Ikony turystyczne dużych miast w Polsce
Abstrakt
W artykule poruszono zagadnienie ikon turystycznych; omówione one zostały na przykładzie dużych polskich miast. Przyjęto, że ikona turystyczna to atrakcja turystyczna, która jest turystyczną wizytówką (symbolem) danego miasta, regionu lub kraju. Ikona turystyczna powinna wywoływać u turysty jednoznaczne skojarzenie z miastem (regionem lub krajem), który reprezentuje. Funkcje ikon turystycznych bardzo często pełnią ikony architektoniczne, jak np. wieża Eiffa w Paryżu, Big Ben w Londynie czy Statua Wolności w Nowym Jorku. Duże polskie miasta różnią się liczbą i wyrazistością kluczowych atrakcji turystycznych oraz obiektów o charakterze symbolicznym.
Słowa kluczowe:
Ikona turystyczna, atrakcja turystyczna, turystyka kulturowa, duże miastaBibliografia
Ashworth G.J., 1989, Urban Tourism: An Imbalance in Attention, [w:] Progress in Tourism, recreation and Hospitality Management, ed. C.P. Cooper, vol. 1, Belhaven, London.
Google Scholar
Ateljevic I., Doorne S., 2002, Representing New Zealand: Tourism imagery and Ideology, „Annals of Tourism Research”, 29 (3).
Google Scholar
Becken S., 2004, The Role of Tourist Icons for Sustainable tourism, „Journal of Vacation Marketing”, 11.
Google Scholar
Belfast Tourism: The Gateway to the Future. An Integrated Strategic Framework for Belfast Tourism 2010–2014, 2010, Belfast.
Google Scholar
Bińczyk A., 2006, Od manufaktury do „Manufaktury”, [w:] Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Google Scholar
Butler R.W., 1998, Tartan Mythology: The Traditional Tourist Image of Scotland, [w:] Destinations: Cultural Landscapes of Tourism, ed. G. Ringer, Routledge, London.
Google Scholar
Carr A., 2004, Visitor Experiences of the Cultural Landscape, University of Otago, Dunedin.
Google Scholar
Cohen E., 1972, Towards a Sociology of International Tourism, „Social Research”, 39.
Google Scholar
Corkeron P.J., 2004, Whale Watching, Iconography, and Marine Conservation, „Conservation Biology”, Vol. 18.
Google Scholar
Cudny W., 2008, The Radegast Station Holocaust Monument – its History, Contemporary Function and Perception in the Eyes of Tourists and Lodz Inhabitants, „Bulletin of Geography. Socio-Economic Series”, 9.
Google Scholar
Czerwiński J., 2007, Podstawy turystyki, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica.
Google Scholar
Gaworecki W., 2006, Turystyka, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Gunn C.A., 1979, Tourism Planning, Crane Russak, New York.
Google Scholar
Haila A., 1997, The Neglected Builder of Global Cities, [w:] Cities in Transformation – Transformation in Cities. Social and Symbolic Change of Urban Space, eds. O. Källtorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzén, Avebury, Hampshire.
Google Scholar
Harvey D., 1989, From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism, „Geografiska Annaler”, 71B.
Google Scholar
Henderson J., 2009, The Meanings, Marketing and Management of Heritage Tourism in South East Asia, [w:] Cultural Heritage and Tourism in the Developing World. A Regional Perspective, eds. D.J. Timothy, G.P. Nyaupane, Routledge, New York.
Google Scholar
Jenkins O., 2003, Photography and Travel Brochures: The Circle of Representation, „Tourism Geographies”, 5 (3).
Google Scholar
Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny, Pomysł. Organizacja. Zarządzanie, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Kosiński W., 2008, Kontekst i kontrast, [w:] Definiowanie przestrzeni architektonicznej, red. D. Kozłowski, M. Misiągiewicz, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
Google Scholar
Kowalczyk A., 2000, Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kowalczyk A., 2005, Nowe formy turystyki miejskiej, „Prace i Studia Geograficzne”, 35.
Google Scholar
Kruczek Z., 2007, Polska. Geografia atrakcji turystycznych, Wydawnictwo Proksenia, Kraków.
Google Scholar
Kruczek Z., 2011, Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań, Wydawnictwo Proksenia, Kraków.
Google Scholar
Kuryłowicz E., 2008, Dzieło–arcydzieło a ikona we współczesnym mieście. Detronizacja czy nobilitacja dla idoli XXI wieku?, „Czasopismo Techniczne. Architektura”, 105 (6-A).
Google Scholar
Kwolek J., Szmytkie R., 2007, Symbole dużych miast w opinii studentów, [w:] Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Google Scholar
Lam M., 2005, Tourist Icons Lose Their Lustre, The West Australian.
