Geoparki jako otwarte muzea dziedzictwa geologicznego w procesie podnoszenia atrakcyjności turystycznej terenów zurbanizowanych

Abstrakt

Geoparki mają swoją ugruntowaną pozycję w zakresie promocji i rozwoju regionów, w tym miast, w skali zarówno europejskiej, jak i światowej. Przestrzeń zurbanizowana należy do najsilniej przekształcanych środowisk krajobrazowych, a zarówno jej obecny stan, jak i planowane kierunki wprowadzenia zmian nie zawsze są kompatybilne z obowiązującymi zasadami zrównoważonego rozwoju. Jednym z atrakcyjniejszych kierunków rozwoju miast jest zwiększanie jego atrakcyjności poprzez rozwój geoparków jako miejsca destynacji turystycznej w szerokim znaczeniu tego pojęcia. Ta innowacyjna forma kształtowania krajobrazu zurbanizowanego łączy w sobie wiele funkcji rozwojowych, w tym m.in. rekreacyjną, edukacyjną a  jednocześnie generującą konkretne efekty ekonomiczne. Geopark Kielce, położony w  granicach administracyjnych miasta, stanowi jeden z ciekawszych przykładów wykorzystania przestrzeni do niedawna nieaktywnej gospodarczo do rozwoju funkcji turystyczno-rekreacyjnej, poprawy estetyki lokalnej przestrzeni, a jednocześnie implikującej ekonomiczne efekty i na dodatek, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, przestrzeni zurbanizowanej.

Słowa kluczowe:

geopark, atrakcyjność turystyczna, przestrzeń zurbanizowana, krajobraz, innowacyjność

Aleksandrowicz Z., 2006, Geoparki – nowe wyzwanie dla ochrony dziedzictwa geologicznego, „Przegląd Geologiczny”, vol. 54.
  Google Scholar

Aplication Guidelines for Membership in the Global Geoparks Network, http://www.unesco.org/science/earth/geoparks.shtml (28.06.2014).
  Google Scholar

Gasidło K., 2010, Kierunki przekształceń przestrzeni przemysłu. Monografia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  Google Scholar

http://www.europeangeoparks.org/aboutGGN/list/in (30.12.2014).
  Google Scholar

http://www.globalgeopark.org/aboutGGN/list/in (30.12.2014).
  Google Scholar

https://d1dmfej9n5lgmh. cloudfront – czerwiec 2014.
  Google Scholar

Janczak K., Patelak K., 2014, Uczestnictwo Polaków w wyjazdach turystycznych w 2013 roku, Activ Group Ministerstwa Sportu i Turystyki Łódź, czerwiec 2014 r., net/msport/ article_attachments/attachments/61074/original/Uczestnictwo_Polak%C3%B3w_w_wyjazdach_turystycznych_w_2013_roku.pdf?1407223970 (28.06.2014).
  Google Scholar

Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.
  Google Scholar

Kaczmarek J., 2012, Egzo- i endogeniczna gospodarka turystyczna jako przykład kreowania i zarządzania przestrzenią w mieście, „Studia Miejskie”, nr 7.
  Google Scholar

Perspektywy rozwoju geoparków w świetle badań krajobrazowych i regionalnych – teoria i praktyka, 2010, [red. Strzyż M., Świercz] „Problemy Ekologii Krajobrazu”, t. XXIX.
  Google Scholar

Strzyż M. 2009, Wybrane aspekty rozwoju geoparków regionu świętokrzyskiego, [w:] Perspektywy rozwoju geoparków w regionie świętokrzyskim, red. W. Trela, Z, Złonkiewicz, Kieleckie Towarzystwo Naukowe, Oddział Kielecki PTG, Kielce.
  Google Scholar

Strzyż M., Śmigielska M., 2010, Tworzenie geoparków jako potencjalnych miejsc desygnacji turystycznej, [w:] Ekonomiczne drogowskazy współpracy Polska – Rosja (stymulatory i determinanty), red. M. Śmigielska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  Google Scholar

Śmigielska M., Żurek M. 2009, O procesie powstawania inicjatywy klastrowej „Krainy Miodowo-Mlecznej”. Rekapitulacja działań (2000–2009), KOLOT, Kluczbork.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-10-31

Cited By / Share

Strzyż, M. (2020). Geoparki jako otwarte muzea dziedzictwa geologicznego w procesie podnoszenia atrakcyjności turystycznej terenów zurbanizowanych. Studia Miejskie, 16, 59–74. https://doi.org/10.25167/sm.2413

Autorzy

Małgorzata Strzyż 
https://orcid.org/0000-0002-8899-7372

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.