Likwidacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast
Abstrakt
Treścią i celem artykułu jest zbadanie wpływu likwidacji dotąd bardzo licznych połączeń kolejowych na terenie województwa dolnośląskiego na zmiany funkcjonalnoprzestrzenne w granicach miast oraz zilustrowanie różnych form zagospodarowania terenów pokolejowych i przykolejowych, przy założeniu, że jest to pierwsza faza szukania właściwych form ich wykorzystania.
Słowa kluczowe:
struktura funkcjonalno-przestrzenna miasta, sukcesja funkcjonalna, sieć kolejowa, Dolny ŚląskBibliografia
Atlas Śląska Dolnego i Opolskiego, 1997, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
Google Scholar
Bolesławiec. Zarys monografii miasta, 2001, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
Google Scholar
Diagnoza polskiego transportu. (Stan w 2009 roku), 2011, Załącznik 1 do Strategii Rozwoju Transportu, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.
Google Scholar
Harasimowicz J., Czechowicz B., 1998, Atlas architektury Wrocławia, t. 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
Google Scholar
Jerczyński M., Koziarski S., 1992, 150 lat kolei na Śląsku, Instytut Śląski, Opole–Wrocław.
Google Scholar
Miszewska B., 2008, Zmiany struktury przestrzennej miast pod wpływem budowy wrocławsko-berlińskiej linii kolejowej, [w:] Czas i przestrzeń w naukach geograficznych. Wybrane problemy geografii historycznej, red. M. Kulesza, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Google Scholar
Miszewska B., 2009, Morfologia miast dolnośląskich, [w:] Dolny Śląsk. Studia regionalne, red. J. Łoboda, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 10.
Google Scholar
Miszewska B., Szmytkie R., 2006, Linia kolejowa Wrocław–Berlin jako stymulanta/destymulanta rozwoju przestrzennego miast, [w:] 160 lat połączenia kolejowego Wrocław–Berlin, red. M. Krużyński, J. Makuch, Politechnika Wrocławska, Wrocław.
Google Scholar
Potocki J., 2009, Funkcje turystyki w kształtowaniu transgranicznego regionu górskiego Sudetów, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.
Google Scholar
Sikorski D., 2011, Proces sukcesji funkcjonalnej na terenach przemysłowych w wybranych miastach województwa dolnośląskiego, rozprawa doktorska, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska.
Google Scholar
Slenczek M., 1982, Rozwój sieci transportu kolejowego na Śląsku, Wydawnictwo UW, Wrocław. Acta Universitatis Wratislaviensis 514, Studia Geograficzne.
Google Scholar
Stiasny M., Stankiewicz R., 2010, Atlas linii kolejowych Polski 2010, Eurosprinter, Rybnik.
Google Scholar
Strzegom. Zarys monografii miasta i regionu, 1998, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
Google Scholar
Świdnica. Zarys monografii miasta, 1995, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
Google Scholar
Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, Warszawa. Monografie IGiPZ PAN 7.
Google Scholar
www.bazakolejowa.pl
Google Scholar
www.dolny-slask.org.pl
Google Scholar
www.geoportal.gov.pl
Google Scholar
www.jelenia.rail.pl
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Robert SZMYTKIE, OSIEDLA WIEJSKIE W GRANICACH ADMINISTRACYJNYCH DUŻEGO MIASTA (PRZYKŁAD WROCŁAWIA) , Studia Miejskie: Tom 3 (2011)
- Robert Szmytkie, Ikony turystyczne dużych miast w Polsce , Studia Miejskie: Tom 16 (2014)
- Barbara MISZEWSKA, Robert SZMYTKIE, ROZSZERZANIE SIĘ PRZESTRZENI AKADEMICKIEJ WE WROCŁAWIU , Studia Miejskie: Tom 5 (2012)