Centra handlowe – główne problemy badawcze


Abstrakt

Jakkolwiek kształtowanie sie centrów handlowych w przestrzeni zurbanizowanej nie stanowi nowego zjawiska, to jednak nadal badania nad fenomenem centrów handlowych stanowią bardzo istotny przedmiot zainteresowania wielu dyscyplin naukowych. Na podstawie przeprowadzonej analizy literatury wyróżniono i scharakteryzowano dwa okresy badawcze. Pierwszy – podstawowy (do 1956 roku) – stanowi punkt wyjścia w badaniach, przedstawiając genezę i kształtowanie sie pierwotnej formuły centrum handlowego. Drugi – zaawansowany (po 1956 roku) – obejmuje krystalizacje czterech głównych nurtów badawczych określonych jako: techniczny, lokalizacyjny, ekonomiczno-organizacyjny i  behawioralny. Pomiędzy nimi można zauważyć wiele wzajemnych i  złożonych zależności, które ze względu na pojawianie sie nowych wyspecjalizowanych płaszczyzn badawczych podlegają nieustannej ewolucji.

Słowa kluczowe:

centrum handlowe, okresy badawcze, nurty badawcze, literatura

Aldridge A., 2006, Konsumpcja, tłum. M. Żakowski, Sic!, Warszawa.
  Google Scholar

Arnold M. J., Reynolds K. E., 2003, Hedonic shopping motivations, „Journal of Retailing” vol. 79, nr 2.
  Google Scholar

Augé M., 2010, Nie-miejsca: wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. R. Chymkowski, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Baker G., Funaro B., 1951, Shopping centers: Design and operation, Van Nostrand Reinhold Company, New York.
  Google Scholar

Bartkowski J., Klima E., Rochmińska A., 2005, Rozwój sklepów wielkopowierzchniowych i usług gastronomicznych w Łodzi, [w:]: Gospodarka w przestrzeni polskich miast, red. T. Marszał T., KPZK PAN, Warszawa, s. 227–240 2005. Biuletyn, z. 216.
  Google Scholar

Basic configurations and types for the United States, 2004, International Council of Shopping Center, New York.
  Google Scholar

Baudrillard J., 1998, The consumer society: Myths and structures, SAGE, London.
  Google Scholar

Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, tłum. Tomasz Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  Google Scholar

Beddington N., 1991, Shopping centres: retail development, design, and management, Butterworth Architecture, Oxford.
  Google Scholar

Benko G., 1993, Geografia technopolii, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Boeckl M., 1995, Visionäre und Vertriebene. Österreichische Spuren in der modernen amerikanischen Architektur, Ernst und Sohn, Berlin.
  Google Scholar

Bogdanov D., 2002, Problemy lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, [w:] Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast, red. J. Słodczyk, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 527–534.
  Google Scholar

Borowska A., 2009, Społeczeństwo konsumpcyjne – charakterystyka, „Zeszyty Naukowe Politechniki Białostockiej, Ekonomika i Zarządzanie” z. 14.
  Google Scholar

Bul A.A., Ordway N., 1987, Shopping center innovations: The past 50 years, „Urban Land” nr 6.
  Google Scholar

Canbay C.S., Hepbasil A., Gekon G., 2004, Evaluating performance indices of a shopping centre and implementing HVAC control principles to minimize energy usage, „Energy and Buildings”, vol. 36.
  Google Scholar

Chase J., 1991, The role of consumerism in American architecture, ”Journal of Architectural Education” vol. 44, nr 4.
  Google Scholar

Cheng W. L., Li W., Yu L., 2005, The analytic network process (ANP) approach to location selection: a shopping mall illustration, „Construction Innovation” nr 5.
  Google Scholar

Childs M. C., 1999, Parking spaces: a design, implementation, and use manual for architects, planners, and engineers, McGraw–Hill, New York.
  Google Scholar

Chmielak G., 1999, Centra handlowe – analiza lokalizacji, „Nieruchomości” nr 6.
  Google Scholar

Chmielewski J.M., 2001, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, Warszawa.
  Google Scholar

Ciechomski W., 2010, Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań.
  Google Scholar

Ciok S., 1999, Zagospodarowanie infrastrukturalne tras autostradowych w Polsce południowo-zachodniej, „Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG” red. J. Kitowski, Warszawa–Rzeszów, t. 5, s. 47–61.
  Google Scholar

