Centra handlowe – główne problemy badawcze
Abstrakt
Jakkolwiek kształtowanie sie centrów handlowych w przestrzeni zurbanizowanej nie stanowi nowego zjawiska, to jednak nadal badania nad fenomenem centrów handlowych stanowią bardzo istotny przedmiot zainteresowania wielu dyscyplin naukowych. Na podstawie przeprowadzonej analizy literatury wyróżniono i scharakteryzowano dwa okresy badawcze. Pierwszy – podstawowy (do 1956 roku) – stanowi punkt wyjścia w badaniach, przedstawiając genezę i kształtowanie sie pierwotnej formuły centrum handlowego. Drugi – zaawansowany (po 1956 roku) – obejmuje krystalizacje czterech głównych nurtów badawczych określonych jako: techniczny, lokalizacyjny, ekonomiczno-organizacyjny i behawioralny. Pomiędzy nimi można zauważyć wiele wzajemnych i złożonych zależności, które ze względu na pojawianie sie nowych wyspecjalizowanych płaszczyzn badawczych podlegają nieustannej ewolucji.
Słowa kluczowe:
centrum handlowe, okresy badawcze, nurty badawcze, literaturaBibliografia
Aldridge A., 2006, Konsumpcja, tłum. M. Żakowski, Sic!, Warszawa.
Google Scholar
Arnold M. J., Reynolds K. E., 2003, Hedonic shopping motivations, „Journal of Retailing” vol. 79, nr 2.
Google Scholar
Augé M., 2010, Nie-miejsca: wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Baker G., Funaro B., 1951, Shopping centers: Design and operation, Van Nostrand Reinhold Company, New York.
Google Scholar
Bartkowski J., Klima E., Rochmińska A., 2005, Rozwój sklepów wielkopowierzchniowych i usług gastronomicznych w Łodzi, [w:]: Gospodarka w przestrzeni polskich miast, red. T. Marszał T., KPZK PAN, Warszawa, s. 227–240 2005. Biuletyn, z. 216.
Google Scholar
Basic configurations and types for the United States, 2004, International Council of Shopping Center, New York.
Google Scholar
Baudrillard J., 1998, The consumer society: Myths and structures, SAGE, London.
Google Scholar
Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, tłum. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Beddington N., 1991, Shopping centres: retail development, design, and management, Butterworth Architecture, Oxford.
Google Scholar
Benko G., 1993, Geografia technopolii, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Boeckl M., 1995, Visionäre und Vertriebene. Österreichische Spuren in der modernen amerikanischen Architektur, Ernst und Sohn, Berlin.
Google Scholar
Bogdanov D., 2002, Problemy lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, [w:] Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast, red. J. Słodczyk, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 527–534.
Google Scholar
Borowska A., 2009, Społeczeństwo konsumpcyjne – charakterystyka, „Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Ekonomika i Zarządzanie” z. 14.
Google Scholar
Bul A.A., Ordway N., 1987, Shopping center innovations: The past 50 years, „Urban Land” nr 6.
Google Scholar
Canbay C.S., Hepbasil A., Gekon G., 2004, Evaluating performance indices of a shopping centre and implementing HVAC control principles to minimize energy usage, „Energy and Buildings”, vol. 36.
Google Scholar
Chase J., 1991, The role of consumerism in American architecture, ”Journal of Architectural Education” vol. 44, nr 4.
Google Scholar
Cheng W. L., Li W., Yu L., 2005, The analytic network process (ANP) approach to location selection: a shopping mall illustration, „Construction Innovation” nr 5.
Google Scholar
Childs M. C., 1999, Parking spaces: a design, implementation, and use manual for architects, planners, and engineers, McGraw–Hill, New York.
Google Scholar
Chmielak G., 1999, Centra handlowe – analiza lokalizacji, „Nieruchomości” nr 6.
Google Scholar
Chmielewski J.M., 2001, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, Warszawa.
Google Scholar
Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
Google Scholar
Ciok S., 1999, Zagospodarowanie infrastrukturalne tras autostradowych w Polsce południowo-zachodniej, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG” red. J. Kitowski, Warszawa–Rzeszów, t. 5, s. 47–61.
