Creative clusters in Poland and theoretical cluster structure- similarities and differences

Beata Namyślak

Uniwersytet Wrocławski
https://orcid.org/0000-0001-6558-4383

Abstrakt

Celem opracowania jest ukazanie stopnia zgodności między definicją klastra w literaturze przedmiotu a funkcjonującymi w Polsce klastrami opartymi o działalności twórcze. Autor postanowił zanalizować następujące cechy: otwartość klastrów, zdefiniowanie celów współpracy oraz wspólnych strategii rozwoju, koncentrację przestrzenną podmiotów oraz znaczenie bliskości geograficznej, jak również relację kooperacji i konkurencji w klastrze.

Jedyną cechą, która zdecydowanie znalazła potwierdzenie w przeprowadzonym badaniu bezpośrednim była otwartość struktur klastrowych. Klastry w większości przypadków zwiększały liczbę podmiotów-członków. Tworzone były jednocześnie nowe podmioty w otoczeniu, które z czasem stawały się również członkami klastra. W przypadku pozostałych trzech cech trudno o ich jednoznaczne potwierdzenie. Przykładowo, wspólne strategie rozwoju posiadało jedynie 5 z 17  analizowanych klastrów kreatywnych.



Opublikowane
2020-04-29

Cited By / Share

Namyślak, B. (2020). Creative clusters in Poland and theoretical cluster structure- similarities and differences. Studia Miejskie, 34. https://doi.org/10.25167/sm.960

Autorzy

Beata Namyślak 
https://orcid.org/0000-0001-6558-4383

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.