Clarke D.B., 2003, The consumer society and the postmodern city, Routledge, London.
  Google Scholar

Cohen N. E., 2002, America’s marketplace: The history of shopping centers, Lyme Conn., Greenwich.
  Google Scholar

Coleman P., 2006, Shopping environments: evolution, planning and design, Architectural Press, London.
  Google Scholar

Crawford M., 2000, The world in shopping mall from variations on a theme park (1992), [w:] The city cultures reader, red. M. Miles, T. Hall, I. Borden, Routledge, New York, s. 126–140.
  Google Scholar

Cudny W., 2008, Rola prywatnych inwestorów w rewitalizacji terenów poprzemysłowych Łodzi, [w:] Zarządzanie krajobrazem kulturowym, red. J Plit, PTG, Sosnowiec, s. 379–436. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 10
  Google Scholar

Czarnecki W., 1962, Planowanie miast i osiedli. Sieć komunikacyjna dalekiego zasięgu, t. 4, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Dawson J., 1999, The evolution and future structure of retailing in Europe, [w:] The internationalisation of retailing in Europe, Centre for The study of Commercial Activity, Ryerson Polytechnic University, Toronto, s. 1–13.
  Google Scholar

Dawson J.A., Lord J.P., 1985, Shopping centre development: policies and prospects, Routledge, New York.
  Google Scholar

Davis T. C., 1991, Theatrical antecedents of the mall that ate downtown, „Journal of Popular Culture” Spring.
  Google Scholar

Denis Ch., 2005, Objects of desire: consumer behaviour in shopping centre choices, Palgrave Macmillan, London.
  Google Scholar

Dennis Ch., Marsland D., Cockett T., 2002, Central place practice: shopping centre attractiveness measures, hinterland boundaries and the UK retail hierarchy, „Journal of Retailing and Consumer Services” nr 9.
  Google Scholar

Des Rosiers F., Thériault M., Ménétrier L., 2005, Spatial versus non-spatial determinants of shopping center rents: modeling location and neighborhood-related factors, „Journal of Real Estate Research” vol. 27, nr 3.
  Google Scholar

Dobosz P., Skrzydło-Niżnik I., 2003, Prawne problemy procesu inwestycyjno-budowlanego i konserwatorskiego, Wyd. Zakamycze, Kraków.
  Google Scholar

Dołhun A., 2011, Regulacje czy nadregulacje w kwestii wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (WOH), TUP, Katowice.
  Google Scholar

Domański T., 2001, Strategie marketingowe dużych sieci handlowych, PWN, Warszawa–Łódź.
  Google Scholar

Domański T., 2005, Strategie rozwoju handlu, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Dowling R. W., 1943, Neighborhood shopping centers, „Architectural Forum” nr 79.
  Google Scholar

Dowling R. W., 1944, Shopping Centers – a Neighborhood Necessity, „Urban Land” nr 3.
  Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., 2006, Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie, [w:] XIX Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w mieście. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Uniwersytet Łódzki, Łódź, s. 245–254.
  Google Scholar

Eppli M., Benjamin J.D., 1994, The Evolution of shopping center research: A review and analysis, „Journal of Real Estate Research” vol. 9, nr 1.
  Google Scholar

Eppli M., Shilling J. D., 1996, How Critical is a good location to a regional shopping center?, „Journal of Real Estate Research” vol. 12, nr 3.
  Google Scholar

Facility location: applications and theory, 2004, red. Z. Drezner, H. W. Hamacher, Springer, New York.
  Google Scholar

Feinberg R.A., Meoli J., 1991, A brief history of the mall, „Advances in Consumer Research” vol. 18.
  Google Scholar

Feinberg S., 1960, What makes shopping malls tick, „Fairchild Publications”, s. 7.
  Google Scholar

Feiss C., 1940, Community shopping centers, „Architectural Record” nr 6.
  Google Scholar

Fisher H.T., 1950, Can main street compete?, „The American City” vol. 65, nr 10.
  Google Scholar

Frieden B. J., Sagalyn L. B., 1991, Downtown, inc.: How America rebuilds cities, MIT Press.
  Google Scholar

Fuhrmann M., 2006, Miasto w mieście. Przestrzeń centrum handlowego jako substytut przestrzeni miejskiej, [w:] Dynamika przestrzeni miejskiej, red. T. Duda, M. Fuhrmann, A. Genedźwił, A. Izdebski, K. Kuzko, M. Pieniążek, Wyd. Poznańskie, Poznań–Warszawa, s. 71–76.
  Google Scholar