Google Scholar
Clarke D.B., 2003, The consumer society and the postmodern city, Routledge, London.
Google Scholar
Cohen N. E., 2002, America’s marketplace: The history of shopping centers, Lyme Conn., Greenwich.
Google Scholar
Coleman P., 2006, Shopping environments: evolution, planning and design, Architectural Press, London.
Google Scholar
Crawford M., 2000, The world in shopping mall from variations on a theme park (1992), [w:] The city cultures reader, red. M. Miles, T. Hall, I. Borden, Routledge, New York, s. 126–140.
Google Scholar
Cudny W., 2008, Rola prywatnych inwestorów w rewitalizacji terenów poprzemysłowych Łodzi, [w:] Zarządzanie krajobrazem kulturowym, red. J Plit, PTG, Sosnowiec, s. 379–436. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 10
Google Scholar
Czarnecki W., 1962, Planowanie miast i osiedli. Sieć komunikacyjna dalekiego zasięgu, t. 4, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Dawson J., 1999, The evolution and future structure of retailing in Europe, [w:] The internationalisation of retailing in Europe, Centre for The study of Commercial Activity, Ryerson Polytechnic University, Toronto, s. 1–13.
Google Scholar
Dawson J.A., Lord J.P., 1985, Shopping centre development: policies and prospects, Routledge, New York.
Google Scholar
Davis T. C., 1991, Theatrical antecedents of the mall that ate downtown, „Journal of Popular Culture” Spring.
Google Scholar
Denis Ch., 2005, Objects of desire: consumer behaviour in shopping centre choices, Palgrave Macmillan, London.
Google Scholar
Dennis Ch., Marsland D., Cockett T., 2002, Central place practice: shopping centre attractiveness measures, hinterland boundaries and the UK retail hierarchy, „Journal of Retailing and Consumer Services” nr 9.
Google Scholar
Des Rosiers F., Thériault M., Ménétrier L., 2005, Spatial versus non-spatial determinants of shopping center rents: modeling location and neighborhood-related factors, „Journal of Real Estate Research” vol. 27, nr 3.
Google Scholar
Dobosz P., Skrzydło-Niżnik I., 2003, Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego, Wyd. Zakamycze, Kraków.
Google Scholar
Dołhun A., 2011, Regulacje czy nadregulacje w kwestii wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (WOH), TUP, Katowice.
Google Scholar
Domański T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, PWN, Warszawa–Łódź.
Google Scholar
Domański T., 2005, Strategie rozwoju handlu, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Dowling R. W., 1943, Neighborhood shopping centers, „Architectural Forum” nr 79.
Google Scholar
Dowling R. W., 1944, Shopping Centers – a Neighborhood Necessity, „Urban Land” nr 3.
Google Scholar
Dudek-Mańkowska S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 245–254.
Google Scholar
Eppli M., Benjamin J.D., 1994, The Evolution of shopping center research: A review and analysis, „Journal of Real Estate Research” vol. 9, nr 1.
Google Scholar
Eppli M., Shilling J. D., 1996, How Critical is a good location to a regional shopping center?, „Journal of Real Estate Research” vol. 12, nr 3.
Google Scholar
Facility location: applications and theory, 2004, red. Z. Drezner, H. W. Hamacher, Springer, New York.
Google Scholar
Feinberg R.A., Meoli J., 1991, A brief history of the mall, „Advances in Consumer Research” vol. 18.
Google Scholar
Feinberg S., 1960, What makes shopping malls tick, „Fairchild Publications”, s. 7.
Google Scholar
Feiss C., 1940, Community shopping centers, „Architectural Record” nr 6.
Google Scholar
Fisher H.T., 1950, Can main street compete?, „The American City” vol. 65, nr 10.
Google Scholar
Frieden B. J., Sagalyn L. B., 1991, Downtown, inc.: How America rebuilds cities, MIT Press.
Google Scholar
Fuhrmann M., 2006, Miasto w mieście. Przestrzeń centrum handlowego jako substytut przestrzeni miejskiej, [w:] Dynamika przestrzeni miejskiej, red. T. Duda, M. Fuhrmann, A. Genedźwił, A. Izdebski, K. Kuzko, M. Pieniążek, Wyd. Poznańskie, Poznań–Warszawa, s. 71–76.
