Wybrane aspekty wdrażania rozwiązań transportowo-logistycznych na rzecz zrównoważonego rozwoju polskich miast
Joost Platje
https://orcid.org/0000-0002-6274-1467
Monika Paradowska
https://orcid.org/0000-0002-0861-1274
Abstrakt
Niewydajne i cechujące sie brakiem zrównoważenia systemy transportowe stanowią obecnie jeden z najpoważniejszych problemów funkcjonalnych polskich miast. Implementacja rozwiązań z zakresu transportu i logistyki powinna przyczynić się do ograniczenia negatywnych efektów zewnętrznych generowanych przez transport, a także do osiągnięcia licznych innych korzyści w sferze gospodarczej, społecznej i środowiskowej. Niniejszy artykuł przybliża problematykę wdrażania takich właśnie rozwiązań, istotnych z punktu widzenia uwarunkowań zrównoważonego rozwoju transportu i logistyki oraz przedstawia przykłady skutków, jakie niektóre z owych rozwiązań mogą mieć dla zrównoważonego rozwoju w jego trzech podstawowych wymiarach.
Bibliografia
Abt S., 2001, Uzależnienie funkcji centrów dystrybucji od infrastruktury logistycznej, [w:] Centra logistyczne w Polsce. I Ogólnopolska Konferencja, Wrocław 20 kwietnia 2001, CL Consulting i Logistyka, Wrocław, s. 102–112.
Google Scholar
Birnerová E., Král P., 2006, Possibilities of comparison of benefits and costs of intelligent transportation system project, „Vadyba / Management” nr 1(10).
Google Scholar
Commission Expert Group on Transport and Environment, 2000, Defining an environmentally sustainable transport system.
Google Scholar
Dane Eurostat, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/.
Google Scholar
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (DzUrz UE L 2010, nr 201, s. 1).
Google Scholar
Grabowska I., 2004, Zasady tworzenia równoważonej polityki transportowej – wybrane aspekty, „Gospodarka Materiałowa i Logistyka” nr 7.
Google Scholar
Jamroz K., Oskarbski J., 2009, Inteligentny system transportu dla aglomeracji trójmiejskiej, „Telekomunikacja i Techniki Informacyjne” nr 1–2.
Google Scholar
Komisja Europejska, 2004, Intelligent transport systems. What they are and why they are important for transport today. FRAME, IST.
Google Scholar
Komisja Europejska, 2007, State of European cities report. Adding value to the European urban Audit, http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/studies/pdf/urban/stateofcities_2007.pdf.
Google Scholar
Korzeń Z., 2001, Ekologistyka, Wyd. Instytutu Logistyki i Magazynowania, Poznań.
Google Scholar
Mierzejewska L., 2009, Rozwój zrównoważony miasta. Zagadnienia poznawcze i praktyczne, Wyd. Naukowe Uniwersytetu A. Mickiewicza, Poznań.
Google Scholar
OECD, 1996, OECD Proceedings towards sustainable transportation. The Vancouver Conference. Conference highlights and overview of issues, Vancouver, http://www.oecd.org/dataoecd/28/54/2396815.pdf.
Google Scholar
OECD, 2002, OECD Guidelines towards environmentally sustainable transport, http://esteast.unep.ch/phocadownload/oecd9714.pdf.
Google Scholar
Ossowicz T., 2001, Centrum logistyczne a planowanie miasta, [w:] Centra logistyczne w Polsce. I Ogólnopolska Konferencja, Wrocław 20 kwietnia 2001, CL Consulting i Logistyka, Wrocław, s. 165–171.
Google Scholar
Paradowska M., 2011a, Rozwój zrównoważonych systemów transportowych polskich miast i aglomeracji w procesie integracji z Unią Europejską – przykład aglomeracji wrocławskiej, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole (w druku).
Google Scholar
Paradowska M., 2011b, Inteligentne systemy transportowe, „Inwestycje Sektora Publicznego” nr 12.
Google Scholar
Platje J., 2007, Logistic centres as a factor of sustainable development, [w:] Centra logistyczne w aspekcie zrównoważonego rozwoju (Logistic centres in the context of sustainable development), red. J. Platje, T. Nowakowski, CL Consulting i Logistyka, Wrocław 2007, s. 7–14.
Google Scholar
Platje J., 2011, Institutional capital – creating capacity and capabilities for sustainable development, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Platje J., Paradowska M., 2011, Zarządzanie kryzysowe w przedsiębiorstwie transportowym, Wyd. Nasz Dom i Ogród „Flora”, Wrocław.
Google Scholar
Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, 2002, oprac. B. Fiedor, S. Czaja, A. Graczyk, Z. Jakubczyk, C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Przewodnik ekoinnowacji. Diagnoza trendów i dobre praktyki, 2008, oprac. L. Woźniak, B. Ziółkowski, A. Warmińska, S. Dziedzic, Politechnika Rzeszowska, Rzeszów.
Google Scholar
Rao P.K., 2000, Sustainable development – economics and policy, Blackwell Publishers, Oxford.
Google Scholar
Rodrigue J.P., Slack B., Comtois C., 2001, Green logistics (The paradoxes of), [w:] The Handbook of logistics and Supply-Chain Management. Handbooks in transport #2, red. A.M. Brewer, K.J. Button, D.A. Hensher, Pergamon/Elsevier, London.
Google Scholar
Social capital in transition: A first look at the evidence, 2001, aut. M. Raiser, C. Haerpfer, T. Nowotny, C. Wallace, London, EBRD Working paper, 61.
Google Scholar
WCED, 1987, Our common future. Report of the World Commission on Environment and Development, United Nations, 11 December 1987, http://www.un.org/documents/ga/res/42/ares42-187.htm.
Google Scholar
Wydro K.B., 2008, Usługi i systemy telematyczne w transporcie, „Telekomunikacja i Techniki Informacyjne” nr 3–4.
Google Scholar
Wyszomirski O., 2008, Transport miejski. Ekonomika i organizacja, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Monika Paradowska, POSTRZEGANA DOSTĘPNOŚĆ I POSTULATY TRANSPORTOWE JAKO WYZNACZNIKI MIEJSKIEJ I REGIONALNEJ POLITYKI TRANSPORTOWEJ – BADANIA PILOTAŻOWE DWÓCH WROCŁAWSKICH UCZELNI WYŻSZYCH , Studia Miejskie: Tom 39 (2020)