Garreau J., 1991, Edge city: Life on the new frontier, Anchor, New York.
  Google Scholar

Gillette Jr. H., 1985, The evolution of the planned shopping center in suburb and city, „Journal of the American Planning Association” vol. 51, nr 4.
  Google Scholar

Główne ulice handlowe, 2010, On.Point reports, Jones Lang laSalle, www.joneslanglasalle.com.
  Google Scholar

Górka Z., Trzepacz P., 2006, Węzły autostrady A4 jako czynniki rozwoju oraz przemian w zagospodarowaniu peryferyjnych osiedli Krakowa, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 345–351.
  Google Scholar

Gruen V., 1943, Shopping Center, „Architectural Forum” nr 78.
  Google Scholar

Gruen, V., Smith L.P., 1952, Shopping centers: The new building type, „Progressive Architecture” vol. 33.
  Google Scholar

Gruen, V., Smith L., 1960, Shopping towns USA: The planning of shopping centers, Reinhold Publishing Corporation, New York.
  Google Scholar

Guy C., 1994, The retail development process: location, property, and planning, Routledge, London.
  Google Scholar

Hardwick M.F., 2004, Mall maker: Victor Gruen, architect of an American Dream, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.
  Google Scholar

Henclewska L., 2005, Ewolucja centrów handlowych w Polsce na przykładzie rynku amerykańskiego, „Nieruchomości” nr 10 (86).
  Google Scholar

Hendershott P.H., Hendershott R.J., Hendershott T.J., 2001, The future of virtuall malls, „Real Estate Finance”.
  Google Scholar

Hrehorowicz-Gaber H., Gaber T., 2008, Współczesne życie miasta w aspekcie przemian w zakresie usług i handlu, „Czasopismo Techniczne”, z. 3 – Architektura (8).
  Google Scholar

Huff D.L., 1964, Defining and estimating a trading area, „The Journal of Marketing” vol. 28, nr 3.
  Google Scholar

Ilnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego, t. 11.
  Google Scholar

Jackson K. T., 1996, All the world’s a mall: Reflections on the social and economic consequences of the American shopping center, „The American Historical Review” vol. 101, nr 4.
  Google Scholar

Jałowiecki B., 2005, Przestrzeń ludyczna – nowe obszary metropolii, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 3 (21).
  Google Scholar

Jarosz A., 2001, Miejsce hipermarketów w przestrzeni miejskiej aglomeracji, [w:] Warszawa jako przedmiot badań w geografii społeczno-ekonomicznej, red. G. Węcławowicz, IGiPZ PAN, Warszawa, s. 253–264. Prace Geograficzne, 184.
  Google Scholar

Jaroszewska-Brudnicka R., Brudnicki R., 2008, W poszukiwaniu „serca miasta”, „Czasopismo Techniczne” z. 3 – Architektura (8).
  Google Scholar

Jodido P., 2010, Shopping architecture now!, Taschen America LLC, Los Angeles.
  Google Scholar

Jones W. D., 1999, Highland park shopping village, National Park Service, Washington.
  Google Scholar

Kaczmarek T., 2010, Struktura przestrzenna handlu detalicznego. Od skali globalnej do lokalnej, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań.
  Google Scholar

Kaczmarek T., Kaczmarek U., 2006, Stara i nowa przestrzeń handlowa Poznania, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcjonowanie, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 221–230.
  Google Scholar

Kelley E.J., 1956, Shopping centers. Locating controlled regional centers, The Eno Foundation for Highway Traffic Control, Saugatuck.
  Google Scholar

Kivell P. T., Shaw G., 1980, The study of the retail location, [w:] Retail geography, red. J. A. Dawson, Halsted Press, New York, s. 95–155.
  Google Scholar

Kliment S.A., 2004, Building type basics for retail and mixed – use facilities, John Wiley and Sons, New Jersey.
  Google Scholar

Kłosowski F., 2002, Hipermarkety w przestrzeni handlowej miast aglomeracji katowickiej, [w:] Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast, red. J. Słodczyk, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 373–382.
  Google Scholar

Kociuba D., 2006, Nowe przestrzenie handlowe Lublina, [w:] XIX Konserwatorium Wiedzy o Mieście. Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 231–244.
  Google Scholar

Kotler P., 1994, Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa.
  Google Scholar

