Ikony turystyczne dużych miast w Polsce

Abstrakt

W artykule poruszono zagadnienie ikon turystycznych; omówione one zostały na przykładzie dużych polskich miast. Przyjęto, że ikona turystyczna to atrakcja turystyczna, która jest turystyczną wizytówką (symbolem) danego miasta, regionu lub kraju. Ikona turystyczna powinna wywoływać u turysty jednoznaczne skojarzenie z miastem (regionem lub krajem), który reprezentuje. Funkcje ikon turystycznych bardzo często pełnią ikony architektoniczne, jak np. wieża Eiffa w Paryżu, Big Ben w Londynie czy Statua Wolności w Nowym Jorku. Duże polskie miasta różnią się liczbą i wyrazistością kluczowych atrakcji turystycznych oraz obiektów o charakterze symbolicznym.

Słowa kluczowe:

Ikona turystyczna, atrakcja turystyczna, turystyka kulturowa, duże miasta

Ashworth G.J., 1989, Urban Tourism: An Imbalance in Attention, [w:] Progress in Tourism, recreation and Hospitality Management, ed. C.P. Cooper, vol. 1, Belhaven, London.
  Google Scholar

Ateljevic I., Doorne S., 2002, Representing New Zealand: Tourism imagery and Ideology, „Annals of Tourism Research”, 29 (3).
  Google Scholar

Becken S., 2004, The Role of Tourist Icons for Sustainable tourism, „Journal of Vacation Marketing”, 11.
  Google Scholar

Belfast Tourism: The Gateway to the Future. An Integrated Strategic Framework for Belfast Tourism 2010–2014, 2010, Belfast.
  Google Scholar

Bińczyk A., 2006, Od manufaktury do „Manufaktury”, [w:] Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  Google Scholar

Butler R.W., 1998, Tartan Mythology: The Traditional Tourist Image of Scotland, [w:] Destinations: Cultural Landscapes of Tourism, ed. G. Ringer, Routledge, London.
  Google Scholar

Carr A., 2004, Visitor Experiences of the Cultural Landscape, University of Otago, Dunedin.
  Google Scholar

Cohen E., 1972, Towards a Sociology of International Tourism, „Social Research”, 39.
  Google Scholar

Corkeron P.J., 2004, Whale Watching, Iconography, and Marine Conservation, „Conservation Biology”, Vol. 18.
  Google Scholar

Cudny W., 2008, The Radegast Station Holocaust Monument – its History, Contemporary Function and Perception in the Eyes of Tourists and Lodz Inhabitants, „Bulletin of Geography. Socio-Economic Series”, 9.
  Google Scholar

Czerwiński J., 2007, Podstawy turystyki, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy, Legnica.
  Google Scholar

Gaworecki W., 2006, Turystyka, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Gunn C.A., 1979, Tourism Planning, Crane Russak, New York.
  Google Scholar

Haila A., 1997, The Neglected Builder of Global Cities, [w:] Cities in Transformation – Transformation in Cities. Social and Symbolic Change of Urban Space, eds. O. Källtorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzén, Avebury, Hampshire.
  Google Scholar

Harvey D., 1989, From Managerialism to Entrepreneurialism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism, „Geografiska Annaler”, 71B.
  Google Scholar

Henderson J., 2009, The Meanings, Marketing and Management of Heritage Tourism in South East Asia, [w:] Cultural Heritage and Tourism in the Developing World. A Regional Perspective, eds. D.J. Timothy, G.P. Nyaupane, Routledge, New York.
  Google Scholar

Jenkins O., 2003, Photography and Travel Brochures: The Circle of Representation, „Tourism Geographies”, 5 (3).
  Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny, Pomysł. Organizacja. Zarządzanie, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Kosiński W., 2008, Kontekst i kontrast, [w:] Definiowanie przestrzeni architektonicznej, red. D. Kozłowski, M. Misiągiewicz, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 2000, Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Kowalczyk A., 2005, Nowe formy turystyki miejskiej, „Prace i Studia Geograficzne”, 35.
  Google Scholar

Kruczek Z., 2007, Polska. Geografia atrakcji turystycznych, Wydawnictwo Proksenia, Kraków.
  Google Scholar

Kruczek Z., 2011, Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań, Wydawnictwo Proksenia, Kraków.
  Google Scholar

Kuryłowicz E., 2008, Dzieło–arcydzieło a ikona we współczesnym mieście. Detronizacja czy nobilitacja dla idoli XXI wieku?, „Czasopismo Techniczne. Architektura”, 105 (6-A).
  Google Scholar

