The liquidation of railway lines and the changes in the functional and spatial structure of towns on Lower Silesia
Abstract
The main object of this paper is to examine the influence of the railway lines liquidation on changes in the functional and spatial structures of towns in Lower Silesia. In the article different forms of the postrail and railside areas land use were illustrated, at the assumption that it is the first phase of searching for appropriate forms of using them.
Keywords:
urban functional and spatial structure, functional succession, rail network, Lower SilesiaReferences
Atlas Śląska Dolnego i Opolskiego, 1997, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
Google Scholar
Bolesławiec. Zarys monografii miasta, 2001, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
Google Scholar
Diagnoza polskiego transportu. (Stan w 2009 roku), 2011, Załącznik 1 do Strategii Rozwoju Transportu, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.
Google Scholar
Harasimowicz J., Czechowicz B., 1998, Atlas architektury Wrocławia, t. 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
Google Scholar
Jerczyński M., Koziarski S., 1992, 150 lat kolei na Śląsku, Instytut Śląski, Opole–Wrocław.
Google Scholar
Miszewska B., 2008, Zmiany struktury przestrzennej miast pod wpływem budowy wrocławsko-berlińskiej linii kolejowej, [w:] Czas i przestrzeń w naukach geograficznych. Wybrane problemy geografii historycznej, red. M. Kulesza, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Google Scholar
Miszewska B., 2009, Morfologia miast dolnośląskich, [w:] Dolny Śląsk. Studia regionalne, red. J. Łoboda, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 10.
Google Scholar
Miszewska B., Szmytkie R., 2006, Linia kolejowa Wrocław–Berlin jako stymulanta/destymulanta rozwoju przestrzennego miast, [w:] 160 lat połączenia kolejowego Wrocław–Berlin, red. M. Krużyński, J. Makuch, Politechnika Wrocławska, Wrocław.
Google Scholar
Potocki J., 2009, Funkcje turystyki w kształtowaniu transgranicznego regionu górskiego Sudetów, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.
Google Scholar
Sikorski D., 2011, Proces sukcesji funkcjonalnej na terenach przemysłowych w wybranych miastach województwa dolnośląskiego, rozprawa doktorska, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska.
Google Scholar
Slenczek M., 1982, Rozwój sieci transportu kolejowego na Śląsku, Wydawnictwo UW, Wrocław. Acta Universitatis Wratislaviensis 514, Studia Geograficzne.
Google Scholar
Stiasny M., Stankiewicz R., 2010, Atlas linii kolejowych Polski 2010, Eurosprinter, Rybnik.
Google Scholar
Strzegom. Zarys monografii miasta i regionu, 1998, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
Google Scholar
Świdnica. Zarys monografii miasta, 1995, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
Google Scholar
Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, Warszawa. Monografie IGiPZ PAN 7.
Google Scholar
www.bazakolejowa.pl
Google Scholar
www.dolny-slask.org.pl
Google Scholar
www.geoportal.gov.pl
Google Scholar
www.jelenia.rail.pl
Google Scholar
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2020 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Robert SZMYTKIE, RURAL SETTLEMENTS IN ADMINISTRATIYE BORDERS OF A LARGE CITY (THE CASESTUDY OF WROCŁAW) , Studia Miejskie: Vol. 3 (2011)
- Robert Szmytkie, Tourist icons of large Polish cities , Studia Miejskie: Vol. 16 (2014)
- Barbara MISZEWSKA, Robert SZMYTKIE, THE SPREAD OF THE ACADEMIC SPACE IN WROCŁAW CITY , Studia Miejskie: Vol. 5 (2012)