DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA MAŁYCH MIAST – ANALIZA PORÓWNAWCZA WYBRANYCH GMIN GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKIEJ METROPOLII I HOLANDII PÓŁNOCNEJ

Michał Jarosław Lorbiecki

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-9917-3360

Abstrakt

W artykule przedstawione zostały badania, które pozwoliły na stworzenie rankingu dostępności komunikacyjnej małych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Holandii Północnej na podstawie wybranych gmin przy użyciu metod taksonomicznych. Zweryfikowane zostały hipotezy stanowiące, że udział samochodów jest wyższy w gminach o niższym poziomie dostępności komunikacyjnej a poziom ten jest wyższy wśród gmin o większej gęstości zaludnienia i zwartości zabudowy. Na podstawie wyników analizy porównawczej wybranych małych miast Polski i Holandii można dostrzec wyraźną różnicę widoczną przede wszystkim w liczbie samochodów w miastach, czasie podróży i częstotliwości kursów transportu zbiorowego. Wyniki badania mogą stanowić poziom odniesienia dla prowadzenia regionalnej polityki transportowej.

Słowa kluczowe:

dostępność komunikacyjna miast, małe miasta, metropolia, gospodarka przestrzenna, ekonomika miejska

1. Górniak, Joanna. 2015. Identyfikacja dostępności komunikacyjnej miast na podstawie wskaźników wyposażenia infrastrukturalnego w Polsce. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 249, 2015, 146-147.
2. Brown, Jeffrey, Robert, Eric Morris i Brian Taylor. 2009. Paved With Good Intentions: Fiscal Politics, Freeways, and the 20th Century American City. Access, 35, Fall 2009, 30-37.
3. DiMento, Joseph i Cliff Ellis. 2013. Changing Lanes: Visions and Histories of Urban Freeways, MIT Press.
4. GUS. 2019. Główny Urząd Statystyczny. Bank Danych Lokalnych. Dostęp: 01.04.2021. https://bdl.stat.gov.pl/BDL/.
5. Heffner, Krystian. 2008. Funkcjonowanie małych miast w systemie osadniczym Polski w perspektywie 2033 r. Ekspertyzy do Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
6. Koźlak, Aleksandra. 2012. Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionalnego w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
7. Litman, Todd. (2006), Transportation Market Distortions. Berkeley Planning Journal; issue theme Sustainable Transport in the United States: From Rhetoric to Reality?, Vol.19, 19-36.
8. Program Działań Strategicznych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do roku 2022. Załącznik do uchwały nr XXI/162/2019 Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z dnia 19 grudnia 2019 r., 16.
9. Rosik, Piotr. 2012. Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Polska Akademia Nauk.
10. Statistics Netherlands. 2019. Centraal Bureau van Statistiek. Dostęp: 01.04.2021. https://www.cbs.nl/.
11. Taylor, Zbigniew. 2003. Zamknięcia dla ruchu pasażerskiego linii kolejowych w Polsce i ich społeczne konsekwencje. Przegląd Geograficzny, z. 3, 351–383.
12. Trammer, Karol. 2012. Dostępność komunikacyjna i mobilność w polskich regionach. Infors. Zagadnienia społeczno-gospodarcze, Nr 6(120), Biuro Analiz Sejmowych, 3.

Opublikowane
2021-06-01

Cited By / Share

Lorbiecki, M. J. (2021). DOSTĘPNOŚĆ KOMUNIKACYJNA MAŁYCH MIAST – ANALIZA PORÓWNAWCZA WYBRANYCH GMIN GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKIEJ METROPOLII I HOLANDII PÓŁNOCNEJ. Studia Miejskie, 41, 25–38. https://doi.org/10.25167/sm.4218

Autorzy

Michał Jarosław Lorbiecki 
https://orcid.org/0000-0002-9917-3360

urbanista, ekonomista, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Tychy ds. koordynowania i rozwoju przestrzeni publicznej dla ruchu pieszego, Główny specjalista Wydziału Planowania Przestrzennego i Urbanistyki Urzędu Miasta Tychy, doktorant w Katedrze Gospodarki Przestrzennej i Środowiskowej i Członek Rady Programowej kierunku Gospodarka przestrzenna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Członek zarządu Towarzystwa Urbanistów Polskich Oddział Śląski.



Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.