Likwidacja linii kolejowych
na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast

Barbara Miszewska



Robert Szmytkie


https://orcid.org/0000-0001-6415-9342


Abstrakt

Treścią i celem artykułu jest zbadanie wpływu likwidacji dotąd bardzo licznych połączeń kolejowych na terenie województwa dolnośląskiego na zmiany funkcjonalnoprzestrzenne w granicach miast oraz zilustrowanie różnych form zagospodarowania terenów pokolejowych i przykolejowych, przy założeniu, że jest to pierwsza faza szukania właściwych form ich wykorzystania.

Słowa kluczowe:

struktura funkcjonalno-przestrzenna miasta, sukcesja funkcjonalna, sieć kolejowa, Dolny Śląsk

Atlas Śląska Dolnego i Opolskiego, 1997, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  Google Scholar

Bolesławiec. Zarys monografii miasta, 2001, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
  Google Scholar

Diagnoza polskiego transportu. (Stan w 2009 roku), 2011, Załącznik 1 do Strategii Rozwoju Transportu, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.
  Google Scholar

Harasimowicz J., Czechowicz B., 1998, Atlas architektury Wrocławia, t. 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
  Google Scholar

Jerczyński M., Koziarski S., 1992, 150 lat kolei na Śląsku, Instytut Śląski, Opole–Wrocław.
  Google Scholar

Miszewska B., 2008, Zmiany struktury przestrzennej miast pod wpływem budowy wrocławsko-berlińskiej linii kolejowej, [w:] Czas i przestrzeń w naukach geograficznych. Wybrane problemy geografii historycznej, red. M. Kulesza, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  Google Scholar

Miszewska B., 2009, Morfologia miast dolnośląskich, [w:] Dolny Śląsk. Studia regionalne, red. J. Łoboda, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 10.
  Google Scholar

Miszewska B., Szmytkie R., 2006, Linia kolejowa Wrocław–Berlin jako stymulanta/destymulanta rozwoju przestrzennego miast, [w:] 160 lat połączenia kolejowego Wrocław–Berlin, red. M. Krużyński, J. Makuch, Politechnika Wrocławska, Wrocław.
  Google Scholar

Potocki J., 2009, Funkcje turystyki w kształtowaniu transgranicznego regionu górskiego Sudetów, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.
  Google Scholar

Sikorski D., 2011, Proces sukcesji funkcjonalnej na terenach przemysłowych w wybranych miastach województwa dolnośląskiego, rozprawa doktorska, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska.
  Google Scholar

Slenczek M., 1982, Rozwój sieci transportu kolejowego na Śląsku, Wydawnictwo UW, Wrocław. Acta Universitatis Wratislaviensis 514, Studia Geograficzne.
  Google Scholar

Stiasny M., Stankiewicz R., 2010, Atlas linii kolejowych Polski 2010, Eurosprinter, Rybnik.
  Google Scholar

Strzegom. Zarys monografii miasta i regionu, 1998, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
  Google Scholar

Świdnica. Zarys monografii miasta, 1995, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
  Google Scholar

Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, Warszawa. Monografie IGiPZ PAN 7.
  Google Scholar

www.bazakolejowa.pl
  Google Scholar

www.dolny-slask.org.pl
  Google Scholar

www.geoportal.gov.pl
  Google Scholar

www.jelenia.rail.pl
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-03

Cited By / Share

Miszewska, B., & Szmytkie, R. (2020). Likwidacja linii kolejowych
na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast. Studia Miejskie, 20, 189–202. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2464

Autorzy

Barbara Miszewska 

Autorzy

Robert Szmytkie 
https://orcid.org/0000-0001-6415-9342

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.