEJSKIE W GRANICACH ADMINISTRACYJNYCH DUŻEGO MIASTA (PRZYKŁAD WROCŁAWIA) , Studia Miejskie: Tom 3 (2011)
- Robert Szmytkie, Ikony turystyczne dużych miast w Polsce , Studia Miejskie: Tom 16 (2014)
- Barbara Miszewska, Robert Szmytkie, Likwidacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast , Studia Miejskie: Tom 20 (2015)