Google Scholar
Garreau J., 1991, Edge city: Life on the new frontier, Anchor, New York.
Google Scholar
Gillette Jr. H., 1985, The evolution of the planned shopping center in suburb and city, „Journal of the American Planning Association” vol. 51, nr 4.
Google Scholar
Główne ulice handlowe, 2010, On.Point reports, Jones Lang laSalle, www.joneslanglasalle.com.
Google Scholar
Górka Z., Trzepacz P., 2006, Węzły autostrady A4 jako czynniki rozwoju oraz przemian w zagospodarowaniu peryferyjnych osiedli Krakowa, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 345–351.
Google Scholar
Gruen V., 1943, Shopping Center, „Architectural Forum” nr 78.
Google Scholar
Gruen, V., Smith L.P., 1952, Shopping centers: The new building type, „Progressive Architecture” vol. 33.
Google Scholar
Gruen, V., Smith L., 1960, Shopping towns USA: The planning of shopping centers, Reinhold Publishing Corporation, New York.
Google Scholar
Guy C., 1994, The retail development process: location, property, and planning, Routledge, London.
Google Scholar
Hardwick M.F., 2004, Mall maker: Victor Gruen, architect of an American Dream, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.
Google Scholar
Henclewska L., 2005, Ewolucja centrów handlowych w Polsce na przykładzie rynku amerykańskiego, „Nieruchomości” nr 10 (86).
Google Scholar
Hendershott P.H., Hendershott R.J., Hendershott T.J., 2001, The future of virtuall malls, „Real Estate Finance”.
Google Scholar
Hrehorowicz-Gaber H., Gaber T., 2008, Współczesne życie miasta w aspekcie przemian w zakresie usług i handlu, „Czasopismo Techniczne”, z. 3 – Architektura (8).
Google Scholar
Huff D.L., 1964, Defining and estimating a trading area, „The Journal of Marketing” vol. 28, nr 3.
Google Scholar
Ilnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego, t. 11.
Google Scholar
Jackson K. T., 1996, All the world’s a mall: Reflections on the social and economic consequences of the American shopping center, „The American Historical Review” vol. 101, nr 4.
Google Scholar
Jałowiecki B., 2005, Przestrzeń ludyczna – nowe obszary metropolii, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 3 (21).
Google Scholar
Jarosz A., 2001, Miejsce hipermarketów w przestrzeni miejskiej aglomeracji, [w:] Warszawa jako przedmiot badań w geografii społeczno-ekonomicznej, red. G. Węcławowicz, IGiPZ PAN, Warszawa, s. 253–264. Prace Geograficzne, 184.
Google Scholar
Jaroszewska-Brudnicka R., Brudnicki R., 2008, W poszukiwaniu „serca miasta”, „Czasopismo Techniczne” z. 3 – Architektura (8).
Google Scholar
Jodido P., 2010, Shopping architecture now!, Taschen America LLC, Los Angeles.
Google Scholar
Jones W. D., 1999, Highland park shopping village, National Park Service, Washington.
Google Scholar
Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
Google Scholar
Kaczmarek T., Kaczmarek U., 2006, Stara i nowa przestrzeń handlowa Poznania, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcjonowanie, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 221–230.
Google Scholar
Kelley E.J., 1956, Shopping centers. Locating controlled regional centers, The Eno Foundation for Highway Traffic Control, Saugatuck.
Google Scholar
Kivell P. T., Shaw G., 1980, The study of the retail location, [w:] Retail geography, red. J. A. Dawson, Halsted Press, New York, s. 95–155.
Google Scholar
Kliment S.A., 2004, Building type basics for retail and mixed – use facilities, John Wiley and Sons, New Jersey.
Google Scholar
Kłosowski F., 2002, Hipermarkety w przestrzeni handlowej miast aglomeracji katowickiej, [w:] Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast, red. J. Słodczyk, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 373–382.
Google Scholar
Kociuba D., 2006, Nowe przestrzenie handlowe Lublina, [w:] XIX Konserwatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 231–244.
Google Scholar
Kotler P., 1994, Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa.
Google Scholar
Kotler P., 1999, Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa.