Kotler P., 1999, Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa.
  Google Scholar

Kowinski W., 1985, The malling of America: An inside look at the great consumer paradise, Publisher: William Morrow & Co, New York.
  Google Scholar

Kramer R., 1996, Ethik des Geldes, Verlag Duncker und Hublot, Berlin.
  Google Scholar

Kuc-Słuszniak B., 2008a,, Targowisko różnorodności – targowisko próżności. Współczesne centrum handlowe w przestrzeni miejskiej, „Czasopismo Techniczne” z. 3 – Architektura (8).
  Google Scholar

Kuc-Słuszniak B., 2008b, Nowe w starym – centra handlowe w Rybniku, „Czasopismo Techniczne” z. 6 Architektura (15).
  Google Scholar

Lambert J., 2006, One step closer to a pan–European shopping center standard illustrating the new framework with examples, “Internationaln Council of Shopping Center Report” vol. 13, nr 2.
  Google Scholar

Lifestyle shopping center: A retail evolution of the 21st century, 2003, aut. Y-K Kim, P. Sullivan, C. Trotter, J.C. Forney, „Journal of Shopping Center Research” vol. 2, nr 10.
  Google Scholar

Lillibridge R. M., 1948, Shopping centers in urban redevelopment, „Land Economics” vol. 24, nr 2.
  Google Scholar

Longstreth R., 1986, J. C. Nichols, the Country Club Plaza, and notions of modernity, “The Harvard Architectural Review: Precedent and Invention” vol. 5.
  Google Scholar

Longstreth R., 1997, City center to regional mall: Architecture, the automobile, and retailing in california, 1920–1950, MIT Press, Cambridge.
  Google Scholar

Lowe M. S., 2000, Britain’s regional shopping centres: New urban forms?, „Urban Stud” vol. 37.
  Google Scholar

Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, PWN, Warszawa.
  Google Scholar

Makowski G., 2003, Świątynia konsumpcji, Trio, Warszawa.
  Google Scholar

Maleszyk E., 1997a, Tendencje inwestycji handlowych, „Wiadomości Statystyczne” t. 42, z. 1.
  Google Scholar

Maleszyk E., 1997b, Inwestycje a postęp techniczny w handlu, „Wiadomości Statystyczne”, t. 42, z. 10.
  Google Scholar

Maleszyk E., 1998, Zagraniczne sieci handlowe w Polsce, „Gospodarka Narodowa” nr 8–9.
  Google Scholar

Maleszyk E., 2000, Przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym w handlu, „Wiadomości Statystyczne” t. 45, z. 1.
  Google Scholar

Maleszyk E., 2004, Rozwój sieci handlowych obsługi masowej w Polsce, „Wiadomości Statystyczne” t. 49, z. 1.
  Google Scholar

Malinowski M., 2007, Co z tą polszczyzną?, Promo, Kraków.
  Google Scholar

Massagali M. K., 2000, E-tail vs retail the future of the dowtown regional shopping mall, Massachusetts Instytute of Technology, Cambridge.
  Google Scholar

McGlodrick P.J., Davies G., 1995, International retaling: Trends and strategies, Pitman Publishing, Glasgow.
  Google Scholar

Measuring brand image: shopping centre case studies, 2002, aut. Ch. Dennis, J. Murphy, D. Marsland, T. Cockett, T. Patel, „International Review of Retail, Distribution and Consumer Research” nr 12 (4).
  Google Scholar

Merts J. E., 1949, The shopping center – a new trend in retailing, „Journal of Marketing” nr 13.
  Google Scholar

Mesher L., 2010, Basics interior design: Retail design, AVA Publishing, Worting.
  Google Scholar

Muller T., 1978, Central business districts, cities, and shopping malls, „Urban Land Institute”.
  Google Scholar

Mumford L., 1961, The city in history, Penguin Book Group, London.
  Google Scholar

Mutebi A.M., 2007, Regulatory responses to large-format transnational retail in south-east Asian cities, „Urban Studies” vol. 44, nr 2.
  Google Scholar

Naisbitt J., 1997, Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie, Zysk i S-ka, Poznań.
  Google Scholar

Namyślak B., 2006, Rozwój wielkopowierzchniowych obiektów handlowych we Wrocławiu, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcjonowanie, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 265–276.
  Google Scholar

Nichols J.C., 1929, Developing outlying shopping centers, „The American City” vol. 44, nr 7.
  Google Scholar