Kwolek J., Szmytkie R., 2007, Symbole dużych miast w opinii studentów, [w:] Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  Google Scholar

Lam M., 2005, Tourist Icons Lose Their Lustre, The West Australian.
  Google Scholar

Law Ch.M., 1993, Urban Tourism: Attracting Visitors to Large Cities, Mansell, London.
  Google Scholar

Lewandowska A., Panasiuk A., 2007, Marka turystyczna, [w:] Jakość usług turystycznych, red. A. Panasiuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  Google Scholar

Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

McCanell D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Wydawnictwo Literackie Muza S.A., Warszawa.
  Google Scholar

McKercher B., du Cros H., 2002, Cultural Tourism: The Partnership Between Tourism and Cultural Heritage Management, The Havorth Press, New York.
  Google Scholar

Meethan K., Anderson A., Miles S., 2006, Tourism Consumption and Representation: Narratives of Place and Self, CAB International, London.
  Google Scholar

Miszewska B., Szmytkie R., 2009, Mikro- i makroprzestrzenne zmiany fizjonomiczne i funkcjonalne miast polskich w okresie gospodarki rynkowej, [w:] Duże i średnie miasta polskie w okresie transformacji. XXII Konwersatorium wiedzy o mieście, red. I. Jażdżewska, t. 1, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  Google Scholar

Panasiuk A., 2008, Gospodarka turystyczna, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Rodriguez L., Asoro R.L., Lee S., Sar S., 2013, Gestalt Principles in Destination Logos and Their Influence on People’s Recognition and Intention to Visit a Country, “Online Journal of Communication and Media Technologies”, Vol. 3, Issue 1.
  Google Scholar

Rouba R., 2012, Promocja miast w XXI w. poprzez ikony architektoniczne – przykład Krzywego Domku w Sopocie, „Studia Miejskie”, 7.
  Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, 2012, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Smith A., Newsome D., Lee D., Stoeck N., 2006, The Role of Wildlife Icons as Major Tourist Attractions. Case Studies: Monkey Mia Dolphins and Hervey Bay whale Watching, Cooperative Research Centre for Sustainable Tourism.
  Google Scholar

Strand G., 2008, Inventing Niagara: Beauty, Power, and Lies, Simon & Schuster, New York.
  Google Scholar

Strategia rozwoju turystyki dla Wrocławia na lata 2008–2020, 2008, Urząd Miejski Wrocławia, Wrocław.
  Google Scholar

Strategia rozwoju ulicy Piotrkowskiej na lata 2008–2020, 2008, Łódź.
  Google Scholar

Swarbrooke J., 2002, The Development and Management of Visitor Attractions, Butterworth Heinemann, Oxford.
  Google Scholar

Szmytkowska M., 2008, Kształtowanie nowych funkcji centrów czy symptomy kryzysu ulic „salonów miast”?, [w:] Szata informacyjna miasta, red. B. Jałowiecki, W. Łukowski, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  Google Scholar

Temelova J., 2004, Contemporary Buildings in City Promotion: Attributes and Foundation of High-profile Structures. The Case of Prague and Helsinki, „Research and Training Network Urban Europe”, 10.
  Google Scholar

Tokarczuk T., 2009, Krajobraz krawędzi – specyfika przestrzeni transgranicznej a rozwój turystyki, „Nauka. Przyroda. Technologie”, 3 (1).
  Google Scholar

Tremblay P., 2002, Tourism Wildlife Icons: Attractions or Marketing Symbols?, „Journal of Hospitality and Tourism Management”, Vol. 9.
  Google Scholar

Turystyka, 2007, red. W. Kurek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Walsh-Heron J., Stevens T., 1990, The Management the Visitor Attractions and Events, Prentice Hall, New Jersey.
  Google Scholar

Warszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Wielki słownik języka polskiego, 2012, www.wsjp.pl (7.12.2014).
  Google Scholar

Włodarczyk B., 2012, Processes of Tourism Space Formation, „Tourism”, 21 (1–2).
  Google Scholar

Zukin S., 1997, Cultural Strategies and Urban Identities: Remarking Public Space in New York, [w:] Cities in Transformation – Transformation in Cities. Social and Symbolic Change of Urban Space, eds. O. Källtorp, I. Elander, O. Ericson, M. Franzén, Avebury, Hampshire
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-31

Cited By / Share

Szmytkie, R. (2020). Ikony turystyczne dużych miast w Polsce. Studia Miejskie, 16, 47–58. https://doi.org/10.25167/sm.2412

Autorzy

Robert Szmytkie 
https://orcid.org/0000-0001-6415-9342

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.