Google Scholar
Kowinski W., 1985, The malling of America: An inside look at the great consumer paradise, Publisher: William Morrow & Co, New York.
Google Scholar
Kramer R., 1996, Ethik des Geldes, Verlag Duncker und Hublot, Berlin.
Google Scholar
Kuc-Słuszniak B., 2008a,, Targowisko różnorodności – targowisko próżności. Współczesne centrum handlowe w przestrzeni miejskiej, „Czasopismo Techniczne” z. 3 – Architektura (8).
Google Scholar
Kuc-Słuszniak B., 2008b, Nowe w starym – centra handlowe w Rybniku, „Czasopismo Techniczne” z. 6 Architektura (15).
Google Scholar
Lambert J., 2006, One step closer to a pan–European shopping center standard illustrating the new framework with examples, “Internationaln Council of Shopping Center Report” vol. 13, nr 2.
Google Scholar
Lifestyle shopping center: A retail evolution of the 21st century, 2003, aut. Y-K Kim, P. Sullivan, C. Trotter, J.C. Forney, „Journal of Shopping Center Research” vol. 2, nr 10.
Google Scholar
Lillibridge R. M., 1948, Shopping centers in urban redevelopment, „Land Economics” vol. 24, nr 2.
Google Scholar
Longstreth R., 1986, J. C. Nichols, the Country Club Plaza, and notions of modernity, “The Harvard Architectural Review: Precedent and Invention” vol. 5.
Google Scholar
Longstreth R., 1997, City center to regional mall: Architecture, the automobile, and retailing in california, 1920–1950, MIT Press, Cambridge.
Google Scholar
Lowe M. S., 2000, Britain’s regional shopping centres: New urban forms?, „Urban Stud” vol. 37.
Google Scholar
Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Makowski G., 2003, Świątynia konsumpcji, Trio, Warszawa.
Google Scholar
Maleszyk E., 1997a, Tendencje inwestycji handlowych, „Wiadomości Statystyczne” t. 42, z. 1.
Google Scholar
Maleszyk E., 1997b, Inwestycje a postęp techniczny w handlu, „Wiadomości Statystyczne”, t. 42, z. 10.
Google Scholar
Maleszyk E., 1998, Zagraniczne sieci handlowe w Polsce, „Gospodarka Narodowa” nr 8–9.
Google Scholar
Maleszyk E., 2000, Przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym w handlu, „Wiadomości Statystyczne” t. 45, z. 1.
Google Scholar
Maleszyk E., 2004, Rozwój sieci handlowych obsługi masowej w Polsce, „Wiadomości Statystyczne” t. 49, z. 1.
Google Scholar
Malinowski M., 2007, Co z tą polszczyzną?, Promo, Kraków.
Google Scholar
Massagali M. K., 2000, E-tail vs retail the future of the dowtown regional shopping mall, Massachusetts Instytute of Technology, Cambridge.
Google Scholar
McGlodrick P.J., Davies G., 1995, International retaling: Trends and strategies, Pitman Publishing, Glasgow.
Google Scholar
Measuring brand image: shopping centre case studies, 2002, aut. Ch. Dennis, J. Murphy, D. Marsland, T. Cockett, T. Patel, „International Review of Retail, Distribution and Consumer Research” nr 12 (4).
Google Scholar
Merts J. E., 1949, The shopping center – a new trend in retailing, „Journal of Marketing” nr 13.
Google Scholar
Mesher L., 2010, Basics interior design: Retail design, AVA Publishing, Worting.
Google Scholar
Muller T., 1978, Central business districts, cities, and shopping malls, „Urban Land Institute”.
Google Scholar
Mumford L., 1961, The city in history, Penguin Book Group, London.
Google Scholar
Mutebi A.M., 2007, Regulatory responses to large-format transnational retail in south-east Asian cities, „Urban Studies” vol. 44, nr 2.
Google Scholar
Naisbitt J., 1997, Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Zysk i S-ka, Poznań.
Google Scholar
Namyślak B., 2006, Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych we Wrocławiu, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcjonowanie, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 265–276.
Google Scholar
Nichols J.C., 1929, Developing outlying shopping centers, „The American City” vol. 44, nr 7.