Nichols J.C., 1948, Shopping centers: Look before you lea, „Urban Land” nr 7.
  Google Scholar

Niemiec P., 2002, Stare i nowe centra handlowe Wrocławia, „Dolny Śląsk” nr 10.
  Google Scholar

Olearczyk A., 1978, Istota ośrodków i kompleksów handlowych, „Miasto” nr 3.
  Google Scholar

Olshavsky R. W., Granbois D.H., 1979, Consumer decision making–fact or fiction?, “Journal of Consumer Research” vol. 6, nr 2.
  Google Scholar

Oppewal H., Timmermans H., 1999, Modeling consumer perception of public space in shopping center, „Environment and Behavior” vol. 31, nr 1.
  Google Scholar

Pacione M., 2001, Geografia urban: A global perspective, Routledge, New York.
  Google Scholar

Parking requirements for shopping centers: summary recommendations and research study report, 1999, Walker Parking Consultants, Urban Land Institute, International Council of Shopping Centers, Detroit.
  Google Scholar

Pedreschi R., 2000, The engineer’s contribution to contemporary architecture: Eladio Dieste, Thomas Telford Publishing, London.
  Google Scholar

Pindakiewicz J., 1995, Handel detaliczny w Europie Zachodniej, „Marketing i Rynek” nr 4.
  Google Scholar

Pirowski T., Drzewiecki W., 2000, Wybrane problemy modelowania przestrzennych interakcji zachowań konsumentów z wykorzystaniem GIS, „Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji” vol. 10.
  Google Scholar

Plesińska K., 2008, Historyczne i współczesne przestrzenie publiczne w Poznaniu i ich rola w życiu miasta, „Czasopismo Techniczne” z. 4 – Architektura (9).
  Google Scholar

Polska: czas na małe i osiedlowe centra handlowe?, 2007, Raport King Sturge.
  Google Scholar

Qadeer M.A., 1997, Pluralistic planning for multicultural cities: The Canadian practice, „Journal of the American Planning Association” vol. 63, nr 4.
  Google Scholar

Racoń-Leja K., 2008, Transformacje społeczne wobec zmieniającej się struktury przestrzeni publicznych, „Czasopismo Techniczne” z. 4 – Architektura (9).
  Google Scholar

Redstone L.G., 1973, New dimensions in shopping centers and stores, McGraw–Hill, New York.
  Google Scholar

Ritzer G., 2001, Magiczny świat konsumpcji, MUZA, Warszawa.
  Google Scholar

Rochmińska A., 2005, Rozwój sieci handlowych z udziałem kapitału zagranicznego, [w:] Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, red. J. Dzieciuchowicz, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 64–92.
  Google Scholar

Scott N. K., 1989, Shopping centre design, Van Nostrand Reinhold Company, London.
  Google Scholar

Scott P., 1970, Geography and retailing, Transaction Publishers, Chicago.
  Google Scholar

Setkowicz P., 2008, Second Kraków kontra Bonarka City Center, „Czasopismo Techniczne” z. 4 – Architektura (9).
  Google Scholar

Shanken A.M., 2009, 194X: architecture, planning, and consumer culture on the American home front, University of Minnesota Press, Minneapolis.
  Google Scholar

Shopping Center, 2006, EHI Retail Institute, Fakten, Hintergründe und Perspektiven.
  Google Scholar

Shopping malls studies, 2011, Eastern Connecticut State University, www. mallsenchile.wikispaces.com/Shopping+Mall+Studies.
  Google Scholar

Sit J., Merrilees B., Birch D., 2003, Entertainment-seeking shopping centre patrons: The missing segments, „International Journal of Retail and Distribution Management” nr 31 (2).
  Google Scholar

Słodczyk J., 2003, Przestrzeń miasta i jej przeobrażenia, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Solal J.L., 1998, Shopping centers: The megatrends, International Council of Shopping Centers, New York.
  Google Scholar

Söllner T., 2009, The history of shopping center development, GRIN Verlag.
  Google Scholar

Staeheli L. A., Mitchell D., 2006, USA’s destiny? Regulating space and creating community in american shopping malls, „Urban Studies” vol. 43, nr 5/6.
  Google Scholar

Sternquist B., 1997, International expansion of US retailers, „International Journal of Retail and Distribution Management” vol. 25.
  Google Scholar

