TRANSPORTATION ACCESSIBILITY OF SMALL TOWNS - A COMPARATIVE ANALYSIS OF SELECTED COMMUNES OF UPPER-SILESIAN- ZAGŁĘBIE METROPOLIS AND NORTHERN HOLLAND
Michał Jarosław Lorbiecki
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicachhttps://orcid.org/0000-0002-9917-3360
Abstract
The paper presents a research that allowed to create a ranking of the transportation accessibility of small towns in the Upper Silesian and Zagłębie Metropolis and in the Northern Holland on the basis of selected communes using taxonomic methods. Hypotheses stating that the share of cars is higher in communes with lower level of transportation accessibility and this level is higher among communes with higher population density and compactness of development were verified. On the basis of the results of the comparative analysis of selected small towns in Poland and the Netherlands, a clear difference can be seen especially in the number of cars in the towns, the travel time and the frequency of public transportation. The results of the study may serve as a benchmark for regional transportation policy.
Keywords:
transportation accessibility of cities, small towns, metropolis, spatial economics, urban economicsReferences
2. Brown, Jeffrey, Robert, Eric Morris i Brian Taylor. 2009. Paved With Good Intentions: Fiscal Politics, Freeways, and the 20th Century American City. Access, 35, Fall 2009, 30-37.
3. DiMento, Joseph i Cliff Ellis. 2013. Changing Lanes: Visions and Histories of Urban Freeways, MIT Press.
4. GUS. 2019. Główny Urząd Statystyczny. Bank Danych Lokalnych. Dostęp: 01.04.2021. https://bdl.stat.gov.pl/BDL/.
5. Heffner, Krystian. 2008. Funkcjonowanie małych miast w systemie osadniczym Polski w perspektywie 2033 r. Ekspertyzy do Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
6. Koźlak, Aleksandra. 2012. Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionalnego w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
7. Litman, Todd. (2006), Transportation Market Distortions. Berkeley Planning Journal; issue theme Sustainable Transport in the United States: From Rhetoric to Reality?, Vol.19, 19-36.
8. Program Działań Strategicznych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do roku 2022. Załącznik do uchwały nr XXI/162/2019 Zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z dnia 19 grudnia 2019 r., 16.
9. Rosik, Piotr. 2012. Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Polska Akademia Nauk.
10. Statistics Netherlands. 2019. Centraal Bureau van Statistiek. Dostęp: 01.04.2021. https://www.cbs.nl/.
11. Taylor, Zbigniew. 2003. Zamknięcia dla ruchu pasażerskiego linii kolejowych w Polsce i ich społeczne konsekwencje. Przegląd Geograficzny, z. 3, 351–383.
12. Trammer, Karol. 2012. Dostępność komunikacyjna i mobilność w polskich regionach. Infors. Zagadnienia społeczno-gospodarcze, Nr 6(120), Biuro Analiz Sejmowych, 3.
Authors
Michał Jarosław Lorbieckihttps://orcid.org/0000-0002-9917-3360
urbanist, economist, Plenipotentiary of the Mayor of Tychy for the coordination and development of public space for pedestrian traffic, Chief Specialist at the Department of Spatial Planning and Urbanism of the Tychy City Hall, PhD student at the Department of Spatial and Environmental Economics and Member of the Program Council of the Spatial Economics studies at the University of Economics in Katowice, Board Member of the Silesian Branch of the Association of Polish Urban Planners.
Statistics
Downloads
License
Copyright (c) 2021 Studia Miejskie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.