Google Scholar
Nichols J.C., 1948, Shopping centers: Look before you lea, „Urban Land” nr 7.
Google Scholar
Niemiec P., 2002, Stare i nowe centra handlowe Wrocławia, „Dolny Śląsk” nr 10.
Google Scholar
Olearczyk A., 1978, Istota ośrodków i kompleksów handlowych, „Miasto” nr 3.
Google Scholar
Olshavsky R. W., Granbois D.H., 1979, Consumer decision making–fact or fiction?, “Journal of Consumer Research” vol. 6, nr 2.
Google Scholar
Oppewal H., Timmermans H., 1999, Modeling consumer perception of public space in shopping center, „Environment and Behavior” vol. 31, nr 1.
Google Scholar
Pacione M., 2001, Geografia urban: A global perspective, Routledge, New York.
Google Scholar
Parking requirements for shopping centers: summary recommendations and research study report, 1999, Walker Parking Consultants, Urban Land Institute, International Council of Shopping Centers, Detroit.
Google Scholar
Pedreschi R., 2000, The engineer’s contribution to contemporary architecture: Eladio Dieste, Thomas Telford Publishing, London.
Google Scholar
Pindakiewicz J., 1995, Handel detaliczny w Europie Zachodniej, „Marketing i Rynek” nr 4.
Google Scholar
Pirowski T., Drzewiecki W., 2000, Wybrane problemy modelowania przestrzennych interakcji zachowań konsumentów z wykorzystaniem GIS, „Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji” vol. 10.
Google Scholar
Plesińska K., 2008, Historyczne i współczesne przestrzenie publiczne w Poznaniu i ich rola w życiu miasta, „Czasopismo Techniczne” z. 4 – Architektura (9).
Google Scholar
Polska: czas na małe i osiedlowe centra handlowe?, 2007, Raport King Sturge.
Google Scholar
Qadeer M.A., 1997, Pluralistic planning for multicultural cities: The Canadian practice, „Journal of the American Planning Association” vol. 63, nr 4.
Google Scholar
Racoń-Leja K., 2008, Transformacje społeczne wobec zmieniającej się struktury przestrzeni publicznych, „Czasopismo Techniczne” z. 4 – Architektura (9).
Google Scholar
Redstone L.G., 1973, New dimensions in shopping centers and stores, McGraw–Hill, New York.
Google Scholar
Ritzer G., 2001, Magiczny świat konsumpcji, MUZA, Warszawa.
Google Scholar
Rochmińska A., 2005, Rozwój sieci handlowych z udziałem kapitału zagranicznego, [w:] Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, red. J. Dzieciuchowicz, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 64–92.
Google Scholar
Scott N. K., 1989, Shopping centre design, Van Nostrand Reinhold Company, London.
Google Scholar
Scott P., 1970, Geography and retailing, Transaction Publishers, Chicago.
Google Scholar
Setkowicz P., 2008, Second Kraków kontra Bonarka City Center, „Czasopismo Techniczne” z. 4 – Architektura (9).
Google Scholar
Shanken A.M., 2009, 194X: architecture, planning, and consumer culture on the American home front, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Google Scholar
Shopping Center, 2006, EHI Retail Institute, Fakten, Hintergründe und Perspektiven.
Google Scholar
Shopping malls studies, 2011, Eastern Connecticut State University, www. mallsenchile.wikispaces.com/Shopping+Mall+Studies.
Google Scholar
Sit J., Merrilees B., Birch D., 2003, Entertainment-seeking shopping centre patrons: The missing segments, „International Journal of Retail and Distribution Management” nr 31 (2).
Google Scholar
Słodczyk J., 2003, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Google Scholar
Solal J.L., 1998, Shopping centers: The megatrends, International Council of Shopping Centers, New York.
Google Scholar
Söllner T., 2009, The history of shopping center development, GRIN Verlag.
Google Scholar
Staeheli L. A., Mitchell D., 2006, USA’s destiny? Regulating space and creating community in american shopping malls, „Urban Studies” vol. 43, nr 5/6.
Google Scholar
Sternquist B., 1997, International expansion of US retailers, „International Journal of Retail and Distribution Management” vol. 25.
