Creative clusters in Poland and theoretical cluster structure- similarities and differences
Abstrakt
Celem opracowania jest ukazanie stopnia zgodności między definicją klastra w literaturze przedmiotu a funkcjonującymi w Polsce klastrami opartymi o działalności twórcze. Autor postanowił zanalizować następujące cechy: otwartość klastrów, zdefiniowanie celów współpracy oraz wspólnych strategii rozwoju, koncentrację przestrzenną podmiotów oraz znaczenie bliskości geograficznej, jak również relację kooperacji i konkurencji w klastrze.
Jedyną cechą, która zdecydowanie znalazła potwierdzenie w przeprowadzonym badaniu bezpośrednim była otwartość struktur klastrowych. Klastry w większości przypadków zwiększały liczbę podmiotów-członków. Tworzone były jednocześnie nowe podmioty w otoczeniu, które z czasem stawały się również członkami klastra. W przypadku pozostałych trzech cech trudno o ich jednoznaczne potwierdzenie. Przykładowo, wspólne strategie rozwoju posiadało jedynie 5 z 17 analizowanych klastrów kreatywnych.
Statystyki
Downloads
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Studia Miejskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Namyślak, Klastry kreatywne w Polsce. Zarys problematyki , Studia Miejskie: Tom 16 (2014)
- Beata NAMYŚLAK, FORMY WSPIERANIA DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZYCH W OŚRODKACH MIEJSKICH , Studia Miejskie: Tom 27 (2017)
- Beata Namyślak, Europejska stolica kultury szansą na zmiany w przestrzeni miejskiej. Przykład Wrocławia , Studia Miejskie: Tom 9 (2013)
- Beata Namyślak, Dominik Sikorski, Wybrane cechy zasobów mieszkaniowych we Wrocławiu i w aglomeracji wrocławskiej , Studia Miejskie: Tom 2 (2010)