Google Scholar
Law Ch.M., 1993, Urban Tourism: Attracting Visitors to Large Cities, Mansell, London.
Google Scholar
Lewandowska A., Panasiuk A., 2007, Marka turystyczna, [w:] Jakość usług turystycznych, red. A. Panasiuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa.
Google Scholar
McCanell D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Wydawnictwo Literackie Muza S.A., Warszawa.
Google Scholar
McKercher B., du Cros H., 2002, Cultural Tourism: The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management, The Havorth Press, New York.
Google Scholar
Meethan K., Anderson A., Miles S., 2006, Tourism Consumption and Representation: Narratives of Place and Self, CAB International, London.
Google Scholar
Miszewska B., Szmytkie R., 2009, Mikro- i makroprzestrzenne zmiany fizjonomiczne i funkcjonalne miast polskich w okresie gospodarki rynkowej, [w:] Duże i średnie miasta polskie w okresie transformacji. XXII Konwersatorium wiedzy o mieście, red. I. Jażdżewska, t. 1, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Google Scholar
Panasiuk A., 2008, Gospodarka turystyczna, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Rodriguez L., Asoro R.L., Lee S., Sar S., 2013, Gestalt Principles in Destination Logos and Their Influence on People’s Recognition and Intention to Visit a Country, “Online Journal of Communication and Media Technologies”, Vol. 3, Issue 1.
Google Scholar
Rouba R., 2012, Promocja miast w XXI w. poprzez ikony architektoniczne – przykład Krzywego Domku w Sopocie, „Studia Miejskie”, 7.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Smith A., Newsome D., Lee D., Stoeck N., 2006, The Role of Wildlife Icons as Major Tourist Attractions. Case Studies: Monkey Mia Dolphins and Hervey Bay whale Watching, Cooperative Research Centre for Sustainable Tourism.
Google Scholar
Strand G., 2008, Inventing Niagara: Beauty, Power, and Lies, Simon & Schuster, New York.
Google Scholar
Strategia rozwoju turystyki dla Wrocławia na lata 2008–2020, 2008, Urząd Miejski Wrocławia, Wrocław.
Google Scholar
Strategia rozwoju ulicy Piotrkowskiej na lata 2008–2020, 2008, Łódź.
Google Scholar
Swarbrooke J., 2002, The Development and Management of Visitor Attractions, Butterworth Heinemann, Oxford.
Google Scholar
Szmytkowska M., 2008, Kształtowanie nowych funkcji centrów czy symptomy kryzysu ulic „salonów miast”?, [w:] Szata informacyjna miasta, red. B. Jałowiecki, W. Łukowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Temelova J., 2004, Contemporary Buildings in City Promotion: Attributes and Foundation of High-profile Structures. The Case of Prague and Helsinki, „Research and Training Network Urban Europe”, 10.
Google Scholar
Tokarczuk T., 2009, Krajobraz krawędzi – specyfika przestrzeni transgranicznej a rozwój turystyki, „Nauka. Przyroda. Technologie”, 3 (1).
Google Scholar
Tremblay P., 2002, Tourism Wildlife Icons: Attractions or Marketing Symbols?, „Journal of Hospitality and Tourism Management”, Vol. 9.
Google Scholar
Turystyka, 2007, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Walsh-Heron J., Stevens T., 1990, The Management the Visitor Attractions and Events, Prentice Hall, New Jersey.
Google Scholar
Warszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Wielki słownik języka polskiego, 2012, www.wsjp.pl (7.12.2014).
Google Scholar
Włodarczyk B., 2012, Processes of Tourism Space Formation, „Tourism”, 21 (1–2).
Google Scholar
Zukin S., 1997, Cultural Strategies and Urban Identities: Remarking Public Space in New York, [w:] Cities in Transformation – Transformation in Cities. Social and Symbolic Change of Urban Space, eds. O. Källtorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzén, Avebury, Hampshire
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Robert SZMYTKIE, OSIEDLA WIEJSKIE W GRANICACH ADMINISTRACYJNYCH DUŻEGO MIASTA (PRZYKŁAD WROCŁAWIA) , Studia Miejskie: Tom 3 (2011)
- Barbara Miszewska, Robert Szmytkie, Likwidacja linii kolejowych na Dolnym Śląsku a zmiany w strukturze funkcjonalno-przestrzennej miast , Studia Miejskie: Tom 20 (2015)
- Barbara MISZEWSKA, Robert SZMYTKIE, ROZSZERZANIE SIĘ PRZESTRZENI AKADEMICKIEJ WE WROCŁAWIU , Studia Miejskie: Tom 5 (2012)