Google Scholar
Taylor Z., 2000, Przekształcenia sieci handlu detalicznego i gastronomii w okresie transformacji społeczno--gospodarczej Polski, „Prace Geograficzne IGiPZ PAN” nr 175.
Google Scholar
The dimensions of parking report, 2000, Urban Land Institute, National Parking Association, Detroit.
Google Scholar
Timmermans H., 1980, Consumer spatial choice strategies: A comparative study of some alternative behavioural spatial shopping models, „Geoforum” vol. 11.
Google Scholar
Tobiasz-Lis P., 2010, Przemiany społeczno-ekonomiczne w Łodzi w świetle badań nad wyobrażeniami miasta, [w:] Studia nad bazą ekonomiczną miast i rynkiem pracy w województwie łódzkim, red. M. Wójcik, Nova Sandec, Nowy Sącz – Łódź, s. 105–114.
Google Scholar
Tölle A., 2007, Proces rewitalizacji miasta na przykładzie Poznania, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 2 (28).
Google Scholar
Tubridy M., 2006, Defining trends in shopping center history. A member perspective, „Research Review” vol. 13, nr 1.
Google Scholar
Vandell K. D., Carter C.C., 2000, Store location in shopping centres: theory and estimates, Asian Real Estate Society Meetings, Beijing.
Google Scholar
Wakefield K.L., Baker J., 1998, Excitement at the mall: Determinants and effects on shopping response, „Journal of Retaling” vol. 74, nr 4.
Google Scholar
Walid A., 2008, 2D/3D multiagent geosimulation: the case of shopping behavior of square one mall (Toronto), VDM Verlag Dr. Mueller e.K., Saarbrücken.
Google Scholar
Walid A., Moulin B., 2005, 2D–3D multiagent geosimulation with knowledge – based agents of customers’ shopping behavior in a shopping mall, „Lecture Notes in Computer Science” vol. 3693.
Google Scholar
Węcław J., 2000, Nowe centra handlowe w strukturze przestrzenno-funkcjonalnej Krakowa, [w:] Miasto postsocjalistyczne. Organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany, red. J. Kaczmarek, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 175–177.
Google Scholar
Wacław-Michniewska J., 2006, Nowe przestrzenie handlowe w aspekcie realizacji zadań samorządu terytorialnego, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcjonowanie, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 277–286.
Google Scholar
Wieloński A., 2004, Lokalizacja działalności gospodarczej. Teoretyczne podstawy, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Wilk W., 2003, Między zakupami a rozrywką – nowe znaczenie centrum handlowego, „Prace i studia Geograficzne” t. 32.
Google Scholar
Wilk W., 2005, Miejsce miast w sieciach handlowych – przykład Polski, „Prace i Studia Geograficzne” t. 35.
Google Scholar
Wisłocka I., 1971, Dom i miasto jutra, Arkady, Warszawa.
Google Scholar
Wolf K.L., 2009, Strip malls, city trees, and community values, „Arboriculture and Urban Forestry” vol. 39, nr 1.
Google Scholar
Wójcik M., 2010, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura jako „miejsce” integrujące w przestrzeni społecznej Łodzi, [w:] Łódzka metropolia. Problemy integracji społecznej i przestrzennej, red. A. Suliborski, Z. Przygodzki, Wyd. Bibliotek, Łódź, s. 41–50.
Google Scholar
www.nps.gov/index.html.
Google Scholar
www.galeriehandlowe.pl/go.live.php/PL-H1005/centra-handlowe.html.
Google Scholar
Yue-min N., 1984, An approach to shopping centre location of Shanghai’s urban area, „Acta Geographica Sinica” nr 4.
Google Scholar
Zilberg E., 2002, A troubled corner: The ruined and rebuilt environment of a central American barrio in post-Rodney King Riot Los Angeles, „City and Society” vol. 14, nr 2.
Google Scholar
Zipser W., 2010, Metody prognozowania struktur handlowo-usługowych w metropoliach na podstawie modelu podróży o celu usługowym, „Czasopismo Techniczne” z. 1 – Architektrua (3).
Google Scholar
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Dariusz Ilnicki, Sławomir Czerwiński, Działalności usługowe w otoczeniu wybranych centrów handlowych Wrocławia , Studia Miejskie: Tom 22 (2016)