Taylor Z., 2000, Przekształcenia sieci handlu detalicznego i gastronomii w okresie transformacji społeczno--gospodarczej Polski, „Prace Geograficzne IGiPZ PAN” nr 175.
  Google Scholar

The dimensions of parking report, 2000, Urban Land Institute, National Parking Association, Detroit.
  Google Scholar

Timmermans H., 1980, Consumer spatial choice strategies: A comparative study of some alternative behavioural spatial shopping models, „Geoforum” vol. 11.
  Google Scholar

Tobiasz-Lis P., 2010, Przemiany społeczno-ekonomiczne w Łodzi w świetle badań nad wyobrażeniami miasta, [w:] Studia nad bazą ekonomiczną miast i rynkiem pracy w województwie łódzkim, red. M. Wójcik, Nova Sandec, Nowy Sącz – Łódź, s. 105–114.
  Google Scholar

Tölle A., 2007, Proces rewitalizacji miasta na przykładzie Poznania, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 2 (28).
  Google Scholar

Tubridy M., 2006, Defining trends in shopping center history. A member perspective, „Research Review” vol. 13, nr 1.
  Google Scholar

Vandell K. D., Carter C.C., 2000, Store location in shopping centres: theory and estimates, Asian Real Estate Society Meetings, Beijing.
  Google Scholar

Wakefield K.L., Baker J., 1998, Excitement at the mall: Determinants and effects on shopping response, „Journal of Retaling” vol. 74, nr 4.
  Google Scholar

Walid A., 2008, 2D/3D multiagent geosimulation: the case of shopping behavior of square one mall (Toronto), VDM Verlag Dr. Mueller e.K., Saarbrücken.
  Google Scholar

Walid A., Moulin B., 2005, 2D–3D multiagent geosimulation with knowledge – based agents of customers’ shopping behavior in a shopping mall, „Lecture Notes in Computer Science” vol. 3693.
  Google Scholar

Węcław J., 2000, Nowe centra handlowe w strukturze przestrzenno-funkcjonalnej Krakowa, [w:] Miasto postsocjalistyczne. Organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany, red. J. Kaczmarek, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 175–177.
  Google Scholar

Wacław-Michniewska J., 2006, Nowe przestrzenie handlowe w aspekcie realizacji zadań samorządu terytorialnego, [w:] Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcjonowanie, red. I. Jażdżewska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 277–286.
  Google Scholar

Wieloński A., 2004, Lokalizacja działalności gospodarczej. Teoretyczne podstawy, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  Google Scholar

Wilk W., 2003, Między zakupami a rozrywką – nowe znaczenie centrum handlowego, „Prace i studia Geograficzne” t. 32.
  Google Scholar

Wilk W., 2005, Miejsce miast w sieciach handlowych – przykład Polski, „Prace i Studia Geograficzne” t. 35.
  Google Scholar

Wisłocka I., 1971, Dom i miasto jutra, Arkady, Warszawa.
  Google Scholar

Wolf K.L., 2009, Strip malls, city trees, and community values, „Arboriculture and Urban Forestry” vol. 39, nr 1.
  Google Scholar

Wójcik M., 2010, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura jako „miejsce” integrujące w przestrzeni społecznej Łodzi, [w:] Łódzka metropolia. Problemy integracji społecznej i przestrzennej, red. A. Suliborski, Z. Przygodzki, Wyd. Bibliotek, Łódź, s. 41–50.
  Google Scholar

www.nps.gov/index.html.
  Google Scholar

www.galeriehandlowe.pl/go.live.php/PL-H1005/centra-handlowe.html.
  Google Scholar

Yue-min N., 1984, An approach to shopping centre location of Shanghai’s urban area, „Acta Geographica Sinica” nr 4.
  Google Scholar

Zilberg E., 2002, A troubled corner: The ruined and rebuilt environment of a central American barrio in post-Rodney King Riot Los Angeles, „City and Society” vol. 14, nr 2.
  Google Scholar

Zipser W., 2010, Metody prognozowania struktur handlowo-usługowych w metropoliach na podstawie modelu podróży o celu usługowym, „Czasopismo Techniczne” z. 1 – Architektrua (3).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-25

Cited By / Share

Czerwiński, S. (2020). Centra handlowe – główne problemy badawcze. Studia Miejskie, 8, 171–188. Pobrano z https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/sm/article/view/2354

Autorzy

Sławomir Czerwiński 
https://orcid.org/0000-0001-5334-6409

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.