The liquidation of railway lines and the changes in the functional and spatial structure
of towns on Lower Silesia

Barbara Miszewska



Robert Szmytkie


https://orcid.org/0000-0001-6415-9342


Abstract

The main object of this paper is to examine the influence of the railway lines liquidation on changes in the functional and spatial structures of towns in Lower Silesia. In the article different forms of the postrail and railside areas land use were illustrated, at the assumption that it is the first phase of searching for appropriate forms of using them.

Keywords:

urban functional and spatial structure, functional succession, rail network, Lower Silesia

Atlas Śląska Dolnego i Opolskiego, 1997, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  Google Scholar

Bolesławiec. Zarys monografii miasta, 2001, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
  Google Scholar

Diagnoza polskiego transportu. (Stan w 2009 roku), 2011, Załącznik 1 do Strategii Rozwoju Transportu, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa.
  Google Scholar

Harasimowicz J., Czechowicz B., 1998, Atlas architektury Wrocławia, t. 2, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
  Google Scholar

Jerczyński M., Koziarski S., 1992, 150 lat kolei na Śląsku, Instytut Śląski, Opole–Wrocław.
  Google Scholar

Miszewska B., 2008, Zmiany struktury przestrzennej miast pod wpływem budowy wrocławsko-berlińskiej linii kolejowej, [w:] Czas i przestrzeń w naukach geograficznych. Wybrane problemy geografii historycznej, red. M. Kulesza, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  Google Scholar

Miszewska B., 2009, Morfologia miast dolnośląskich, [w:] Dolny Śląsk. Studia regionalne, red. J. Łoboda, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 10.
  Google Scholar

Miszewska B., Szmytkie R., 2006, Linia kolejowa Wrocław–Berlin jako stymulanta/destymulanta rozwoju przestrzennego miast, [w:] 160 lat połączenia kolejowego Wrocław–Berlin, red. M. Krużyński, J. Makuch, Politechnika Wrocławska, Wrocław.
  Google Scholar

Potocki J., 2009, Funkcje turystyki w kształtowaniu transgranicznego regionu górskiego Sudetów, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław.
  Google Scholar

Sikorski D., 2011, Proces sukcesji funkcjonalnej na terenach przemysłowych w wybranych miastach województwa dolnośląskiego, rozprawa doktorska, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska.
  Google Scholar

Slenczek M., 1982, Rozwój sieci transportu kolejowego na Śląsku, Wydawnictwo UW, Wrocław. Acta Universitatis Wratislaviensis 514, Studia Geograficzne.
  Google Scholar

Stiasny M., Stankiewicz R., 2010, Atlas linii kolejowych Polski 2010, Eurosprinter, Rybnik.
  Google Scholar

Strzegom. Zarys monografii miasta i regionu, 1998, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
  Google Scholar

Świdnica. Zarys monografii miasta, 1995, Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław.
  Google Scholar

Taylor Z., 2007, Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, Warszawa. Monografie IGiPZ PAN 7.
  Google Scholar

www.bazakolejowa.pl
  Google Scholar

www.dolny-slask.org.pl
  Google Scholar

www.geoportal.gov.pl
  Google Scholar

www.jelenia.rail.pl
  Google Scholar


Published
2020-11-03

Cited by

Miszewska, B., & Szmytkie, R. (2020). The liquidation of railway lines and the changes in the functional and spatial structure
of towns on Lower Silesia. Studia Miejskie, 20, 189–202. Retrieved from https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2464

Authors

Barbara Miszewska 

Authors

Robert Szmytkie 
https://orcid.org/0000-0001-6415-9342

Statistics

Downloads

Download data is not yet available.


License

Copyright (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.